ליברמן: לא אפרוש מהממשלה בשל שליחותו החשאית של פואד

שר החוץ התראיין הבוקר לרשת ב' ■ מתיחות בין נתניהו לליברמן על רקע שליחותו החשאית של שר התמ"ת על מנת להיוועד עם שר החוץ הטורקי ■ ארה"ב מצננת יחסים עם טורקיה

שר החוץ אביגדור ליברמן הגיב הבוקר (ה') לדיווחים על מתיחות בינו לבין ראש הממשלה על רקע שליחותו החשאית של שר התמ"ת לשוויץ על מנת להיוועד עם שר החוץ הטורקי.

ליברמן התייחס להודעת לשכת ראש הממשלה, לפיה הסיבה לשליחות היא "טכנית" ואמר כי "אני לא חושב שזאת סיבה טכנית אלא סיבה מהותית והשאלה היא איזו תרבות פוליטית אנחנו רוצים לראות ומהו מנהל תקין. התגובה של לשכת ראש הממשלה בלתי סבירה ומעלה הרבה תהיות ואנחנו מבינים במשרד החוץ שכל המהלך תואם גם מול ארה"ב".

בשולי דבריו אמר ליברמן כי "אין שום מחשבות על פרישה מהקואליציה. אנחנו לא ניתן את התענוג הזה לאף אחד כי עבדנו קשה מאוד להרים את מבנה הקואליציה הנוכחי".

הבוקר פרסם העיתון "ידיעות אחרונות" שמשלחת דיפלומטים טורקים שהגיעו לפגישות בארה"ב נתקלו ביחס קר ומשפיל.

ראש ממשלת טורקיה ארדואן קיווה שמשלחת בכירים טורקים שהוא שולח לארה"ב תצליח להסביר לנשיא האמריקאי את העמדה הטורקית ביחס לגרעין האירני ואירועי המשט בישראל. בפועל, הבית הלבן הנחה פקידים בכירים לא להיפגש עם המשלחת.

ארה"ב מצננת היחסים עם טורקיה

הבית הלבן זועם על הטורקים על כך שהצביעו נגד הסנקציות על איראן ולא נענו לקריאת ארה"ב לא לשלוח את המשט לחופי ישראל. במסגרת הסנקציות הדיפלומטיות ביטל הממשל האמריקאי את השתתפותו בכנס גדול שנערך בטורקיה בנושא ביטחון וטרור 12 שעות בלבד לפני פתיחת הטקס.

"סדרת החינוך" הגיעה לשיאה בכינוס מדינות הג'י-20. אובמה איחר במתכוון לפגישה עם ארדואן, סרב לקיים לצידו מסיבת עיתונאים, להוציא הודעה משותפת או אפילו להצטלם לצידו. מדובר באותה ועידה בה חילק ארדואן את דוחות נתיחת הגופות של הרוגי המשט.

במקביל, אתמול דווח כי שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר יצא אתמול לציריך שבשווייץ על מנת להיוועד שם עם שר החוץ הטורקי. בן אליעזר יצא בשליחות חשאית מטעם ראש הממשלה נתניהו, לאור הדאגה שהביעו בימים האחרונים גורמים בכירים בירושלים באשר להידרדרות המהירה ביחסי שתי המדינות בעקבות אירועי המשט לעזה לפני למעלה מחודש, בהם נהרגו 9 אזרחים טורקיים שהיו על סיפונה של ספינת ה"מרמרה".

לשכת שר התמ"ת הכחישה את הידיעה, אך מקורות מדיניים אישרו אותה לבקשת "גלובס". מאז האירועים תקף ראש הממשלה הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן את ישראל במספר הזדמנויות ואף הודיע כי לא יאפשר למטוסי צה"ל לחלוף בשטח האווירי של טורקיה.

האירוע גרם למתיחות בין ראש הממשלה לשר החוץ. בתגובה נמסר מדוברו של ליברמן כי "שר החוץ רואה בחומרה רבה את העובדה שהדבר נעשה מבלי לעדכן את משרד החוץ, זו פגיעה בכל הנורמות של מינהל תקין ופגיעה קשה באמון בין שר החוץ לראש הממשלה. השר ליברמן מתכוון לברר את העניין עד תום".