שובן של מניות הנפט הקטנות? חב' יתמודדו על רישיונות

רק לפני חצי שנה השתוללו מניות הנפט והגז הקטנות, תוך שהן מזנקות על כל דיווח אודות העברת זכויות ברישיונות חיפושים ■ "גלובס" משרטט את מפת הזכויות המתהווה

לאחר שבאמצע ספטמבר 2010 הקפיא משרד התשתיות את העברת הזכויות ברישיונות חיפושי הנפט בשיאה של השתוללות במניות נפט וגז קטנות, היום (ד') מתקיים המועד האחרון להגשת הבקשות מצד חברות הנפט והגז לדיון במועצת הנפט הקרובה, באמצע החודש הבא.

המועד האחרון המקורי עמד על יום א' האחרון אולם חברות רבות ביקשו ממועצת הנפט דחייה של מספר ימים בשל עומס הבקשות ומורכבותן. הזמן האחרון להגיש את הבקשות היום - 16:00. על פי הוראת משרד התשתיות, הישיבה הקרובה תעסוק אך ורק בהעברת זכויות קיימות ולא בהקצאת רישיונות בשטחים חדשים.

על פי הוראת משרד התשתיות, המקרים שיאושרו באמצע מארס יוגדרו כ"חריגים" בלבד, וכל חברה וחברה צריכה לשכנע את המועצה כמובן כי המקרה הפרטני שלה הוא "חריג".

על פי הערכות, על רישיונות "פלאגי'ק" האטרקטיביים בגלל קרבתם למאגר "לוויתן" יוגשו בקשות על ידי הזדמנות ישראלית , המחזיקה כבר ב-10% מהזכויות, וכן על ידי הטייקון בני שטיינמץ.

בנוגע לרישיונות דלק לשעבר - "רות", "אביה" ו"קרן" - יוגשו בקשות על ידי מודיעין של צחי סולטן והקבוצה בראשות שלמה נחמה, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך ואיתן ורטהיימר.

כמו כן, זרח וגינקו ינסו להעביר את הזכויות ברישיון "שחר" באזור ים המלח, אולם זהות הגורם המבקש טרם ידועה.

באמצע ספטמבר, לאחר שבועות שבהם מניות ושלדים בורסאיים זינקו במאות אחוזים על רקע שמועות ועסקאות להעברת זכויות ברישיונות, עצר משרד התשתיות את מחול השדים והורה בהודעה מיוחדת כי "הוא שוקל את המדיניות לעניין התנאים והמקרים בהם יאושרו העברות זכויות לפי חוק הנפט, בין במישרין ובין בעקיפין". במשרד הוסיפו והבהירו אז כי "הזכויות על פי חוק הנפט הינן אישיות וכי עד לפרסום המדיניות לא תאושרנה עסקאות אלא במקרים חריגים".

בין העסקאות הבולטות שקדמו להחלטת משרד התשתיות נציין את שמיר השקעות (כיום פרימיום PIH), אשר חתמה על הסכם לרכישת 10% מהזכויות ברישיון "שרית" באשדוד מלפידות חלץ תמורת כ-400 אלף דולר, וספן, אשר רכשה גם היא 10% מהזכויות ברישיון.