אילן בן-דב הופך לבעל השליטה בפרטנר תמורת 5.29 מיליארד שקל: "עשינו עסקה מצוינת בתנאים מצוינים"

(עדכון) - בן-דב ל"גלובס": "לא שילמנו מחירים גבוהים מדי, אחרים הציעו מחירים גבוהים יותר" ■ חלקה של האצ'יסון בפרטנר (51.3%) נמכר תמורת 67 שקל למניה ■ העסקה, בפרמיה צנועה של 1.7%, תיסגר תוך 3 חודשים במימון של 300 מיליון דולר מצד האצי'סון

"הבטחתי לעצמי שאקח את העסקה, וזה מה שעשיתי", כך אמר היום (ד') ל"גלובס" איש העסקים אילן בן-דב. "עשינו עסקה מצוינת בתנאים מצוינים. לא שילמנו מחירים גבוהים מדי, אחרים הציעו מחירים גבוהים יותר, אבל אני מנוע מלפרט".

עכשיו זה רשמי: חברת סקיילקס שבשליטת בן-דב רוכשת את השליטה בחברת הסלולר השנייה בגודלה בישראל פרטנר (51.3%) מידיה של האצ'יסון תמורת 5.29 מיליארד שקל, שהם 67 שקל למניה (17.5 דולר למניה).

העסקה, המשקפת למניה פרמיה צנועה של 1.7%, תיסגר תוך 3 חודשים. בכך יקבל בן-דב את השליטה באחת החברות הגדולות בישראל - השביעית בגודלה בבורסה המקומית ובעלת בסיס מנויים של 2.94 מיליון לקוחות.

מדובר באחת העסקאות הגדולות ביותר שנעשו במשק הישראלי, ובמסגרתה נרכשו כ-78.9 מיליון מניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים. רכישת השליטה בידי בן-דב היתה מהלך צפוי, וכך גם הוערך ב"גלובס" בתקופה האחרונה. בימים הקרובים אמור בן-דב לפרסם את ההסכם המפורט לרכישת השליטה.

מוקדם יותר הבוקר הופסק המסחר במניית האצ'יסון בבורסת הונג-קונג לקראת הודעה משמעותית של החברה, שהתבררה כהודעה על מכירת השליטה בפרטנר. העסקה צפויה "לשפץ" משמעותית את דו"חות האצ'יסון, וזאת לאחר הפסדים גדולים שצברה - בעיקר בעסקי נדל"ן שלה בעולם ועל רקע הפסדים שצברה בפעילות הטלקום.

המשא-ומתן נערך ישירות מול קניג פוק, יו"ר האצ'יסון טלקום, ביחד עם דן אלדר, שעבד עם עמיקם כהן על המכירה, בנק ההשקעות גולדמן זאקס ועו"ד אהוד סול ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן. מטעם בן-דב טיפלו בעסקה עוה"ד דוד חודק ורונה ברגמן ממשרדו וגם משרד עוה"ד רם כספי ויוסי עבדי ממשרדו.

מחיר העסקה זהה לשער הבסיס של המניה בבורסה באחד העם (השער בנעילת המסחר אתמול). בשוק העריכו כי העסקה תיסגר סביב שווי השוק של החברה, ללא פרמיית שליטה. מחיר זה עדיין נמוך בשליש משער השיא של מניית פרטנר בסיומה של 1999.

שתי הקבוצות המרכזיות שהגיעו לשלבים האחרונים של המשא-ומתן הן בראש ובראשונה סקיילקס, והשנייה היא קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ'. במסגרת המשא-ומתן בין הצדדים ניסו אנשי יורוקום לשפר את הצעתם, אך ככל הנראה בהאצי'סון הבינו כי גם אם יש סיכוי לקבל מחיר גבוה יותר - הרי שהם לא היו בטוחים כי העסקה תעבור בצורה חלקה מבחינה רגולטורית, ולכן העדיפו את ההצעה של בן-דב, שהסכים לשפר את הצעתו מספר פעמים.

סקיילקס, שנכון לסוף מארס הסתכמה קופת המזומנים שלה ב-563.1 מיליון שקל, מרכזת את פעילות ייבוא מכשירי סלולר מתוצרת סמסונג לארץ, פעילות שהועברה אליה בשנה האחרונה מידיה של סאני תקשורת, החברה האם (מחזיקה ב-86.5% ממניותיה). האחזקה המרכזית השנייה של סאני תקשורת היא אתר האינטרנט תפוז אנשים - בו מחזיקה סאני תקשורת ב-58.1% בשרשור, באמצעות השליטה בסאני.קום. סאני תקשורת היא חברה בבעלות מלאה של סאני הבורסאית, שמניותיה נמנות עם מדד ת"א-100 בבורסה בתל-אביב.

בכוונתו של בן-דב להשתמש בקופת המזומנים של סקיילקס לצורך מימון הרכישה, אולם זו תספיק כאמור רק למימון חלק ממנה. לפיכך, וכמקובל בעסקאות כאלה, עד מחצית מהיקף העסקה (2.65 מיליון שקל) צפוי להיות ממומן מהמערכת הבנקאית - ככל הנראה בהובלת בנק לאומי, בשיתוף בנק מזרחי-טפחות. על פי הערכות, שני הבנקים יובילו קונסורציום של בנקים נוספים שיממן את העסקה, והם לא צפויים לממנה לבד.

