הצתה מאוחרת? S&P מעלות חותכת את דירוג האג"ח של אפריקה ישראל ב-10 רמות

בדיוק שנה לאחר התקפה קשה של הנהלת אפריקה ישראל על S&P מעלות על כך ש"העיזה" להוריד את דירוג האג"ח שלה מ-AA ל-A, הודיעה היום (ג') חברת הדירוג על הורדה אגרסיבית ב-10 רמות - מ-BBB פלוס ל-CCC הנחשבת לרמת השקעה ספקולטיבית. לפני שנה הסתערו בזעם מנהלי אפריקה על חברת הדירוג ותיארו את עבודתה כ"שטחית, חסרת הבנה, לא מיומנת, מתעסקת באופנות, תמוהה ולא עניינית". היום, לאחר שאפריקה הציגה הפסד ענק של 1.3 מיליארד שקל, שמרו המנהלים על פרופיל נמוך.

כלכלני מעלות מזהירים שהתמשכות המשבר בשוקי הפעילות העיקריים של אפריקה ממשיכים להשפיע לשלילה על חוסנה העיקרי והפיננסי של החברה וכן על נזילותה. תחזית הדירוג השלילית שצורפה להפחתת הדירוג משקפת השלכות שליליות על הדירוג שצפויות להתממש במידה והחברה תגיע להסדר. במילים פשוטות יותר, אם הסדר החוב המתוכנן יכלול דחיית תשלומים יירד דירוג האג"ח ל-D - הדירוג הנמוך ביותר. לאפריקה היקף התחייבויות ענק של כ-26 מיליארד שקל, מתוכם 7.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ב-13 סדרות שונות. הסיכויים שהחברה תעמוד בהתחייבויותיה בזמן נמוכים ולכן בתחילת השבוע הודיעה החברה על רצונה להגיע להסדר חוב עם הנושים.

גם הדירוג של חברת הבת (68%), אפריקה נכסים, הופחת בחדות בשבע רמות מ-BBB פלוס ל-B. "הקשר החזק בין שתי החברות הוכח בעיקר בתקופה האחרונה בה מכרה אפריקה נכסים מספר נכסים מניבים מהותיים בישראל, והזרימה למעלה ממיליארד שקל לחברה האם במסגרת החזר של הלוואות בעלים", מעריכים במעלות. אפריקה נכסים לא צפויה להיתקל בבעיות נזילות עד לסוף 2010, בהנחה שלא תזרים סכומים מהותיים להשקעות בחו"ל או שתבצע חלוקת דיבידנד.

יש לציין כי עדכון הדירוג של S&P מעלות הגיע באיחור רב לאחר שכבר במארס דיווחה אפריקה על הפסד של 4.8 מיליארד שקל וכן דיווחה לפני שלושה ימים על קשייה בפירעון חובות. *