לפני הפיצוץ: הסטודנטים הסכימו להעלאת שכר הלימוד ב-42%

בהתאחדות הסטודנטים הסכימו עקרונית: 14 אלף שקל לתואר הראשון, וסכום של 17 אלף שקל בתואר השני ■ אחת המחלוקות: הסטודנטים דרשו שההלוואות שיועמדו לרשותם יוחזרו לאחר הלימודים רק אם ירוויחו סביב השכר הממוצע במשק, ואילו האוצר ביקש שיסתפקו בשכר המינימום

התאחדות הסטודנטים הסכימה עקרונית להעלות את שכר הלימוד לכדי 13.5 אלף שקל בשנה במסגרת התואר הראשון וכ-17 אלף שקל במסגרת התואר השני, ואף הסכימה למודל דיפרנציאלי שבמסגרתו סטודנטים במקצועות מכניסים פחות יחזירו חלק קטן יותר מההלוואות שיעמדו לרשותם - כך נודע ל"גלובס". יצוין, כי לאחר הרפורמה היום בהשכלה הגבוהה שהציגו משרדי האוצר והחינוך, בהתאחדות הסטודנטים טענו, כי לא הסכימו לסכומים האמורים והם שהביאו בין השאר לפיצוץ המשא-ומתן.

ואולם, מאחורי ההודעה שפרסמו אתמול נציגי הסטודנטים, משרד האוצר והמועצה להשכלה גבוהה, לפיה התפוצץ המו"מ המשותף בין הצדדים, עומדות מספר מחלוקות - כשהעיקרית שבהן היא על אופן החזר ההלוואות. נודע כי הצדדים הסכימו שהסטודנטים ישלמו 5,000 שקל במזומן ואילו היתרה תשולם כשנה לאחר שהם ישולבו בשוק העבודה, אולם כאן בדיוק המחלוקת: הסטודנטים ביקשו שההחזר ישולם רק אם הסטודנט ישתכר סביב השכר הממוצע במשק, ואילו משרד האוצר דרש שההחזר ישולם גם אם הסטודנט ישתכר שכר מינימום.

ככלל, הצדדים הגיעו להסכמות תקדימיות בכל הקשור לעתיד ההשכלה הגבוהה, שכוללות הקצאה של לפחות מיליארד שקל לטובת בניית כיתות לימוד והגבלת מספר הסטודנטים בקורסי חובה. לראשונה הוסכם גם שהסטודנטים יקבלו נציגות בכל אחד מוועדי המנהלים של המוסדות להשכלה גבוהה, אולם לא הגיעו להסכמה בשאלת הנציגות של הסטודנטים בוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה. האוצר אף הסכים להעניק לסטודנטים הנחות בתחבורה ציבורית, אולם לא התקבל המודל שהציעו הסטודנטים, לפיו תעודת הסטודנט תאפשר נסיעה חופשית או כמעט חופשית בתחבורה ציבורית, בדומה לתעודת חוגר של חיילי צה"ל.

בשעה 11:00 הבוקר, יכנסו נציגי האוצר והמועצה להשכלה גבוהה מסיבת עיתונאים, בה הם צפויים להציג רפורמה בהשכלה הגבוהה - כזו שאינה כוללת כאמור את הסכמות הסטודנטים. למרות זאת, באוצר התחייבו בתחילת השנה שעברה במסגרת המו"מ עם הסטודנטים שלא להעלות את שכר הלימוד במשך שלוש שנים, ואם הם יודיעו היום על העלאה צפויה של שכר הלימוד לפני התקופה אליה התחייבו - הסטודנטים צפויים לצאת למאבק. יצוין כי בתחילת המו"מ דרש האוצר כי שכר הלימוד לתואר ראשון יעמוד על כ-20 אלף שקל, אולם בהמשך הסכים כאמור לשכר לימוד בגובה כ-13.5 אלף שקל.