רוביני: "ייתכן שהפד ישתמש בהקלה כמותית נוספת השנה"

כך אמר היום הכלכלן המוכר גם בכינויו "נביא הזעם" לרשת CNBC ■ "הסבירות שהפד ימשיך ל-QE3 תגדל אם הכלכלה האמריקנית תמשיך לצלול ושוק המניות ירד ב-10% או יותר"

"יש סיכוי שהפדרל ריזרב ישתמש בתוכנית הקלה כמותית נוספת (QE3) עד סוף השנה", כך אמר היום (שבת) פרופסור לכלכלה באוניברסיטת ניו-יורק, המכונה גם "נביא הזעם", נוריאל רוביני, בראיון לרשת CNBC. "הסבירות שהפד ימשיך ל-QE3 תגדל אם הכלכלה האמריקנית תמשיך להחלש ואם שוק המניות ירד ב-10% או יותר".

רוביני ציין כי הוא מודאג במיוחד מהמספר הרב של הבעיות איתן נאלצת להתמודד הכלכלה האמריקנית. "העלאת מחירי הדלק, בעיות בשוק הנדל"ן, בעיות כלכליות של המדינות השונות בארה"ב וגירעון המדיני - כל אלו מרמזים על כך שחולשת הכלכלה תמשיך גם במחציץ השניה של 2011".

דבריו של רוביני נאמרים על רקע נאומו של יו"ר הפד בן ברננקי שאמר מוקדם יותר השבוע כי הצמיחה בנתוני התעסוקה בשוק האמריקני יחלו במצית השניה של השנה. "אני מצפה שיותר אזרחים ימצאו עבודה בקצב מהיר במחצית השנייה של השנה", אמר ברננקי. "עד שלא נראה עלייה לאורך זמן ביצירת מקומות עבודה חדשים, לא נוכל להגיד כי הכלכלה השתקמה. כתוצאה מכך, עדיין יש צורך במדיניות מוניטרית סתגלנית".

עוד הוסיף רוביני כי הסכנה הגדולה ביותר מעל ראשם של המשיקיעים מגיעה דווקא מגוש האירו. "יש שם מדינות שעדיין בסיכון והן יצטרכו בסוף תוכנית חילוץ. השאלה בנוגע ליוון היא לא האם תהיה עוד תוכנית חילוץ אלא מתי תהיה והאם זה ייעשה באופן מסודר או לא".

בנוגע לאינפלציה בסין אמר רוביני כי ששני גורמים ישפיעו על המאבק. "הגורם הראשון הוא מחיר הנפט והסחורות האחרות ימשיך והגורם השני תלוי בכמה ממשלת סין תצליח להאט את הכלכלה דרך אמצעים שעומדים לראשותה". נזכיר כי ביום שלישי סין תפרסם את שיעור האינפלציה, נתון שצפוי להשפיע רבות על המסחר.