בדרך להתייעלות: גובש הסכם שכר עם עובדי משרד הביטחון

ההסכם כולל העלאה ממוצעת של 4.5% בשכר כל עובדי המשרד תמורת פרישה מוקדמת של עובדים וקיצוץ בתקנים ■ ההסכם הוא הראשון שנחתם מאז 1999

לאחר עיצומים של כשלושה חודשים הגיעו עובדי משרד הביטחון להסכמות עם האוצר לגבי הסכם שכר קיבוצי, במעורבות אינטנסיבית של ההסתדרות - כך נודע ל"גלובס". ההסכם אמור להיחתם בימים הקרובים, בבניין ההסתדרות בת"א. ההסכם הוא הראשון שנחתם מאז 1999.

עפ"י ההסכם, 2,200 העובדים שיישארו במשרד הביטחון יקבלו תוספת שכר ממוצעת של 4%-5%. ההעלאה תיעשה על פני שנה בשלוש פעימות, בהתאם לעמידה באבני דרך של תהליכי התייעלות שיבוצעו במשרד.

"הבכירים ביותר" במשרד לא יקבלו תוספת, "הבכירים" יקבלו תוספת של לא יותר מ-1% לשכר, ושכר כל העובדים יעלה בהדרגה. השכר הנמוך ביותר יעלה ב-8%.

ב-50 משרות מתוך ה-2,200 ניתן יהיה לבצע רוטציה - כלומר להעבירם לתפקידים שונים, מבלי שתהיה לעובדים הזכות לבוא בגינה בתביעות כספיות.

בתמורה, בשבוע הבא תושלם פרישה מוקדמת מרצון של 274 עובדים, ובנוסף הוסכם על ביטול 164 תקנים במשרד, כך שבמקום אותם פורשים ייקלטו רק 110 עובדים. עוד נקבע כי המשלחת לניו יורק, שמונה כ-170 עובדים, תקוצץ ב-30%, כלומר בכ-50 משרות (עובדים מקומיים ושליחים). במקרה זה מדובר בתקנים מסוג שונה (תקני חוץ), אבל בסך הכול מדובר בביטול של יותר מ-210 תקנים.

"צעדים כואבים"

צעדים נוספים כוללים איחוד אגף הבינוי במשרד הביטחון עם מרכז הבינוי בצה"ל, וכן את ייעול הרכש וייעול המשאב האנושי. בנושאי הבינוי והרכש הכוונה היא לבטל את תופעת פיזור המשאבים, ובנושא המשאב האנושי הכוונה היא להעלות את רמת הכלים לבחינת עובדים לשם קליטה, ואת רמת הבקרה על עובדים שנקלטים, כדי להעלות את רמת העובדים במערכת. יש גם כוונה לבנות עתודה מנהלית במשרד. עד כה העובדים לא איפשרו צעדים כאלה.

המטרה בצעדים שעליהם המליץ מקינזי היא להגיע לחיסכון של 10 מיליארד שקל בתוך עשור במשרד הביטחון ובצה"ל ביחד.

לשאלת "גלובס הגיב יו"ר עובדי משרד הביטחון, איקו חסון, כי "הסכמנו לצעדים כואבים מאוד. התקנים שיבוטלו הם של עבודה שצריך יהיה לעשות - והיא תיעשה. אחרי 274 עובדים שפורשים, ניקינו הרבה מאוד קנים של אבטלה סמויה. עבודה לא תפסיק להיעשות, אלא תיעשה ע"י אנשים שכבר עובדים בנוסף לעבודתם השוטפת".

בהסתדרות והאוצר פוחדים מהשלכות רוחב של ההסכם, ומבהירים כי ההסכמות שהושגו במקרה זה אינן נוגעות למו"מ שיו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התחיל עכשיו בנושא תנאי ההעסקה של עובדי השירות הציבורי.