מה עומד מאחורי הזינוק החד במניית הביומד פלוריסטם?

מניית Pluristem נסקה ביום שישי האחרון למחיר שיא של שנתיים, והיום בבורסה בת"א ■ מה עומד מאחורי המומנטום החיובי הזה, ומה אומרים האנליסטים המכסים את החברה

טבע, ענקית הגנריקה הישראלית, הפכה למודל לחיקוי עבור לא מעט חברות מקומיות. כולן - פחות או יותר - רוצות להיות "טבע הבאה", לפתח תרופה או אמצעי טיפול אינווטיבי שפונה לשוק של מיליארדי דולרים ולהביא מזור לכמה שיותר חולים. פלוריסטם לא שונה מהן.

החברה החיפאית, שנוסדה רק לפני שמונה שנים, חרטה על דגלה להפוך פסולת רפואית לתרופה, ובשם חזון זה גייסה עד היום 39 מיליון דולר והפכה לציבורית בלא פחות משלושה שוקי הון - ארה"ב, גרמניה, וישראל (החברה השלימה באחרונה רישום כפול בבורסה באחד העם). שווי החברה עדיין צנוע (כיאה לחברת מו"פ), אך במהלך השבוע שעבר נסקה המניה בשיעור של 30%, וביום שישי האחרון נסגרה על מחיר שיא דו שנתי - 1.86 דולר - המשקף שווי חברה של 49 מיליון דולר. המניה זינקה היום בבורסה בת"א ב-10.6%.

Pluristem לא הודיעה דבר, והנהלתה לא הופיעה בכנס כזה או אחר. את הסיבה להתעוררות המניה מצאנו בהודעה של חברה אוסטרלית שפועלת באותו תחום, ושמה Mesoblast (סימול בבורסת אוסטרליה - MSB AU).

תאי גזע כתרופה נגד התקפי לב

אך לפני שנספר את הסיפור של Mesoblast נחזור מעט אחורה לזה של Pluristem. האחרונה מעבדת תאי גזע שנלקחים מהשלייה (שנחשבת לפסולת רפואית) בתוך Bioreactor שפיתחה (מתקן המדמה תנאים ביולוגיים מתאימים לגידול רקמה או אורגניזם). אז היא מזריקה אותם לתוך גוף החולה כדי לרפא מחלה ספציפית. התאים המעובדים של Pluristem מיועדים בעיקר לטיפול במחלת כלי הדם ההיקפיים - מחלה שבאה לידי ביטוי בהיצרות עורקים שמובילים דם לרגליים, ומנבאת התפתחות של התקפי לב או שבץ מוחי. ברוב המקרים חולי סוכרת או בעלי רמה גבוהה של כולסטרול בדם נמצאים בסיכון גבוה לסבול ממחלה זו.

בחזרה לחברה האוסטרלית: Mesoblast, שמשתמשת במח עצמות כבסיס לייצור תאים טיפוליים, הודיעה לפני כחודש כי חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת התרופות האמריקנית Cephalon שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 4.5 מיליארד דולר.

Cephalon תוכל למחסר את התאים של Mesoblast עבור מחלות שונות, ובתמורה היא תישא במחצית עלות הניסויים עד שלב Phase IIa עבור משפחת מחלות אחת, ובעלות המלאה של הניסויים לאחר שלב Phase IIa עבור שאר המחלות; היא תשלם לחברה האוסטרלית 100 מיליון דולר במזומן, ועוד 30 מיליון דולר בתמורה להקצאת מניות בשיעור של 19.9% מההון (לפי מחיר של 4.35 דולר - פרמיה של 45% נכון ליום ההודעה); ואם לא די בכך, תעביר תמלוגים שיכולים להגיע לסכום אדיר של 1.7 מיליארד דולר.

במילים אחרות, עסקה חלומית, שכמעט כל חברת מו"פ הייתה חותמת עליה בלי לחשוב פעמיים. ואכן, ציבור המשקיעים לא נותר אדיש לעסקה, ומניית Mesoblast הוסיפה לערכה בתוך שני ימי מסחר 51%. כרגע נסחרת החברה לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר - עלייה של 159% בשנה האחרונה - וזאת מבלי להרוויח אפילו דולר אחד.

"Pluristem מתומחרת בחסר"

עסקה זו גורמת לאנליסט ריי דירקס (Ray Dirks), בעל בית השקעות שקרוי על שמו - להאמין כי מניית Pluristem מתומחרת בחסר, וכי במהלך השנה הקרובה יזנק מחירה לרמה של 6 דולר, ובתוך שנתיים לרמה של 10 דולר (מחיר שישקף שווי חברה של 263 מיליון דולר).

Pluristem השלימה לאחרונה שני שלבי ניסוי Phase I/IIa בתאיה המעובדים לטיפול במחלת כלי הדם ההיקפיים. Mesoblast מצידה עומדת להתחיל בשלב Phase III של הניסוי בתאיה כתחליף להשתלת מח עצם בחולי סרטן דם, ובשלב Phase II כתחליף לטיפול בבעיות אורטופדיות ובבעיות בכלי דם. "Mesoblast אכן מצויה בשלב מתקדם יותר מזה של Pluristem, אך אני מאמין כי Pluristem תגיע במהלך השנה הבאה להיכן ש-Mesoblast נמצאת כרגע", כותב דירקס בסקירתו.

ודירקס אינו היחיד. למרות גודלה הצנוע, את Pluristem מכסים כרגע שלושה בתי השקעות נוספים. רובם די אופטימיים בנוגע לעתידה, ומצמידים למניה המלצות "קנייה" ומחירי יעד שנראים כרגע כמו חלום רחוק.

כך או אחרת, עסקת Mesoblast לא מבטיחה כי הגורל של Pluristem יהיה דומה. אך אין ספק שהיא מהווה הוכחה לכך שענקיות פארמה דוגמת Cephalon מאמינות כי קיים פוטנציאל בתחום פעילותן של השתיים.

ואמונה, במקרה של חברות מו"פ, אינה דבר שניתן להקל בחשיבותו.