קפריסין מכירה רשמית בהימצאות "תמר" ו"לוויתן" בישראל

כשברקע נמשך המאבק בין משקיעי הגז לבין האוצר, נחתם היום בניקוסיה הסכם הכרה בגבולות המים הכלכליים הבלעדיים בין שתי המדינות

בים הדאגות והוויכוחים שמאפיין את סקטור הגז-נפט בשבועות האחרונים, כמעט נשכחה סוגיית ההכרה במאגרי הגז והנפט כמאגרים בשליטה ישראלית - אבל היום יכולים, לפחות בעניין זה, לנשום המשקיעים לרווחה.

הסכם הכרה בגבולות המים הכלכליים הבלעדיים בין ישראל לקפריסין נחתם היום (ו') בניקוסיה בין שר התשתיות הלאומיות עוזי לנדאו לעמיתו הקפריסאי.

ההסכם מכיר באזורים בים התיכון בהם אמנם אין לאף אחת מהמדינות ריבונות - אך כל אחת מהן כן בעלת בלעדיות מחקרית וכלכלית בו, ועל כן גם על משאבי הטבע המצויים בתחומו. חתימת ההסכם נעשתה בתום עבודה משותפת ומקיפה עם יועצים בינלאומיים וכן מומחים משתי המדינות. לצד אנשי משרד התשתיות נטלו חלק במאמץ גם אנשי משרד החוץ.

מאגרי הנפט שאותרו בים התיכון, "תמר" ו"לוויתן", מצויים במלואם בשטח שהוכרז כישראלי-בלעדי. באשר למאגרים שייתכן ויימצאו בשטח בינלאומי משותף בין המדינות - הוחלט וסוכם כי ישראל וקפריסין יפעלו בשיתוף פעולה ובתיאום לפיתוח המאגר ויחלקו ביניהן את המשאבים שיתגלו.

במשרד התשתיות טענו היום כי מדובר בצעד חשוב בעיגון זכויותיה של ישראל אשר יעניק ודאות רבה יותר גם למשקיעים בסקטור וגם יסייע לישראל להגן על זכויותיה באופן דיפלומטי אל מול מדינות שכנות אחרות.

עם החתימה על ההסכם בניקוסיה אמר היום שר התשתיות עוזי לנדאו: "מדינת ישראל מברכת על חתימת ההסכם עם קפריסין. החתימה משקפת את היחסים ההדוקים וכן את שיתוף הפעולה המתמשך בין שתי המדינות. לאור גילוי מאגרי גז טבעי משמעותיים בים התיכון לאחרונה, לתיחום הגבול הימי של מדינת ישראל יש תפקיד מרכזי בעיגון הזכויות הכלכליות החיוניות של המדינה בנוגע למשאבי הטבע שבים. הדבר יעניק ודאות כלכלית למשקיעים ויסייע לקידום ופיתוח משק האנרגיה של מדינת ישראל".

מלבד נושא האנרגיה, נושא קו הגבול הימי שנקבע גם משמעות פוליטית רבה בהיותו קו הגבול הרשמי מעתה בין ישראל לבין האיחוד האירופי, שקפריסין היא חברה בו. במשרד החוץ ציינו בפני "גלובס" כי מדובר למעשה בקו הגבול הימי הראשון שישראל מסכמת - למעט קטע ימי קצר הנכלל בקו הגבול עם ירדן.

קו הגבול שסוכם מהווה למעשה המשך לקו הגבול הימי בין מצרים לבין קפריסין, עליו סיכמו שתי המדינות בשנת 2003. יש לציין כי גם מדינות אחרות באזור, ובהן לבנון, מנסות באחרונה לנהל מגעים מול קפריסין בעניין קביעת הגבולות הימיים מולה.

כמתחייב בכל החלטה בנושא קביעת גבולות המדינה, יובא ההסכם האמור לאישרור של הכנסת בשבועות הקרובים.