אין נגיעה: משרד הביטחון לא מגונן על האחים עופר

(עדכון) אתמול נודע כי על חברה של האחים עופר הוטלו סנקציות לאחר שמכרה מכלית לחברה איראנית ■ נציגי האחים עופר: המכלית נמכרה לחברה מדובאי ■ דובר האחים עופר: "מעולם לא מכרנו אניות לאיראן. הגורמים הרשמיים והמוסמכים של מדינת ישראל יאשרו את דברנו במלואם"

במערכת הביטחון ובמשרד החוץ הישראלי שוכנעו כי החשדות נגד חברת האחים עופר מקורם באי-הבנה, כך אמרו היום (ד') ל"גלובס" גורמים ישראליים. לדבריהם, גורמים ישראליים רשמיים נמצאים בקשר עם משרד החוץ האמריקני במטרה להבהיר את אי-ההבנה ולהוציא את החברה שבשליטת האחים עופר מרשימת החברות החשודות בהפרת הסנקציות נגד איראן.

עם זאת, משרד הביטחון לא התייצב הערב לצידם של האחים, לאחר שפירסם הבהרה לפיה: "בהמשך לפרסומים בכלי התקשורת בדבר הודעת מחלקת המדינה האמריקאית בעניין מכירת מיכלית נפט לאיראן, ולאור פרסומים מוטעים כאילו משרד הביטחון מעורב בצורה כלשהי בבירור הנושא, המשרד מבהיר כי איננו מכירים את הנושא מעבר לפרסומים בכלי התקשורת, וכי פרטי המקרה ותוכן החשדות גם הם אינם ידועים לנו. משרד הביטחון מבהיר כי מאחר ועל פי הפרסומים מדובר בעסקה אזרחית ומאחר והמשרד מפקח אך ורק על ייצוא של ציוד וידע ביטחוני לחו"ל, אין למשרד נגיעה או מידע כלשהו בנושא. כל אמירה אחרת טועה ומטעה".

כל הפרשה החלה אתמול כאשר פורסם כי משרד החוץ האמריקני הכניס את חברת Tanker Pacific של האחים עופר, לצד שש חברות זרות נוספות, לרשימת המעקב, בעקבות עסקה למכירת מכלית נפט.

המכלית, Raffles שמה, נמכרה בספטמבר 2010 תמורת 8.65 מיליון דולר ונמצאת כיום בבעלות חברת הספנות האיראנית IRISL ושמה שונה ל-Emma. ל"גלובס" נודע כי גורמים במערכת הביטחון פנו לנציגי האחים עופר בישראל בבקשה לקבל הבהרות לאחר שהממשל האמריקני עדכן אותם על הכנסת Tanker Pacific לרשימת המעקב. נציגי האחים עופר, הסבירו כי המכלית נמכרה לחברה בשם Crystal Shipping מדובאי וכי שמה שלCrystal Shipping לא הופיע ואינו מופיע גם כיום ברשימה השחורה של החברות שהממשל האמריקני אוסר על הסחר עמן.

שורה של סנקציות

לפי הממשל האמריקני, החברות סייעו לסקטור האנרגיה האיראני תוך הפרה של הסנקציות שהטיל הממשל האמריקני על איראן, ולפיכך יינקטו נגדן שורה של סנקציות. בהודעה האמריקנית נאמר, כי "זו הפעם הראשונה שמוטלות סנקציות בתחום של זיקוק נפט. על ידי הטלת הסנקציות נשלח מסר ברור לחברות מסביב לעולם: אלה שממשיכות לתמוך בסקטור האנרגיה האיראני ולעזור לאיראן להימנע מהסנקציות שהוטלו עליה יענשו ויעמדו מול ההשלכות של מעשיהם".

כחלק הענישה נאסר על החברות הזרות, ובהן גם החברה של האחים עופר, לקבל מימון מהבנק ליצוא ויבוא בארה"ב, לקחת הלוואות של יותר מ-10 מיליון דולר ממוסדות פיננסיים בארה"ב, או לקבל רישיונות ייצוא בארה"ב.

מהאחים עופר נמסר בתגובה כי "אנו מעולם לא מכרנו אניות לאיראן. הגורמים הרשמיים והמוסמכים של מדינת ישראל יאשרו את דברנו במלואם".