ברוש על קיצוץ הרוחב: "שר האוצר בדרך לעשות טעות חמורה"

"יחזיר אותנו לניהול מדיניות בעימותים במקום בהדברות" ■ עוד טוען בתגובה לכוונת האוצר להשית קיצוץ רוחבי נוסף: "אף שקל מהתוספות עליהן הוסכם בעסקת החבילה לא יקוצץ"

"לא ניתן לאיש לפגוע בעסקת הצמיחה עליה הוחלט - אף שקל נוסף לא יקוצץ מתקציבי המו"פ, עידוד ההשקעות בפריפריה, העסקים הקטנים, התיירות, הבינוי והיצוא". כך אומר היום שרגא ברוש, יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. "הצעת שר האוצר לקיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי הממשלה מנוגדת להסכמות השולחן העגול אשר סוכמו רק לפני שלושה חודשים ולא הובאה לידיעת השותפים: זו הדרך להחזרת ניהול המדיניות הכלכלית להידברות בעימותים ומאבקים ולא בהסכמה", הוסיף ברוש.

את הדברים אומר ברוש בתגובה לדיווחים הבוקר בתקשורת, ולפיהם בכוונת הממשלה והאוצר לבצע קיצוץ רוחבי של 2-3 מיליארד שקל בתקציב המדינה הדו-שנתי. הכוונה היא להקצות את הסכום שיקוצץ לטובת סעיפים שונים המסתכמים כרגע ב-9 מיליארד שקל, ובהם בין היתר מימון החיסונים לשפעת החזירים ותקציב הביטחון.

נזכיר, כי ברוש ביחד עם עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, עבדו במשך שבועות ארוכים להגיע לסיכום עסקת החבילה עם האוצר, לאחר עליות ומורדות וטענות על "עיזים" שפקידי האוצר שתלו להם מדי פעם בהסכם שהלך והתגבש. בשיחות לא רשמיות עם "גלובס" המסר שעבר היה שבשר האוצר יש לצדדים אמון, אבל לא בהכרח בפקידי האוצר. כעת ברוש מפנה אצבע מאשימה בבירור נגד שר האוצר, יובל שטייניץ.

"לפני כשלושה חודשים סוכמה עסקת החבילה במשק במסגרתה הסכימו העובדים והמעסיקים לממן תוספות תקציביות ניכרות לסעיפים תקציביים מחוללי צמיחה כמו מחקר ופיתוח, עידוד השקעות, בינוי ותיירות. רוב הכספים עדיין לא הספיקו לעבור. במקביל, החליט כבר משרד האוצר על קיצוץ רוחב ענק של 6.5% השנה וקרוב ל-15% בשנה הבאה. הקיצוץ חתך את התוספות התקציביות בצורה ניכרת.

"בנוסף, החליטה כבר הממשלה על העלאות מיסים במע"מ, בביטוח הלאומי, בהיטל הבצורת, במיסי קנייה על רכב, במיסוי סיגריות ואלכוהול ועוד. העלאות המיסים החדות גרמו לגידול בהכנסות המדינה בהיקף של 2.6 מיליארד שקל מעבר לצפי הגבייה, ומדובר במדיניות אנטי כלכלית, בעידן שבו המדינות בעולם מורידות מיסים. כעת מדובר על קיצוץ רוחבי נוסף. לא ניתן לפגוע באף שקל מהתוספות עליהן הוחלט בעסקת החבילה", מזהיר ברוש.

בהתאחדות התעשיינים (שברוש הוא נשיאה), מזכירים כי בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לעבודה נכתב במפורש "הממשלה תביא נושאים ושינויים מהותיים בנושאי חברה וכלכלה לדיון בפורום השולחן העגול, בטרם תקבל הממשלה החלטות ותבצע פעולות לקידום נושאים או שינויים כאמור". עוד הם מזכירים, כי כך בהסכם עסקת החבילה נכתב כי "ועדה בהשתתפות ראש הממשלה, שר האוצר, יו"ר ההסתדרות ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים תמשיך לעקוב ולסייע בביצוע צעדי החירום להצלת המשק". בתהאחדות התעשיינים טוענים כי ועדה זו לא כונסה עד כה, וגם הכוונה לקיצוץ הרוחבי עליו הצהיר שר האוצר לא הובאה לדיון בפורום הזה.

"בנוסף למשבר העולמי מאוים המגזר העסקי בישראל מהיחלשותו של הדולר ומפגיעה בכושר התחרות. כל יצואן היום מתבונן בדאגה לקראת השנתיים הקרובות והסכנה לגידול חד ונמשך באבטלה ממשית. ממשלת ישראל צריכה כיום לקבל החלטות כיצד לדאוג לכושר התחרות ולמקומות העבודה, ולא כיצד לקצץ בתקציבי הצמיחה עליהם הוחלט רק עכשיו", מסכם ברוש.