בעקבות התמיכה: לגארד הכריזה על מועמדתה ליו"ר ה-IMF

כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, נחשבת כמועמדת המובילה לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית ■ לגארד: "קיבלת תמיכה ממספר מדינות חשובות; מחכה להתמודדות"

שרת האוצר של צרפת כריסטין לגארד, הודיעה היום (ד') באופן רשמי על הגשת מועמדותה לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כמחליפתו האפשרית של דומיניק שטראוס-קאהן. באם תיבחר לגארד, הנחשבת למועמדת המובילה והמוערכת ביותר לתפקיד, תיהפך לאישה הראשונה המכהנת כיו"ר הקרן לאורך יותר מ-60 שנות קיומה.

במסיבת עיתונאים שקיימה בפריז, הודיעה לגארד כי היא מצהירה על מועמדותה לתפקיד לאחר שקיבלה את תמיכתן של מספר מדינות, והיא מצפה להתמודדות מול יתר המועמדים לתפקיד.

על פי מקורבים ללגארד, שרת האוצר נהנית מגיבויין של מרבית הכלכלות החשובות באירופה, כמו גם מתמיכתה החשובה של סין. שמועות גורסות כי גם ברזיל תעדיף את זכייתה של לגארד בתפקיד, על פני בחירה במועמד שמובילה מקסיקו לתפקיד - נגיד הבנק המרכזי במדינה, אוגוסטין קרסטנס. קרסטנס מייצג לכאורה את הכלכלות המתפתחות בעולם, בקרב על ראשות אחת מהמוסדות הפיננסיים הנחשבים והמשפיעים ביותר.

"זה נראה כמעט כמו עסקה מכורה מראש", אמר דסמונד לחמן, מנהל בכיר לשעבר בקרן המטבע הבינלאומית וכיום חבר במוסד ליזמות אמריקנית בוושינגטון. "השווקים המתפתחים לא מסוגלים להגיע להסכמה לגבי תמיכה במועמד אחד משלהם".

מנגד, יש לציין כי נציגיהן של ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה יצאו בהצהרה משותפת השבוע המתנגדת לאפשרות כי יו"ר קרן המטבע יהיה שוב, בהתאם למסורת, ממוצא אירופי. "אנו מודאגים מההצהרות האחרונות בתקשורת התומכות באפשרות הזו", נכתב בהצהרה שמסרו.

נציין כי לגארד, 55, מחזיקה במוניטין של מועמדת איכותית ומקצועית, הנתפסת כבעלת "אינסטינקטים פוליטיים מחודדים". לגארד נהנית זה מכבר מתמיכתם הפומבית של ראש ממשלת ניו-זילנד ג'ון קיי, שתיאר אותה כ"מאד מרשימה", וכן מתמיכת שרת האוצר האוסטרית, מריה פקטר.

גם מזכיר משרד האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל - המייצגים את הכלכלות החשובות ביבשת - הביעו בשבועיים האחרונים את תמיכתם הפומבית בלגארד כמועמדת המובילה לתפקיד.