צפון-קוריאה במבחן מנהיגות לאובמה: שיגרה טיל ארוך-טווח שעבר מעל שטח יפן

ארה"ב ויפן חוששות שהניסוי נועד לשפר את עמדת המיקוח של המדינה

צפון-קוריאה שיגרה היום (א') טיל ארוך-טווח שעבר מעל שטחה של יפן, במהלך שעורר מייד גינוי בינלאומי חריף. השיגור כבר הוביל לזימונו של דיון חירום דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם, בהמשך היום. אמצעי התקשורת הרשמיים של צפון-קוריאה דיווחו על שיגורו המוצלח של לוויין, שנכנס למסלולו סביב כדור הארץ.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פרסם הודעה שבה נאמר שצפון-קוריאה, שכבר ערכה ניסוי גרעיני ב-2006 למרות התגובות הבינלאומיות, הפרה שוב את החלטות האו"ם, והגבירה את בידודה הבינלאומי.

מהלך פרובוקטיבי

אנליסטים מעריכים כי למרות הטענה של צפון-קוריאה כאילו מדובר בלוויין, היה זה למעשה שיגור ניסיוני של טיל בליסטי שמסוגל לשאת ראש נפץ שמסוגל להגיע עד אלסקה. "בנקיטת מהלך פרובוקטיבי זה, התעלמה צפון-קוריאה ממחויבויותיה הבינלאומיות, דחתה את הדרישות החד-משמעיות לריסון, והחריפה את בידודה מקרב קהילת העמים", אמר אובמה, ששוהה בפראג במסגרת סיור נשיאותי ראשון באירופה.

שיגור מוצלח

דרום-קוריאה גינתה את שיגור הטיל, וכינתה את הפעולה "צעד פזיז". יפן אמרה כי מדובר במהלך "מצער מאוד", והאיחוד האירופי יצא "בגינוי חריף" לפעולה של צפון-קוריאה. אנליסטים מעריכים שארה"ב ויפן עשויות לקדם החלטת או"ם שמגנה את הצעד שנקטה צפון-קוריאה. עם זאת, צופים האנליסטים שסין תתנגד לנקיטת צעדים חריפים יותר, כגון סנקציות חדשות.

סוכנות הידיעות הדרום-קוריאנית, יונהאפ, ציטטה פקיד ממשלה בסיאול כאומר שהטיל נשא ככל הנראה לוויין. יצוין שממשלת צפון-קוריאה טענה מלכתחילה כי בכוונתה לשגר לוויין ב-4-8 באפריל. לדבריו של שונג'י היראיווה מאוניברסיטת שיזואוקה פרפקצ'ורל, "צפון-קוריאה עשויה להחליט שעמדת המיקוח שלה התחזקה לאחר שהיא הוכיחה שהיא מחזיקה גם בקלף הגרעין וגם בקלף הטיל".

ארה"ב, דרום-קוריאה ויפן חושדות כי השיגור עלול להיות ניסוי בטיל טאפודונג 2, שהטווח שלו עשוי להגיע ל-6,700 ק"מ. יפן מסרה כי הפסיקה לנטר את טיל הטאפודונג 2 לאחר שעבר בגובה של 2,100 ק"מ מזרחית לטוקיו - עובדה שמעידה על כך שהשיגור הוכתר בהצלחה.

בניסיון הקודם, ביולי 2006, התפוצץ הטיל 40 שניות לאחר השיגור. לפי דובר של ראש ממשלת יפן, המתנע הראשון של הטיל צנח לים יפן כ-280 ק"מ מערבית לחוף הצפוני של יפן. המתנע השני צנח ככל הנראה לאוקיאנוס השקט.

בניו יורק דרש שגריר יפן באו"ם שמועצת הביטחון של האו"ם תתכנס לישיבת חירום כדי לדון בשיגור. הישיבה תיערך היום בשלוש אחר הצהריים שעון ארה"ב.