גבעות: לא ניתן להעריך כמות הנפט להפקה

(עדכון) - גבעות: ניתן להפיק 2.4-13.2 מיליון חביות נפט בלבד ■ צרה חדשה: הגז הכלוא במאגר עלול להקשות על הפקת הנפט ולהפוך את הקידוח ללא כדאי ■ גבעות: כמות הנפט הכלוא במאגר ב-4.4 קמ"ר שנבדקו ב"מגד 5" עומדת על 44 מיליון חביות - אין דרך לדעת כמה נפט יופק בפועל

‎הדיווח שפרסמה היום (ג') גבעות בנוגע לדו"ח ההנדסי על מאגר הנפט "מגד 5" לא הביא עימו את הבשורה החיובית לה חיכו משקיעי השותפות.

בעקבות דרישות הרשות, דיווחה השותפות על כך שלשותף הכללי אין את המומחיות הדרושה להעריך את ההסתברויות לפיהן נקבעו ההערכות שפרסמה בעבר שקבעו כי בכל איזורי הקידוח סמוך לראש העין יש פוטנציאל להפקה של 150-300 מיליון חביות נפט. כמו כן ציינה השותפות כי אין בידיה חוות דעת של מומחה לעניין זה.

להורדת הדיווח המלא של גבעות בקובץ PDF - לחצו כאן

הדו"ח של גבעות מדגיש כי הקידוח שבוצע הוא על שטח של 4.4 קמ"ר בלבד ואין להסיק ממנו על המאגר כולו.

בשטח הנבדק ב"מגד 5", ישנן 8 שכבות גיאולוגיות, מתוכן החברה הפיקה נפט משש שכבות, כאשר בשתי התחתונות לא בוצעה כלל בדיקה. על פי הדו"ח שמביא את תוצאות האמת של הקידוח, כמות הנפט הכלוא במאגר בשטח שנבדק עומדת על 44 מיליון חביות בלבד, אך לחברה אין נתונים לגבי כמות הנפט בת הפקה. העלות להפקה עומדת על חצי מיליון דולר.

כאשר החברה מצרפת לכך את ההערכות לגבי שתי השכבות הנוספות, עולה כמות הנפט במאגר ל-84 מיליון חביות - מתוכן רק 2.4 מיליון חביות של נפט בר הפקה. עלות ההפקה במקרה זה עולה ל-10 מיליון דולר.

כאן החברה מציינת פעולות אפשריות לשיפור ההפקה, בהן פעולת ‏Frac Proppant‏ (שיפור הזרימה של הנפט בין נקבים בסלע) והרמה מלאכותית. במקרה של פעולת ‏Frac‏ ללא הרמה מלאכותית עולה הנפט בר ההפקה ל-3.18 מיליון חביות ועלות ההפקה ל-12.5 מיליון דולר. כאשר מצרפים לה פעולת הרמה, משתפרת כמות הנפט בר ההפקה ל-13.2 מיליון חביות נפט ועלות ההפקה גדלה ל-14.5 מיליון דולר.

המשמעות היא שכמויות הנפט אינן גבוהות במיוחד ועל מנת להגדיל את כמות הנפט בת הפקה, עלות ההפקה עצמה מתייקרת משמעותית. נתון נוסף אותו מפרסת גבעות הוא בגדר הערכה, כי ניתן יהיה להפיק 2,000-5,000 חביות נפט ביום, אך נכון להיום במבחני האמת עמדה התפוקה על 383 חביות בלבד.

הגז יכשיל את הנפט?

סוגיה נוספת עליה החברה לא נתנה את הדעת היא האפשרות שקיים גז במאגר, שיקשה על הפקת הנפט. במקרה כזה החברה תצטרך למצוא לכך פתרון להוצאת הגז בטרם תוכל להפיק את הנפט. קיימת אפשרות שעלות הוצאת הגז תהפוך את כל התהליך ללא כדאי. גבעות מציינת בדו"ח, כי היחס בין הגז לנפט "גבוה מאוד" ועומד על 1,650 רגל מעוקב גז נלווה לכל חבית נפט אחת.

"בשלב זה אין בידי השותפות תוכנית מגובשת לטיפול בגז הנלווה", נכתב בדו"ח.

חשוב לציין כי לאחר פרסום הדו"ח הודיעה הבורסה שהמסחר ביחידות ההשתתפות יחודש ביום ראשון הקרוב והן לא תיגרענה מהמדדים.

