שוב מאבק שליטה? "גזית מודאגת מהמתרחש באורמת"

מניות אורמת איבדו כמחצית משוויין תוך כ-3 שנים ■ אורמת בתגובה על הניסיון להכניס משקיע: "לחברה לא ידוע על כך דבר"

האם אורמת תקלע שוב למאבקי שליטה? יהודית ויהודה ברוניצקי, בעלי השליטה באורמת (35%), מחפשים משקיע פיננסי שירכוש 10% ממניות החברה (כרבע מהמניות שבבעלותם).

גורמים בשוק ההון מעריכים שהכסף יופנה לכיסוי הלוואה בהיקף של כ-600 מיליון שקל שלקחו הברוניצקים מבנק הפועלים לפני כשנתיים וחצי. ההלוואה שימשה את הברונצקים לרכישת 7.6% ממניות חברת האנרגיה הגיאותרמית, וסייעה להם לבצר את שליטתם באורמת לנוכח ניסונו של חיים כצמן, בעל השליטה בגזית , להשתלט עליה.

גורמים בכירים בשוק ההון, המקורבים לנושא, העריכו היום כי תוך שבועיים צפויים הברוניצקים להיכנס משקיע לאורמת.

מקורב לחברה העריך היום, כי הברוניצקים יבקשו להכניס לחברה משקיע שיחתום מולם על הסכם שליטה, במסגרתו יישארו זכויות השליטה בחברה בידיהם, כך שהשליטה דה-פקטו תיוותר בידיהם. זאת למרות שהחזקתם תרד לכ-25% מהון המניות.

לנוכח הדברים אמר היום מקור בשוק ההון, שמכיר את נושא אורמת: "בגזית הביעו דאגה ממה שמתרחש באורמת".

מאורמת נמסר בתגובה לשאלת "גלובס" על הניסיון להכניס משקיע: "לחברה לא ידוע על כך דבר".

מחיר השליטה 1

בשורה התחתונה מתברר שמחיר ההלוואה שלקחו הברונצקים מהפועלים בדצמבר 2007 כדי לחסום את כצמן, עשוי להיות גבוה בהרבה מזה שהם תכננו. הוא אף עשוי, למרבה האירוניה, להוביל שוב למאבקי שליטה. כנגד ההלוואה שלקחו הברוניצקים מהפועלים משועבדים כיום לבנק כלל החזקותיהם באורמת, ששוויין מוערך בכ-1.18 מיליארד שקל. במידה והברונצקים יתקשו בהחזר ההלוואה לפועלים, או יחליטו לפרוע אותה, הם עשויים לוותר על כמחצית מהחזקתם באורמת - מה שעלול כאמור לפתוח שוב את מאבק השליטה בחברה.

מדוע חלופה זאת נמצאת בכלל על הפרק? התשובה עשויה להיות קשורה במזומנים שמזרימה החברה לכיסם של הברוניצקים. מאז שנת 2005, נהנו הברוניצקים מסך דיבידנד מחולק של כ-65 מיליון שקל בלבד, קצת יותר מעשירית מהיקף ההלוואה שנטלו מבנק הפועלים. כוונת הברוניצקים להכניס משקיע פיננסי לחברה ולא אסטרטגי, תוך רכישת חלק ממניותיהם, עשויה לאותת כי בכוונתם להזרים כספים לחשבונם.

מחיר השליטה 2

המחיר ששילמו הברוניצקים על החלטתם לבצר את השליטה לא מסתיים כאן - הוא גם עלה להם לא מעט כסף. תחילה הם שיעבדו כ-21% ממניות אורמת (כ-24.8 מיליון מניות) לבנק הפועלים תמורת כ-600 מיליון שקלים. מניית החברה זינקה אז למחיר שיא (62 שקל למניה), על רקע מאבק השליטה ועל רקע הסביבה העסקית התומכת, כשמחירי הנפט והגז הטבעי נסקו מעלה, וברחבי העולם נפוצו תוכניות לעידוד השימוש באנרגיה חלופית. כל אלה גרמו לאחזקתם של הברונציקים באורמת להאמיר לכ-1.44 מיליארד שקל.

אלא שככל שהזמן חלף המניה הלכה ואיבדה גובה (ראו מסגרת נפרדת). בפברואר אשתקד, לאחר שמחיר מניית אורמת נחתך בחדות בשיעור של כ-48%, והפסדם של הברוניצקים על ההשקעה תפח לכ-275 מיליון שקל, פתחו בנק הפועלים והברוניצקים את הסכם ההלוואה ביניהם מדצמבר 2007. בהסכם החדש גדל השיעבוד על מניות אורמת שבידי המשפחה לכלל החזקתם בחברה (35%). בתמורה, ויתר בנק הפועלים על אופציית המרג'ין קול, המאפשרת לו לדרוש ממשפחת ברוניצקי להגדיל ביטחונות, או לחלופין לדרוש פירעון חלקי או מלא של ההלוואה.

מניית אורמת פתחה הבוקר את המסחר ברמה של 28.6 שקל. המשמעות הישירה היא שכיום, לאחר שמניית אורמת איבדה למעלה כ-55% מאז שהברונציקים קנו 7.6% נוספים ממניותיה, האחזקה שלהם בה שווה 1.18 מיליארד דולר. כלומר, הם מופסדים "על הנייר" כמחצית מהשקעתם - כ-300 מיליון שקל. בהחלט מחיר גבוה מאוד להחלטתם מלפני כשנתיים וחצי לבצר את שליטתם באורמת כמעט בכל מחיר.