קבוצת הרכישה "רביעיית פלורנטין" מתפוררת; 180 בעלי חלום לדירה זולה ישלמו 10% תוספת מחיר

אפקט חזקיהו-נסרדישי מתחיל להוציא את הרוח ממפרשי קבוצות הרכישה ■ בצעד חסר תקדים ירכשו חברי הקבוצה מהיזמים רק את המוצר הסופי - הדירות בארבעת מגדלי המגורים שאמורים לקום בדרום ת"א ■ לקבוצה הצטרפו עד כה רק 72% מהמצטרפים הדרושים להשלמתה

נראה כי חזקיהו ונסרדישי מצליחים להוציא את הרוח ממפרשי קבוצות הרכישה: בצעד חריג, מתכוונים מארגני קבוצת הרכישה להקמת פרויקט המגורים "רביעיית פלורנטין" בתל אביב לפרקה ולהפוך את הפרויקט ליזמי. כך נודע ל"גלובס".

חברי הקבוצה להקמת 4 בניינים ו-250 יחידות דיור על דרך שלמה פינת אברבנאל בשכונת פלורנטין בת"א קיבלו לאחרונה מכתב ממארגני הקבוצה על כוונתם לבטל את קבוצת הרכישה ולהפוך את הפרויקט ליזמי רגיל. המשמעות היא שבמקום שחברי הקבוצה ירכשו את הקרקע במשותף ויבנו עליה, הם ירכשו מהיזמים רק מוצר סופי - הדירה.

כתוצאה מהמהלך, ייאבדו חברי קבוצת הרכישה את החיסכון במע"מ ובמס רכישה וייאלצו ככל הנראה לשלם כ-10% יותר ממחירה המשוער של דירתם, כך אומר היום (א') אחד מחברי הקבוצה ל"גלובס".

מארגני קבוצת הרכישה - יוסי תורג'מן, יהודה גורסד וליאור רוזן - שיווקו לחברי הקבוצה דירות 2 חדרים בשטח של 60 מ"ר ב-900 אלף שקל; דירות 3 חדרים בשטח של 85 מ"ר ב-1.2 מיליון שקל; דירות 4 חדרים בשטח של 120 מ"ר ב-1.6 מיליון שקל; ופנטהאוז בשטח של 150 מ"ר במחיר של 2.5 מיליון שקל.

חברי הקבוצה מעריכים כי כ-180 איש הצטרפו עד כה לקבוצה, רק כ-72% מהמצטרפים הדרושים להשלמתה. "אם אין די רוכשים, אין מימון ולא ניתן לרכוש את הקרקע - הקבוצה פשוט לא מצליחה להתארגן", אומר ל"גלובס" חבר קבוצה אחר, "הפסיכולוגיה מזיזה את השוק והרבה יושבים על הגדר; כתוצאה מהמצב הרגולטורי שנוצר".

הקשחת תנאי האשראי לקבוצות הרכישה היא, ככל הנראה, הסיבה העיקרית לפירוקה של הקבוצה: לפי המכתב שנשלח לחברי הקבוצה, לאור התפתחויות רגולטוריות, תנאי מימון, והנחיות המפקח על הבנקים, מתכוונים המארגנים לשנות את מתווה העסקה ולשווק את הדירות כיזמים. בין יתרונות המתווה החדש, לפי המסמך: סגירה מראש על מחיר הדירה הסופי והמפרט, וקבלת ערבות חוק מכר.

נוסף על כך, הדירות במתווה החדש ישווקו לציבור הרחב במחיר של 20%-25% יותר מהאומדן הראשוני. חברי קבוצת הרכישה המקורית יוכלו לרכוש את הדירה ב-10% יותר מהאומדן המקורי. אלה שמעדיפים לבטל את העסקה יוכלו לקבל את כספם בחזרה, כך עולה משיחות עם חברי הקבוצה.

חזקיהו מקשיח

לאחרונה הקשיח המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, את תנאי מתן האשראי לקבוצות הרכישה. חזקיהו הורה לבנקים כי אשראי לקבוצת רכישה לא ייחשב עוד כאשראי לדיור ללווה יחיד, כמו הלוואת משכנתא רגילה, אלא כאשראי נדל"ני הניתן לחברה קבלנית. רק לאחר סיום הפרויקט ומסירת מפתח הדירה לרוכש ניתן יהיה לסווג את ההלוואה כאשראי לדיור. משום שהקצאת ההון מול אשראי למשכנתא היא 35%, בעוד שבאשראי לנדל"ן ההקצאה היא 100%, יצטרכו הבנקים להקצות הון גדול פי כמעט 3 כדי להעניק את אותו היקף הלוואות לקבוצות רכישה. כתוצאה, כדאיות מתן האשראי קטנה והריבית מתייקרת. בכך צמצם חזקיהו את הכדאיות הכלכלית של הבנקים במתן הלוואות לקבוצות רכישה.

נוסף על רגולציה על האשראי, גם ברשות המסים מתכוונים לפעול בקרוב לוויסות תופעת קבוצות הרכישה: כנראה יוטל מע"מ על הקרקע לרוכשים בקבוצות רכישה ויינתנו הקלות במס רכישה לקבלנים, כפי שנחשף ב"גלובס". ועדה לנושא קבוצות רכישה ברשות המסים גיבשה באחרונה טיוטה של המלצותיה ואמורה להעבירן בקרוב לנסרדישי.

מאז השקתו ב-2009, פרויקט "רביעיית פלורנטין" בתכנונו של אדריכל אילן פיבקו נתקל בלא מעט קשיים, תכנוניים ואחרים. השאלה שעומדת על הפרק כעת היא כיצד ירכשו מארגני הקבוצה בעצמם את הקרקע, שכן חברי הקבוצה לא ירכשו את הקרקע במשותף. שווי הקרקע הוא כ-136 מיליון שקל.

דובר פרויקט "רביעיית פלורנטין" מסר: "אין תגובה".