הנפקת גרופון - עסקת חייכם? "היזהרו! היא נואשת לכסף"

ריבוי המתחרות, כמו גם הניהול הפיננסי הבעייתי - מדאיגים חלק מהמומחים ■ "החברה 'שורפת' יותר מ-100 מ' ד' ברבעון" ■ "אם היא רווחית, למה בעלי המניות מוכרים כמו מטורפים?"

הציפיות עולות ומתגברות לקראת יציאתה של חברת האינטרנט גרופון להנפקה, אולם חלק מכלכלנים בארה"ב לא נלהבים כמו השאר. החברה, המספקת קופונים לרכישות קבוצתיות ברשת, הגישה ביום ה' האחרון מסמכים רשמיים לקראת הנפקתה (סימול: GRPN), תוך שהיא מצפה לגייס 750 מיליון דולר, לפי שווי של 20 מיליארד דולר.

החברה הציגה קצב צמיחה מרשים במיוחד בחודשים האחרונים, תוך שהיא מדווחת על הכנסות של 644.7 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2011, בהשוואה להכנסות בהיקף 44.2 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל בשנה שעברה. מנגד, הציגה גרופון הרבעון הפסד של 113.9 מיליון דולר, בהשוואה לרווח נקי של 8.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

קופונים ברשת: הרבה מתחרים, הרבה חששות

ההנפקה של גרופון, כך נראה, מגיעה בדיוק בזמן. ברקע, צצות ומתחזקות להן מתחרות רבות בתחום הקופונים ברשת - דוגמת ליבינג סושיאל, ג'ו-פון (Jewpon), וכמובן שחקניות "רציניות" יותר דוגמת השירות Amazonlocal של חברת אמזון , Facebook-places של פייסבוק ו-Google offers של גוגל . לא קשה לראות שמגרש הקופונים ברשת מתחיל להתמלא בשחקנים, וגרופון רוצה לזכות בטורניר.

ברקע, הנפקות בחודש האחרון של חברות אינטרנט אחרות, משפיעות על הסנטימנט החיובי סביב ההנפקה הצפוייה ובוודאי תרמו למהלך של גרופון: ב-19 למאי השלימה הרשת החברתית-מקצועית לינקדאין (סימול: LNKD), המאפשרת למשתמשים ליצור קשר על בסיס מקצועי ועסקי, את הנפקתה לציבור. לינקדאין מכרה לציבור 7.84 מיליון מניות במחיר של 45 דולר, בטווח העליון של התחזיות, וגייסה 352.8 מיליון דולר לפי שווי של כ-4.3 מיליארד דולר. לביום המסחר הראשון כמעט והכפילה את שוויה.

ואם זה לא מספיק, ב-23 למאי הנפיקה עצמה גם חברת יאנדקס, המפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר ברוסיה (ולכן מכונה, "גוגל הרוסית"). יאנדקס הצליחה לגייס 1.3 מיליארד דולר לפי שווי של 8 מיליארד דולר אחרי הכסף. בכך בעצם, ממשיכה גרופון את גל ההנפקות של חברות אינטרנט ורשתות חברתיות, בבורסה בארה"ב.

מעבר לזה, שוק ההנפקות בוול סטריט רותח: מאז יוני 2010, בוצעו בארה"ב 82 הנפקות בהיקף כולל של 27.9 מיליארד דולר - יותר מפי 3 מכמות העסקות שבוצעה בתקופה המקבילה ב-2010, והיקף הגיוס הגבוה ביותר במונחים שנתיים מאז 2008. ובכל זאת, יש לא מעט מומחים שמזהירים לא רק מפני "בועת האינטרנט" המתנפחת בקצב לא סביר, אלא גם מהנתונים הפיננסיים הלא-מזהירים של גרופון, בלשון המעטה.

"גרופון נואשת לכסף, חד וחלק"

"משקיעים - היזהרו!", כותב האנליסט והבלוגר קונור סאן, באתר המשקיעים "מיניאן-וויל". "נראה שהנהלת גרופון 'שורפת' יותר מ-100 מיליון דולר ברבעון, ומשתמשת בכסף שהיא מגייסת מסבבי השקעות מאוחרים, למשקיעים מסבבי הגיוס הקודמים".

סאן ממליץ שלא לצפות ליותר מידי מהנפקתה הקרובה של גרופון, תוך שהוא מתבסס בעיקר על תוצאותיה הפיננסיות בשנתיים האחרונות. "למרות שכביכול, זה בזבוז של זמן להסתכל על הדוחות הכספיים של חברות שמציגות צמיחה כה גבוהה כמו של גרופון, ניתן לראות בקלות כמה דגלים אדומים מתנוססים סביב התוצאות שלה".

"מעבר לעובדה שגרופון פשוט לא רווחית, יש עוד כמה נתונים לא מעודדים", דברי סאן. "מאז שהחליטה גרופון לנקוט את אסטרטגיית הרווחיות לטובת צמיחה - זה מה שקרה: החברה הציגה הפסדים של 49 מיליון דולר ו-313 מיליון דולר ברבעון השלישי והרביעי של שנת 2010 בהתאמה. ברבעון הראשון של השנה היא הפסידה 102 מיליון דולר. אז למרות עלייה מתמדת בהכנסות - לא קשה לנחש איך ייראו תוצאות הרבעון השני של החברה, שלא לדבר על התחזית ל-6-12 החודשים הבאים".

"אם כך, אין ספק מדוע גרופון יוצאת להנפקה", מסביר סאן. "היא פשוט זקוקה באופן נואש לכסף, חד וחלק".

למה בעלי המניות של גרופון מוכרים "כמו מטורפים"?

לטענתו של סאן, יש לא מעט שאלות קשות שעל המשקיע הטיפוסי לענות עליהן, לפני שייקח על עצמו סיכון בדמות השקעה בחברת הקופונים. "האם החברה תצליח לשמור על שיעור צמיחה שכזה? האם היא תצליח להתמודד עם התחרותיות הגואה עם מתחרות זהות, שלא לדבר על כניסתן של פייסבוק וגוגל לשוק? איך לשם הרוחות אפשר להאמין שהעסק של גרופון יציב, כשהם עברו מ-0 ל-8,000 עובדים בתוך שנתיים בלבד?".

"אבל הדבר הכי מדאיג, הוא הדרך בה החברה השתמשה בהון האחרון שגייסה", מסביר סאן. "בשני הגיוסים האחרונים, באפריל ודצמבר 2010 - גרופון גייסה 1.08 מיליארד דולר. 150 מיליון דולר הוסבו לצרכים שוטפים של החברה, אבל מה עשו המנהלים עם ה-930 מיליון דולר האחרים? השתמשו בהם כדי לשלם למקימים של החברה, ולמשקיעים מהסבבים הראשונים!".

"זה נראה כמו מקרה קלאסי של פנייה למשקיעים בהוראה של 'תעשו מה שאנחנו אומרים, לא מה שאנחנו עושים'", טוען האנליסט קרייג קוליבר באתר מרקטווץ'. "אם המשקיעים בגרופון באמת מאמינים שהחברה שווה 20 מיליארד דולר ומהווה השקעה טובה לציבור - למה בעלי המניות הנוכחיים מוכרים את אחזקותיהם בקצב מטורף?".

קוליבר מסביר כי "הסיבה היחידה לכך, היא אחת: אפילו האנשים שבתוך גרופון יודעים שיש להם הזדמנות של פעם בחיים למכור על פי הערכת שווי שכזה, כאשר עתיד החברה הוא בלתי ידוע, וזה עוד בלשון המעטה".