"משט קדאפי": עדיין מתעלמים מצה"ל; "נגיע לעזה ביום רביעי"

(עדכון) - פעילים על הספינה "אמל" הלובית: "התקדמות הספינה לעזה מתנהלת כשורה - המוטיבציה שלנו גבוהה" ■ בדיווח לא התייחסו לדרישת צה"ל לעגון במצרים ■ ועדת איילנד לבדיקת אירועי המשט לעזה: ביקורת על המודיעין, פעילות צה"ל ראויה להערצה

"התקדמות הספינה לעזה מתנהלת כשורה. נגיע לרצועת עזה ביום רביעי", כך אומרים הערב (ב') הפעילים הנמצאים על הספינה "אמל" הלובית, שעושה דרכה בים התיכון לכיוון ישראל. לדבריהם, היום הגיעה הספינה למים הטריטוריאליים של כריתים - ומשם היא תשוט לעבר עזה.

הודעתם פורסמה באתר האינטרנט הרשמי של ארגון הצדקה הפועל מטעמו של סיף אסלאם אל-קדאפי, בנו של מועמר קדאפי שליט לוב. "המוטיבציה שלנו גבוהה, ואנו שואפים להגיע לעזה ביום רביעי", אמרו המשתתפים בהפלגה. "אנחנו מרגישים טוב. מטרתנו היא הומניטרית, איננו רוצים לעורר התגרות". בדיווח באתר האינטרנט כלל לא ניתנה התייחסות לדיווחים לפיהם אמורה הספינה לעגון דווקא בנמל אל-עריש במצרים, ולא להגיע בסופו של דבר לרצועת עזה.

דו"ח המשט הטורקי לעזה: ביקורת על המודיעין; פעילות צה"ל ראויה להערצה

ועדת איילנד, צוות הבדיקה בראשות האלוף (במיל') גיורא איילנד, שבחן את התנהלותו של צה"ל במהלך המשט הטורקי לעזה פרסם היום את מסקנותיו - ובו ביקורת קשה על איסוף המודיעין של הצבא ועל הדרך בה נלקחו ההחלטות לקראת מבצע ההשתלטות על ספינת ה"מרמרה" הטורקית בסוף מאי.

הביקורת בדו"ח, אותו הרכיבה הוועדה שהורה להקים הרמטכ"ל גבי אשכנזי, ואשר היקפו כ-150 עמודים, הופנתה לא אל הפעולה עצמה, אלא דווקא אל השלבים המקדימים של הערכת המצב בפרשת המשט, לניתוח המודיעין ולנוהל הקרב ברמות הבכירות ביותר.

"לשמחתי התחקיר מצא שמצד אחד לא היו תקלות ולא היו התרשלויות בשום נושא מהותי במהלך מבצע מורכב ומסובך. ומצד שני היו שגיאות שנעשו בדרגות שונות, יחסית בכירות, שגרמו לכך שהתוצאה לא הייתה כפי שהייתה מצופה", אמר היום איילנד. "אני שמח לציין שבנוסף לזה אספנו שורה ארוכה של דברים הראויים לשבח והם קשורים לא רק לפעולה המאוד מוצלחת של חיילי שייטת 13 על האונייה".

"הסקת המסקנות חייבת להיות מהירה"

הוא הוסיף כי "העבודה שנעשתה היא במסגרת של תחקיר צה"לי, ותכליתו היא ללמוד מתוך השגיאות ומתוך הדברים שהיו כדי לשפר את היכולת של הצבא בהמשך ואני שמח שהתחקיר הזה נעשה בצורה יסודית ושקופה. יש משטים נוספים שבאים אלינו ולכן הצורך להסיק מסקנות בלוח זמנים קצר היא יותר מאשר חיונית".

על פי הדוח, נעשו שגיאות לא מעטות, חלקן בתחומים חשובים ובדרגים הגבוהים, אך עם זאת לא מדובר ברשלנות. "אמ"ן לא שם את טורקיה ואת ארגון ה-IHH בעדיפות, למרות ההידרדרות ביחסים עם טורקיה והכיסוי התקשורתי הנרחב של המשט, ולמרות שהיה ברור שממשלת טורקיה עומדת מאחורי האירוע", נכתב בדוח.

על כן, לפי הדוח, נוצרה הערכת חסר לגבי ההתנגדות על הספינה, ולא הוכנה תוכנית חלופית למצב של התנגדות קשה. "ברגע שנצפתה ההתנגדות, היו המפקדים צריכים להבין שלא נותרו התנאים להמשך המבצע", נכתב. עוד על פי הדוח, התנהגותם של החיילים שנאלצו להמשיך בתוכנית הראשונית, "היתה ראויה להערכה ואפילו להערצה".