רה"מ נתניהו: "האמת יצאה לאור - יש לזרוק את דוח גולדסטון לפח האשפה של ההיסטוריה"

(עדכון) - ראש הממשלה "אין צבא מוסרי יותר מצבא ההגנה לישראל - יש לגנוז הדוח אחת ולתמיד" ■ ליברמן: "המועצה לזכויות האדם של האו"ם הפכה לגוף הכי אנטי-ישראלי שיכול להיות" ■ השופט ריצ'רד גולדסטון הביע חרטה על הדוח שלו שהשמיץ את ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא הערב (מוצ"ש) לזרוק את דוח גולדסטון לפח האשפה של ההיסטוריה. בנאום שנשא הערב במלון דן, אמר: "האבסורד הגדול הוא שמי שיזם את הדוח היא ועדת זכויות שלוב הנה חברה קבועה בה. יש לזרוק את הדוח לפח האשפה של ההיסטוריה. האמת יצאה לאור - אין צבא מוסרי יותר מצבא ההגנה לישראל".

קודם לכן קרא נתניהו לאו"ם לבטל את דוח גולדסטון לאלתר. "כל מה שאמרנו הוכח כאמת: ישראל לא פגעה באזרחים בזדון, מוסדות וגופי הבדיקה שלה ראויים, בעוד שחמאס ירה במכוון באזרחים חפים מפשע ולא בדק דבר. העובדה שגולדסטון חזר בו צריכה להוביל לגניזת הדוח אחת ולתמיד", אמר נתניהו.

אהוד ברק: אמרנו שצה"ל הוא צבא מוסרי

גם שר הביטחון אהוד ברק התייחס לריאיון של גולדסטון: "אמרנו כל הזמן שצה"ל הוא צבא מוסרי שפעל על פי החוק הבינלאומי ובאמות מידה יוצאות דופן במאבק נגד הטרור שהפעיל החמאס מעזה נגד אזרחים. ראוי שהשופט גולדסטון לא יסתפק בראיון לוושינגטון פוסט, אלא ידאג לפרסם את מסקנותיו הנוכחיות בפני כל הגורמים הבינלאומיים אשר בפניהם פרסם את הדוח המעוות והמסולף שחיבר".

"רק כך יבוא תיקון חלקי לנזק שנגרם. תחקירי אמת יהיו ויישארו חלק מהמסורת של צה"ל. המאבק בטרור לא הסתיים ובשלה העת להתאמת לשון האמנות בעניין זה למציאות הלחימה המסובכת בשטח, כאשר הטרור פועל במכוון מתוך אוכלוסייה אזרחית", אמר ברק.

ליברמן: אי אפשר לעוות את האמת

שר החוץ אביגדור ליברמן מסר הערב תגובה ראשונה בתכניתנו "פגוש את העיתונות", על פרסום מאמרו של השופט גולדסטון. "אני רוצה לברך ולהגיד שאני לא מופתע", פתח שר החוץ ליברמן את תגובתו לפניית הפרסה החדה של השופט ריצ'רד גולדסטון.

לדברי ליברמן, "משרד החוץ, משרד המשפטים, צה"ל ומשרד ראש הממשלה השקיעו וממשיכים להשקיע מאמצים אדירים בנושא הזה, ולא תמיד הציבור ואפילו העיתונות מודעים וערים לכך".

"אני רוצה להזכיר שאחרי השופט גולדסטון מונו עוד שתי ועדות המשך, ועדה גרמנית וגם הוועדה של השופטת דיוויס. כולם הגיעו לאותן מסקנות ולכן שמחתי שגם השופט גולסטון, בסופו של דבר, הגיע לאותה מסקנה, שלוש מסקנות, שלושתן חשובות מאוד", אמר ליברמן.

שר החוץ פירט את המסקנות: "הראשונה - לא היה שום ירי מכוון לאוכלוסייה אזרחית בעזה. דבר שני - מערכת המשפט במדינת ישראל היא מערכת אובייקטיבית, מערכת מקצועית שפעלה ללא לאות וללא משוא פנים ובדקה כל מקרה ומקרה. המסקנה השלישית - חמאס לא עשה כלום כדי לבחון אותן פגיעות בזכויות אדם ולחקור פשעי מלחמה, שמדובר בירי על אוכלוסייה אזרחית ללא הבחנה".

ליברמן התייחס גם לכך שישראל לא שיתפה פעולה עם החקירה ועם המועצה לזכויות האדם של האו"ם: "הגוף הזה הפך לגוף הכי אנטי-ישראלי שיכול להיות. כל קיומו נועד לדבר אחד בלבד - להכפיש את מדינת ישראל".

"אנחנו ידענו מה האמת ולכן לא היה שום ספק בשסופו של דבר, אי אפשר להסתיר או לעוות את האמת ובסופו של דבר האמת יוצאת לאור", אמר ליברמן והוסיף: "לא רצינו ליצור תקדים שכל גוף עוין לישראל יוכל לבוא למדינת ישראל בכל רגע נתון ולדרוש לבחון פעולות של הצבא, של שירותי הביטחון, של שירותי המודיעין שלנו, ואני חושב שפעלנו בצורה שקולה, לקחנו את כל הסיכונים וזו לא החלטה של בן אדם אחד".

גולדסטון מתחרט על הדוח נגד ישראל

השופט ריצ'רד גולדסטון התוודה במאמר שפורסם ב"וושינגטון פוסט", כי אם היה עליו לכתוב היום את הדוח על מבצע "עופרת יצוקה", היה יוצא מסמך אחר.

"אנחנו יודעים היום הרבה יותר דברים לגבי המתרחש ברצועת עזה בשנת 2008-2009, ממה שידענו כשכתבתי את המסמך", מסביר גולדסטון במאמרו. בנוסף ציין השופט כי לאחר פרסום הדוח חקרה ישראל יותר מ-400 מקרים של התנהגות פסולה בעזה, בעוד שחמאס לא ערך אפילו בדיקה אחת בנוגע לתקיפת ישראל.

גולדסטון מבהיר כי הדוח מצא ראיות לקיום סביר של פשעי מלחמה בעזה, מצידם של ישראל וחמאס. לדבריו, הפשעים שביצע הארגון היו מכוונים לפגיעה באזרחים בשטח ישראל.

"האשמות נגד ישראל התבססו על מקרי מוות ופגיעה באזרחים, במצבים בהם צוות הבדיקה לא מצא סיבה הגיונית אחרת", אומר גולדסטון. עוד הוסיף כי הוא מצטער על כך שצוות הבדיקה לא יכל להסביר מדוע אמר שאזרחים פלסטינים הותקפו על ידי ישראל, מכיוון שהדברים היו יכולים להשפיע על הממצאים הנוגעים לפשעי מלחמה.

עם זאת ציין גולדסטון כי ישראל לא הסכימה לשתף פעולה עם וועדת הבדיקה, מה שהיה עוזר להגיע למסקנות נוספות בנוגע למה שהתרחש בעזה.