החברה לישראל במו"מ עם EMG לרכישת גז טבעי

צוותי המו"מ נפגשו בישראל לקידום החתימה על עסקה לאספקת גז טבעי לשלוש תחנות הכוח של הקבוצה EMG: "לא כל מפגש מניב חתימה"

החברה לישראל מתקדמת לקראת חתימת עסקת ענק לרכישת גז טבעי מיבואנית הגז המצרי, חברת EMG שבבעלות יוסי מימן. ל"גלובס" נודע כי צוות מו"מ של EMG הגיע השבוע לישראל לפגישות מרתוניות עם צוות המו"מ של החברה לישראל, בראשות שוקי גולד.

החברה לישראל מנהלת זה כשנה וחצי מו"מ לרכישת גז טבעי עבור שלוש תחנות כוח השייכות לחברות בנות בקבוצה: בז"ן , כי"ל ומישור רותם. המו"מ מתנהל במרוכז בראשותו של גולד, לשעבר המשנה למנכ"ל כי"ל, במטרה להגדיל את כושר המיקוח של הקבוצה. לפי הערכות, החברה מעוניינת לסיים את המו"מ בקרוב משום שתחנת הכוח בבז"ן תזדקק לגז טבעי לצורך הפעלתה ממועד השלמת מערכת הולכת הגז למפרץ חיפה ברבעון הראשון של 2011.

עסקה בהיקף של 8 מיליארד דולר

תחנת הכוח OPC במישור רותם תזדקק לגז מ-2012. לכי"ל יש הסכם מ-2008 לרכישת גז טבעי מים תטיס למשך חמש שנים, אך היא צפויה לרכוש כמות גז נוספת לאור תוכניותיה לבנות תחנת כוח המופעלת בגז בחצר המפעל. צריכת הגז הכוללת של 3 התחנות מוערכת ב-2 עד 2.25 מיליארד מ"ק, כמות ההופכת את החברה ללקוח הגדול ביותר בישראל אחרי חברת החשמל. ההיקף הכספי של רכישת גז בכמות כזו בהסכם ל-15 שנה עם אופציה להארכה נאמד בכ-8 מיליארד דולר.

השותפות בתמר חיזרו במשך זמן רב אחרי החברה לישראל בשל היותה לקוח עוגן, ואולם לשותפות אין עדיין הסכמים חתומים לאספקת גז אלא רק מכתבי כוונות מחברת החשמל ומתחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות. החתימה על הסכמי גז נעשית בדרך כלל זמן קצר לפני הסגירה הפיננסית ואישור תוכנית הפיתוח של הפרויקט. החברה לישראל אינה מעוניינת להסתפק במכתב כוונות ומבקשת להגיע לחתימה על הסכם גז מלא.

ממרחב, השותפה הישראלית ב-EMG, נמסר בתגובה: "צוות EMG מבקר בישראל לפחות פעם בחודש לצורכי מפגש עם כמה לקוחות שונים ומאליו מובן כי לא כל מפגש מניב חתימה על חוזה. כך גם במקרה זה. כל אמירה אחרת תהיה בגדר ספקולציה".

מהחברה לישראל נמסר: "בהמשך לדיווח לבורסה מאפריל, החברה מאשרת כי היא מנהלת עם כי"ל ובז"ן מו"מ עם כמה גורמים בקשר לרכישת גז טבעי. בשלב זה אין כל ודאות כי ייחתם הסכם עם גורם מסוים מהגורמים שעמם מתנהל המו"מ".