רשות ני"ע מתייצבת לצד מחזיקי אג"ח ט': רק אם אפריקה חדלת פירעון יש לכנס אסיפת אג"ח אחת

הרשות: אם אפריקה ישראל לא חדלת פירעון באופן ודאי - בהצבעה הסופית על הסדר החוב יש לקבל את אישורה של כל סדרת אג"ח בנפרד ■ "שינוי כללי המשחק בדיעבד יפגע באמון ציבור המשקיעים"

רשות ניירות ערך מתייצבת היום (ב') באופן חלקי לצידם של מחזיקי אג"ח ט' של אפריקה ישראל . לאחר שאפריקה ישראל השיבה אתמול לטענותיהם של מחזיקי אג"ח ט', היום הגיע תורה של הרשות להשיב והיא טוענת כי בהצבעה הסופית על הסדר החוב בכינוס אסיפת מחזיקי האג"ח יש לקבל את אישורה של כל סדרת אג"ח בנפרד במידה ולא ניתן יהיה לקבוע בוודאות שאפריקה חדלת פירעון.

"ככל שבית המשפט הנכבד יגיע למסקנה כי התשובה לשאלה אם החברה חדלת פירעון איננה חד-משמעית, או שהיא שלילית, סבורה הרשות כי יש לקבל את אישורה של כל סדרת תעודות התחייבות בנפרד, ברוב מיוחד הן מקרב כלל הסדרה והן מקרב המחזיקים בה, אשר אין להם אינטרס מנוגד משמעותי לעצם החזקת תעודות ההתחייבות מאותה סדרה", כתבה הרשות לבית המשפט המחוזי בת"א.

אפריקה ישראל יצאה אתמול באזהרה חמורה לפיה החברה תידרדר לחדלות פירעון במידה והסדר החוב לא יאושר, וכי תיתן הערת "עסק חי" בדו"חות הרבעון השלישי של החברה שיפורסמו בסוף החודש. מחזיקי אג"ח ט' מערימים קשיים על מתווה ההסדר אליו הגיעה אפרקיה עם המוסדיים, שכן הם החזיקו באג"ח הקצרה ביותר והיו אמורים לקבל את תשלום הקרן ב-10 בנובמבר; אולם, כזכור, אפריקה לא שילמה את הקרן אלא רק את הריבית, בטענה של העדפת נושים. מחזיקי אג"ח ט' מנהלים מזה תקופה ארוכה מאבק נגד ההסדר וטוענים כי החברה יכולה לעמוד בהתחייבויותיה, טענה אליה התייחסה אתמול אפריקה באריכות.

על מנת לאשר את הסדר החוב, אפריקה זקוקה לרוב מיוחד של 75% ממחזיקי האג"ח, באסיפת בעלי האג"ח מיוחדת שתכונס לצורך ההצבעה. במידה וכל מחזיקי האג"ח יכונסו להצבעה כמקשה אחת, הרי שמחזיקי אג"ח ט' נמצאים בעמדת נחיתות. ואולם, במידה ויהיה צורך באישור של כל סדרה בנפרד, הסיכוי של מחזיקי אג"ח ט' לטרפד את ההסדר גבוה יותר לכאורה, שכן סדרות אחרות עשויות להצביע גם כן נגד ההסדר. גם רשות ני"ע מתייחסת לכך וכותבת בתשובתה לבית המשפט: "חלק מהטענות הנשמעות בידי נציגות אג"ח ט' עשויות להיות רלוונטיות (אם כי בעוצמה פחותה) גם בסדרות נוספות".

הרשות טוענת כי כינוסם של כל מחזיקי האג"ח לכלל סדרה אחת בתנאים האמורים "עשוי להביא לניצול לרעה של מחזיקי תעודות ההתחייבות ולהחליש את מעמדם ביחס לנושים אחרים של החברה". הרשות אף מגדילה לעשות ומעריכה כי התעלמות מסוגיה זו תהיה בבחינת "שינוי כללי המשחק בדיעבד" מה ש"עלול לגרום לפגיעה באמון ציבור המשקיעים בשוק ההון".