דריכות לקראת החלטת הריבית: אירופה ננעלה ביציבות

מדד מנהלי הרכש באירופה ירד בחודש מארס לרמה של 57.6 נק' ■ רוביני: "העלאת הריבית באירופה מדינות הפריפריה" ■ בורסת יפן ירדה בשיעור של 1% בהובלת מניות הרכב

המסחר באירופה ננעל היום (ג') ביציבות עם נטייה לירידות שערים. ברקע, מחיר הנפט המאמיר השפיע על הסנטימנט השלילי באירופה, הנפט עדיין מעל רמה של 108 דולר לחבית. נציין כי באירופה דריכות רבה לקראת החלטת הריבית ביום חמישי כאשר הצפי הוא להעלאת ריבית ב-0.25% לרמה של 1.25%.

הפעילות היצרנית במרחב האירו הראתה סימני האטה בחודש מארס, כך עולה מנתון מדד מנהלי הרכש המתפרסם היום. המדד ירד לרמה של 57.6 נק' לאחר שהגיע לרמת שיא של ארבע וחצי שנים בחודש שעבר עם 58.2 נקודות. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נק' מראה על צמיחה בפעילות היצרנית. ברוב המדינות חלה האטה בפעילות היחצרהנית למעט צרפת וגרמניה. מדינות הפריפריה נותרו חלשות כאשר באירלנד הצמיחה בייצור הראתה נסיגה חדה.

לקראת החלטת הריבית שצפויה להיות דרמטית השבוע יצאו מספר כלכלנים נגד מהלך של הידוק מוניטארי ובראשם הכלכלן נוריאל רוביני שטען כי "העלאת הריבית באירופה תחליש יותר מדינות כמו אירלנד". בנימוק הערכתו אמר רוביני כי "העלאת הריבית תחליש מדינות הסובלות ממשבר חוב ומנסות לאושש את כלכלתן" והוסיף כי הוא חושש מהידוק מוניטארי של הבנק המרכזי באירופה בשל האפשרות של פגיעה בצמיחה והגברת הלחץ הפיננסי על מדינות הפריפריה.

בתוך כך נציין כי סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה היום כי היא מורידה את דירוג האג"ח לטווח ארוך של פורטוגל ל-Baa1 מ-A3 ואף ציינה כי תיבחן אפשרות להורדת דירוג נוספת. "הפעולה של מודי'ס היא בעיקר בעקבות חוסר הוודאות הפוליטית וסביב בעיות בתקציב המדיני שמגדילים את הסיכון שהממשלה לא תהיה מסוגלת לעמוד ביעדי הגרעון שהציבה לעצמה במסגרת תוכנית הצמיחה והיציבות לשנים 2011-2014", נכתב בהצהרה שפירסמה מודי'ס.

הבנק הבריטי ברקליס קפיטל מרכז עניין ומאבד כ-2%

Mobistar חברת הטלקום יורדת בשיעור חד לאחר שספגה הורדת המלצה מכיוון קרדיט סוויס לתשואת חסר מהמלצת ניטראלי.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

אסיה ננעלה במגמה מעורבת לאחר שנסחרה היום (ג') במגמה זו וזאת לאחר נעילה במגמה דומה בוול סטריט אמש. הבורסות ביבשת נסחרות במגמה חיובית ורק בורסת יפן רשמה ירידה חדה של 1% בהובלת חברות הרכב. ענקית הרכב, טויוטה הודיעה היום על סגירת מפעליה בצפון אמריקה בשל מחסור בחלקי ייצור.

Toyota Motor Corp ריכזה עניין רב וירדה בחדות לאחר שהודיעה כי היא עוצרת את פעילותה בצפון אמריקה בשל מחסור בחלקי ייצור.

חברות הרכב הונדה וניסן גם הן rריכזו עניין ואיבדו גובה בבורסת יפן.