במקביל, לאומי פרטנרס (חברה נכדה בבעלותו המלאה של הבנק וזרוע ההשקעות של הבנק), חברת הביטוח מנורה מבטחים ויו"ר בנק הפועלים לשעבר, שלמה נחמה, עשויים להצטרף בהמשך כשותפים. יתרת המימון, כ-300 מיליון דולר, צפויה להגיע מהאצ'יסון עצמה.

ללא המימון הנוח של האצ'יסון, ספק אם מישהו מהצדדים יכול היה לסגור את העסקה. כרגע בן-דב הוא היחיד שעומד מאחורי העסקה, ללא גופים מוסדיים. המחיר שבו רכש בן-דב את המניות מהווה בעיה עבור הגופים המוסדיים, משום שהם סבורים כי המחיר הוא גבוה מאד, ולאור הסיכונים בשוק התקשורת היכולת להשביח את פרטנר ולהפיק ממנה ערך נוסף היא מוגבלת, משום שכאמור מחירה הוא בשיא.

פרטנר עצמה צפויה להגדיל את הדיבידנדים אותם היא עתידה לחלק בעתיד, שרובם המכריע יזרמו לסקיילקס, כך שתוכל לפרוע את ההלוואות שנטלה למימון רכישת חברת הסלולר. לשם כך (בין היתר) אף בכוונתה של פרטנר לגייס הון נוסף באמצעות הנפקת אג"ח בבורסה בתל-אביב במחצית השנייה של השנה - ובשבוע שעבר הגישה לרשות ניירות ערך טיוטת תשקיף. מדיניות חלוקת הדיבידנדים הנוכחית של פרטנר עומדת על 80% מהרווח הנקי הרבעוני.

הסינרגיה של פרטנר לעסקיו של בן-דב מתבטאת בראש ובראשונו בהיותו יבואן של אחד ממותגי הטלפונים הניידים הנמכרים בישראל ובעולם - סמסונג. בחודשים האחרונים משווקים מכשירי סמסונג כמי שמציעים פורפטוליו של מכשירי מגע ברמות מחירים ותחכום שונות. בנוסף, פרטנר השיקה בשנה האחרונה את פורטל התוכן "Orange Time", שפעולתו חופפת במידה מסוימת את אתר התוכן תפוז.

מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, בירך היום את בן-דב על העסקה: "אני סמוך ובטוח כי הנכסים שבנינו במהלך העשור האחרון - ובראשם ההון האנושי, התרבות הארגונית הייחודית לפרטנר והמובילות בשירות ובמותג - ימשיכו להוות קרקע פורייה להמשך הצמיחה והשגשוג בשנים הבאות".

אילן בן דב / צלם: איל יצהר

העסקים של אילן בן-דב: מתקשורת ועד פיננסים

אילן בן-דב החל את דרכו בעסקים כבר בגיל 17, כבעל זיכיון להפעלת מכונות משחקים בבריכה. מאוחר יותר עסק בייבוא משחקים אלקטרוניים, ובשנת 1991 הקים את חברת סאני . כעבור שנתיים, בתקופת הבועה בבורסה, גייסה סאני בבורסה בתל-אביב 20 מיליון שקל. אולם בעוד חברות רבות שהונפקו בתקופת הבועה נעלמו, סאני לא רק שרדה - היא הפכה בהמשך לאחת מיצרניות המזומנים הבולטות בבורסה.

הפריצה הגדולה של בן-דב היתה בשנת 1999, כשקיבל את הזיכיון לייבוא טלפונים סלולריים של סמסונג. בזכות הזיכיון עם סמסונג הפך בן-דב את סאני ליבואנית הטלפונים הסלולריים המובילה בישראל. בזכות ההצלחה הזו יושבת היום סאני על קופת מזומנים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. כיום נסחרת סאני לפי שווי שוק של 550 מיליון שקל.

לפני כשנה ביצע בן-דב ארגון מחדש במבנה אחזקות החברה ומכר את פעילות הייבוא של מכשירי סמסונג לחברת סקיילקס, שהיא החברה הבת של סאני. מלבד ייבוא מכשירי סמסונג, סאני פעילה גם בתחום האינטרנט. החברה היא בעלת השליטה בחברת האינטרנט תפוז אנשים, שנסחרת לפי שווי שוק של 40 מיליון שקל. כמו כן, לבן-דב יש גם חיבה לפיננסים. לאורך השנים ביצע בן-דב לא מעט השקעות פיננסיות - וסאני הפכה לבעל עניין במספר חברות, בהן סאיטקס וקבוצת IDB.

לפני מספר שנים החליט בן-דב להרחיב את הפעילות הפיננסית. בן-דב הקים את חברת טאו תשואות, שביצעה השקעות ממונפות במניות שונות בבורסה. ההשקעות בוצעו בתקופת הגאות, ועם פרוץ המשבר בשווקים לפני כשנה וחצי ספגה טאו מכה קשה. החברה רשמה הפסדים כבדים בעקבות התרסקות המניות בבורסה ונכנסה לגרעון בהון העצמי.

בן-דב נחלץ לסייע לחברה, בין היתר באמצעות עסקת בעלי עניין למכירת האחזקות של טאו בסקיילקס לסאני. בעקבות הסיוע והתייצבות השווקים, מצבה של טאו היום טוב יותר, אולם הוא עדיין אינו מזהיר במיוחד. אחת מסדרות האג"ח של טאו נסחרות לפי תשואה של 37%, דבר המשקף את חשש המשקיעים מיכולת החברה לעמוד בתשלומי החוב למשקיעים.