קרסטנס: "קרן המטבע לא טיפלה כראוי במשבר באירופה"

נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו: "אם יו"ר הקרן היה מגיע ממדינות השווקים המתעוררים - הייתה נעשית עבודה טובה יותר" ■ לדבריו, "המוניטין של אירופה במניעת משברים הוא לא טוב"

"אירופה עשתה עבודה רעה במניעת התפשטות משבר החוב", אמר אתמול (ב') נגיד הבנק המרכזי של מקסיקו, אוגוסטין קרסטנס. "קרן המטבע הבינלאומית יכולה היתה לעשות עבודה טובה יותר בטיפול במשבר, אם יו"ר הקרן היה מגיע מאחת ממדינות השווקים המתעוררים".

קרסטנס המקסיקני מתחרה על משרת יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, לאחר פרישתו של דומיניק שטראוס-קאהן ברקע האשמות באונס נגדו. המתחרה המובילה כרגע במירוץ הינה כריסטין לגארד, שרת האוצר של צרפת, הזוכה לתמיכה יחסית רחבה - בין היתר, הודיעו כי יתמכו בה נציגים בקרן המטבע מארה"ב, יפן, בריטניה, איטליה, ואף חלק ממדינות אפריקה.

קרסטנס מעוניין לבטל את הדומיננטיות של לגארד, ולהיבחר ליו"ר קרן המטבע הראשון בהיסטוריה שאינו ממוצא אירופי. "אירופה צריכה לספק הסברים למדוע קרה מה שקרה, ואנו נמצאים כיום במשבר", אמר קרסטנס בנאום שנשא בוושינגטון. "המוניטין של אירופה במניעת משברים הוא לא ממש טוב".

הטענות המרכזיות כנגד לגארד אכן נוגעות למוצאה האירופי, כאשר בחירתה תנציח את היות יו"ר קרן המטבע ממוצא אירופי, במשך יותר מ-60 שנות קיומה. ברקע, כלכלנים מטעם השווקים המתעוררים בעולם מתנגדים למהלך שכזה. רבים מהם מאמינים שיו"ר ממוצא לא-אירופי ינקוט ב"מדיניות אובייקטיבית" יותר כלפי משבר החוב באירופה, וישקיע משאבים נוספים ברעות חולות בכלכלה העולמית כולה, מחוץ לאירופה.

"כשאתה נמצא בבעיה, עליך לקרוא למומחים בפיתרון שלה", אמר קרסטנס, שנפגש אמש עם שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר. קרסטנס חושב ש"זוג עיניים רענן" יסייע לזהות את הבעיות באירופה ולפתור אותן.

קרסטנס מהמר שהניסיון שלו ינצח את התמיכה הרחבה לה זוכה לגארד. לכישוריו האינטלקטואליים המוכחים וניסיונו הרב בהתוויית מדיניות פיננסית במשך שנים אין תחרות: הוא מחזיק בתואר דוקטור לכלכלה מטעם אוניברסיטת שיקגו, כיהן כשר האוצר של מקסיקו מ-2006 ועד תחילת שנת 2009, ומכהן כיום כנגיד הבנק המרכזי במדינה.

אולם חרף כל אלה, קרסטנס - הנחשב לכאורה כמועמד מטעם השווקים המתעוררים - לא זוכה לתמיכה גורפת ובלתי מסוייגת בקרב המדינות הרלוונטיות - ביניהן ברזיל, הודו וסין.