כלל פיננסים: "דו"ח חלש"

"במבט ראשון, הדו"ח ההנדסי שפירסמה גבעות הינו חלש", אמר בתגובה ירון זר, אנליסט האנרגיה בכלל פיננסים, שהוא גם האנליסט היחיד שהוציא התייחסות רשמית וגלויה לדיווח של גבעות.

לדברי זר, "הדו"ח מצביע כי ב'מגד 5' ספציפית, בהנחה אופטימית, אפשר יהיה להפיק כ-13 מיליון חביות נפט - נמוך משמעותית מהערכות שרווחו בקרב המשקיעים לאחרונה. יחד עם זאת, לא בהכרח מדובר בסוף הסיפור. השטח הכולל גדול משמעותית מהשטח של 'מגד 5' בו בוצע הקידוח וגבעות מרמזת בדו"ח כי קיים פוטנציאל רב נוסף ביתרת השטח. להערכתי, המשקיעים יזהרו ולא יניחו כי כמות הנפט בפועל תיגזר באופן לינארי לגבי כל השטח מתוך נתוני 'מגד 5'. אם כך, המשקיעים ינקטו גישה זהירה עד לקבלת ממצאים נוספים שעשויים להיות חיוביים או שליליים".

אנליסטים בשוק לא ממהרים להתבטא בגלוי על גבעות, אך מאחורי הקלעים הם מביעים פסימיות.

"הדו"ח ממש לא טוב", אומר ל"גלובס" אנליסט המסקר את סקטור הנפט והגז. "קצב הפקה של 2,000 חביות נפט מדבר על הנחה שה-frac וההרמה המלאכותית יהיו בשיאם. זו לא המסקנה העיקרית פה. המסקנה היא שאין לגבעות אפשרות להעריך את הכמות שניתן להפיק. זו השורה התחתונה וכאן הכל מתחיל ונגמר; השאר - קישוטים. כעת הם תולים את התקוות במקטעים 7-8, שם יחלו מבחני ההפקה בנובמבר. הם שוב מנסים למשוך זמן".

גבעות קיבלה אישור לפרסם הדו"ח - אך העדיפה לתקוף את הרשות

3 ימים לאחר הפסקת המסחר במניה, אישרה היום בצהריים (ב-14:30) רשות ני"ע לגבעות לפרסם את הדו"ח ההנדסי המלא, וזאת לאחר שהבוקר העבירה גבעות טיוטה סופית לשביעות רצונה של הרשות. עם קבלת האישור אמורה הייתה גבעות לפרסם את הדיווח, אולם היא בחרה במקום זאת לצאת במתקפה חסרת תקדים נגד הרשות. גבעות האשימה את הרשות בכך שהיא "הכתיבה את מבנה הדו"ח ואף הציבה דרישות אשר תוצאתן הייתה השמטתם מהדו"ח של פרטי מידע מהותיים מאוד למשקיע סביר".

יתרה מזאת, גבעות טענה כי בשיחת טלפון שהתקיימה הבוקר בינה לבין גורמים ברשות, איימה הרשות כי "תפעיל את כוחה שלא לאשר פרסום תשקיפים ותמנע גיוס הון עד שלא יתקיימו תנאים שקבעה הרשות". כמו כן, גבעות טענה כי הרשות מסרה לה שבכוונתה "לבחון" את התשקיף שפרסמה גבעות במאי 2009.

במילים אחרות, גבעות טענה כי הרשות איימה "לייבש" את קופת המזומנים שלה על ידי מניעת גיוסי הון בעתיד, עד אשר גבעות תעמוד בהנחיות הרשות.

בהמשך טענה השותפות, באמצעות עורך הדין חיים אינדיג, כי "דרישות רשות ני"ע להשמטת פרטי מידע מהותיים הינן מוטעות לגופן, חורגות מסמכותה של רשות ני"ע, התקבלו בהליך לא תקין ועומדות בסתירה חזיתית לדרך שבה רשות ני"ע עצמה נהגה ולחוסר התערבותה במקרים אחרים". גבעות רומזת בכך לאפליה לכאורה שמבצעת הרשות בינה לבין שותפויות נפט וגז אחרות.

גבעות ציינה כי העבירה היום לרשות טיוטה נוספת - וככל הנראה סופית - של הדיווח המיוחל על הדו"ח ההנדסי. היא גם תקפה את החלטת הרשות לפסול פעמיים את טיוטות הדיווח שלה וטענה כי "הדו"ח היה צריך להיות קצר הרבה יותר, ערוך במבנה אחר ובאופן קריא יותר שישרת את תכליתו על פי החוק".