אטיאס: "ברבעון הראשון של 2010 תיעצר עליית מחירי הדירות; לקראת סוף 2010 - ירידה באחוזים לא מבוטלים"

שר השיכון בראיון לגלי צה"ל: "הדירות במגדלים - 1,000 דירות בכל ת"א שממלאות את כל העיתונים. הציבור לא קונה את הדירות האלה - הבועה קיימת רק במדינת ת"א" ■ על זכיית גינדי במכרז: "320 יח"ד לא שוות שורה בעיתון - אך קיבלו כותרות ענק" ■ "זוגות צעירים לא יכולים לחלום היום על דירה"

"ברבעון הראשון של 2010 העליות במחירי הדירות ייפסקו, ולקראת סוף 2010 תהיה ירידה של אחוזים לא מבוטלים בגלל הגדלת ההיצע והתחרות בין הקבלנים" - מאחורי ההכרזה החגיגית הזו עומד הבוקר (ה') שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, בראיון למתן חודורוב בתוכנית "מה בוער" עם רינו צרור בגלי צה"ל.

אחרי שאתמול פירסם בנק ישראל סקירה מיוחדת וחריגה על שוק הדיור, בה הוא מסיק כי העלייה במחירי הדירות תתמתן, בכירי המשק ממשיכים לנסות לצנן את שוק הנדל"ן הרותח. מלבד אטיאס דיבר בגלי צה"ל גם ד"ר מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל אגף מקרו-מדיניות בחטיבת המחקר של בנק ישראל.

"אין בועת נדל"ן בישראל נכון להיום", אמר סטרבצ'ינסקי. "ברגע שתהיה מדיניות מאוזנת של הפשרת קרקעות תהיה התמתנות בעליית המחירים. אנחנו לא מדברים על צניחה במחירים. יש מדינות כמו ספרד ואנגליה בהן מחירי הדיור צנחו. בישראל, ב-10 השנים האחרונות הייתה ירידה בהתחלות הבנייה, בניגוד למה שקרה בעולם".

שר השיכון אטיאס ציין כי בת"א ישנה "בועת נדל"ן" אולם בשאר אזורי הארץ אין. לדבריו, "הדירות במגדלים בת"א - בסה"כ 1,000 דירות בכל ת"א שממלאות את כל העיתונים. הציבור הרחב לא קונה את הדירות האלה". הוא הדגיש כי בכוונתו לטפל בבעיית ההיצע על ידי שיווק מאסיבי של קרקעות, ובכך להוריד את המחירים.

"מגדלי היוקרה בת"א מהווים בועה קטנה", הוסיף אטיאס. "המכרז בדרום הקריה של גינדי החזקות לווה בכותרות ענק - ובסך הכל מדובר בכ-320 יח"ד. שוק היוקרה הוא שוק קטן שעושה הרבה רעש. 320 יח"ד לא שוות שורה בעיתון - אבל הן קיבלו כותרות ענק. הבועה קיימת במדינת ת"א. באשר לאזור המרכז, המחיר הוא גבוה ואנחנו מטפלים בזה".

"זוגות צעירים לא יכולים לחלום היום על דירה", אמר אטיאס. "העלייה במחירים נובעת ממחסור דירות בשוק. הביקושים גדולים מההיצע ובזה אנו מטפלים עכשיו. במדינת ישראל צריך 40 אלף יחידות דיור בשנה, ויש בפועל כ-25 אלף בלבד. אנחנו מוציאים אלפי יח"ד ואת השינוי במחירים נראה כבר ברבעון הראשון של 2010, אז יתחילו המכירות על הנייר של אותם המכרזים".

משרד השיכון השיק באחרונה תוכנית שכותרתה "הוזלת מחירי הדירות באמצעות היצף השוק בקרקעות". לפני כחודש הודיע השר אטיאס על הוצאת מכרזים לרכישת קרקעות "במנות גדולות", בניסיון להשפיע על הוזלת מחירי הדירות ברחבי הארץ. בפועל, שיווק המינהל קרקע ל-5,302 יח"ד, שמרביתן התרכזו בפריפריה (2,105 דירות בבית שמש, 400 דירות ביבנה, ו-555 דירות ביבנה, מול 21 דירות בלבד בתל אביב). השבוע נודע, כי המינהל מתכונן לשלב השני בתוכנית, במסגרתו ישווקו כ-4,000 דירות, כמעט מחצית מהן במרכז.