מבחני הלחץ באירופה: הבנקים יאולצו לגייס 250 מיליארד א'

8 בנקים שנכשלו ועוד 16 בנקים שעברו בקושי את מבחני הלחץ באירופה - יצטרכו לשפר את יחס הלימות ההון שלהם ■ על פי כלכלני S&P - זה בהחלט לא הולך להיות קל

יש מ-24 בנקים באירופה נתונים כעת בלחץ להוכיח כי יכולים להציב תנאי אשראי סבירים, לאחר שנכשלו או עברו באופן גבולי, את מבחני הלחץ שביצעו הרגולטורים באירופה - אשר תוצאותיהן פורסמו ביום ו' האחרון.

ראשות הבנקים באירופה פרסמה אמש כי שמונה בנקים מתוך 91 הבנקים שנבדקו במבחנים - נכשלו במבחני העמידות. בספרד כשלו חמישה בנקים, ביוון כשלו שני בנקים ואילו באוסטריה כשל בנק אחד. זאת, כאשר עוד כ-16 בנקים נוספים עברו בקושי רב את מבחני הלחץ ויאלצו לעמוד בדרישות ההון המחייבות.

מנגד, יש לציין כי כל הבנקים באיטליה - שם עלה החשש בשבוע החולף מהתרחבות משבר החוב, גרמניה, צרפת ובריטניה, עברו את מבחני הלחץ בהצלחה. (מבחני הלחץ - לסיפור המלא)

"הלימות הון בהיקף 6% היא הרף למעבר", אמר הוי ואן-סטיניס, אנליסט בנקים ממורגן סטנלי. לדבריו, "פרסום התוצאות על הרגולטורים במדינות השונות להעניק תשומת לב יתרה להתנהלות הבנקים במדינותיהם".

הערכות: סקטור הבנקים באירופה יציב

ברקע, מסמלים מבחני הלחץ באירופה ויכוח מר שניתש בין האיחוד האירופי והממשלות העצמאיות השונות ביבשת. הבנק המרכזי האירופי דוחק בבנקים הגודלים לגייס יותר הון כדי לפגוש את הקווים המנחים בתקנת באזל 3 ולהגביר את ביטחון המשקיעים בתעשייה, חרף משבר החוב. מנגד, הממשלות המקומיות באירופה - בדגש על אלה של גרמינה וספרד - טוענות כי הבנקים שומרים מספיק הון בצד, ומעבירים ביקורת על ה"לחצים הפוליטיים" שמסבים מבחני הלחץ לבנקים, מצד הרגולטורים של האיחוד.

הערכות באירופה הן כי תוצאות מבחני הלחץ מוכיחות כי סקטור הבנקים הוא יציב ועמיד ומסוגל לעמוד בפני זעזועים. אולם, בתוך כך הודיעה הנציבות האירופית כי היא מצפה מכל שמונת הבנקים שכשלו לנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי לשפר את מצב ההון שלהם.

"הבנקים שלא עמדו בתנאי ההון שלהם והפגינו חולשה בנתונים - מצופה מהם לנקוט בכל הצעדים האפשריים כדי לגייס הון והציג פוזיציה טובה יותר", אמר אולי רן, נציג ועדת הכלכלה של האיחוד האירופי, בהודעה כתובה שיצאה מטעמו לאחר פרסום התוצאות.

S&P לא אופטימיים

ברקע, נציין את מבחני הלחץ שביצעה סוכנות הדירוג S&P לבנקים באירופה בחודש מארס השנה, ממנה עלה כי הבנקים ברחבי היבשת יצטרכו לגייס הון כולל בהיקף של 250 מיליארד אירו כדי שיוכלו לעמוד בתרחיש בו משבר החוב ביבשת מחריף - במקרה כזה, התשואות על האג"ח הממשלתיות יעלו בד בבד עם התרחבות המיתון הכלכלי.