וול סטריט ננעלה בירידות חדות: ה-S&P500 בשפל של שנה

מתגבר החשש מחדלות פירעון ביוון ■ ז'אן-קלוד יונקר: ההחלטה על הנתח הבא בתוכנית החילוץ של יוון - "תתקבל מאוחר יותר"

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') בירידות חדות, לאחר שהתנהל לאורך כל היום במגמה שלילית - במסגרת יום המסחר הראשון ברבעון הרביעי של שנת 2011. מדד הנאסד"ק הוביל את הירידות כשצנח ב-3.29%, בעוד הדאו ג'ונס ירד ב-2.37% וה-S&P500 איבד כ-2.86% - והגיע לרמה של 1,099 נקודות, שפל שלא נראה מאז ספטמבר 2010. החדשות מכיוון יוון, כמדי יום בשבועות האחרונים, השפיעו באופן משמעותי על כיוון המסחר, כאשר נתוני מסגרת התקציב שהציגה אתמול דירדרו את השווקים הגלובליים (אסיה ואירופה) היום לירידות חדות, על רקע החשש הגובר מפני חדלות פירעון - חשש שהתחדד על רקע העובדה כי יוון פספסה את יעדי התקציב שלה לשנים 2011-2012. כמו כן, עונת הדוחות הכספיים לרבעון השלישי של השנה תיפתח בקרוב. בבורסת הסחורות, הזהב הוסיף לערכו 1.9% ונסחר סביב 1,654 דולר לאונקייה, בעוד הנפט ירד ב-2.7% לרמה של 77.04 דולר לחבית.

"הפוקוס יהיה על אירופה עד שהפוליטיקאים שם יסדרו את העניינים בתוך הבית", אמר טום ווירת' (Tom Wirth), מנהל השקעות בניו-יורק. "יש תחושה של פסימיות ניכרת בקרב המשקיעים".

כאמור, באירופה התנהל המסחר ברוב בורסות היבשת בירידות חדות, בהמשך למגמה שלילית באסיה הבוקר כאשר מדד ההנג סאנג צנח כ-5%. יוון העבירה אמש לנציגי קרן המטבע הבינלאומית ונציגי האיחוד האירופי את טיוטת התקציב שלה לשנת 2011 לפיה הגירעון ביחס לתמ"ג עומד על 8.5% - מעל לתחזיות המוקדמות ליחס של 7.6%. באשר לשנת 2012, הנתון שהציגה יוון קצת יותר מעודד ומתקרב ליעד. היחס בין הגירעון לתמ"ג צפוי לעמוד על רמה של 6.8%, רק מעט מעל ליעד של 6.5%. (לסיפור המלא)

יוון נדרשת לעמוד ביעדים שקבעו נציגי ה"טרויקה" בטרם תזכה לקבל את החלק הבא בסיוע העומד על 8 מיליארד אירו, סגן שר האוצר היווני ניסה לפזר מעט אופטימיות על רקע מצבה העגום של המדינה כאשר הודיע כי הדיונים עם הנציגים יסתיימו כאשר הושג בסיס להסכם משותף, מה שעשוי להבטיח את הסיוע הנדרש ליוון. למרות הניסיון לפוגג את החששות הגוברים, הנתונים שהציגה יוון מעוררים חשש אמיתי שכן על פי טיוטת התקציב היחס חוב תוצר של יוון צפוי לעלות ל-172.7% לעומת יחס חוב תוצר של 161.8% שצפוי להירשם השנה. (לסיפור המלא)

נציין כי שרי האוצר של אירופה נפגשו היום כדי לדון במצבה של יוון ובהרחבת קרן הסיוע האירופית. בתוך כך, הודיע ראש ועידת שרי האוצר של גוש האירו, ז'אן-קלוד יונקר, העומד גם בראשות ממשלת לוקסמבורג, כי ההחלטה בדבר קבלתה של יוון את הסיוע הפיננסי הנכסף - תתקבל רק במועד מאוחר יותר.

"יש סיבה טובה לחשוב שהדובים ישתלטו על השוק", אומר ריאן דטריק (Ryan Detrick), אסטרטג השקעות מסינסנטי, ומוסיף: "ייתכן בהחלט שזה יוביל למכירה מואצת של מניות".

לקראת עונת הדוחות

בחזרה למסחר האמריקני, וול סטריט חתמה ביום ו' האחרון את הרבעון השלישי שהיה הגרוע ביותר מאז המשבר הגדול של 2008. היום יוצאת לדרך תוכנית ה'פד' "אופריישן טוויסט", המהלך שהציג הפדרל ריזרב בחודש שעבר במטרה למנוע מהכלכלה האמריקנית להידרדר למיתון. נציין כי בשוק האמריקני צפויה להירשם דריכות רבה השבוע לקראת דוח התעסוקה שיפורסם ביום שישי הקרוב.

עונת פרסום הדוחות לרבעון השלישי בארה"ב עומדת לצאת לדרך, "מכפילי הרווח העתידיים מגלמים כי מחירי החברות היום ביחס לרווחים הצפויים בעתיד הם הנמוכים ביותר מזה יותר מחצי מאה ויותר זולים משהיו בתשעת המיתונים האחרונים (מכפיל הרווח ל-2012 במדד ה-S&P500 עומד על 10.2)", מציין אמיר כהנוביץ' מכלל פיננסים.

עוד מוסיף כהנוביץ' כי "המשקיעים האופטימיים (השוריים) והמשקיעים הפאסימיים (הדוביים) מצוידים בטיעונים לקרב על דעת הקהל. הדוביים טוענים, כי למרות הפחתת תחזיות הרווחים האחרונה, האנליסטים טועים עדיין בגדול ומיתון קרב יפגע ברווחי החברות יותר משנדמה להם, השוריים טוענים כי גם אם האנליסטים טועים וגם אם רווחי החברות יישארו ללא שינוי ב-2012 המניות בכל זאת, זולות מאד".

נתוני המאקרו הפתיעו לטובה

בזירת המאקרו, התפרסם היום ב-16:00 (שעוננו) נתון מדד מנהלי הרכש, שעמד על רמה של 51.6 נקודות, משמעותית מעל הצפי בשוק - כי המדד יעמוד על רמה של 50.5 נקודות, לעומת רמה של 50.6 נקודות בחודש החולף.

עוד באותה השעה, התפרסם נתון הוצאות בנייה שעלו במפתיע ב-1.4%, בניגוד לציפיות לירידה בנתון של כ-0.1%, לעומת ירידה חדה של 1.3% בחודש יולי. (לסיפור המלא)

אפל במוקד

אפל ריכזה עניין רב כאשר תעשיית הסלולר כולה נושאת את עינייה לאירוע הרשמי של אפל שיתקיים מחר ובו יוצג הדור החמישי של מכשיר האייפון.

אמזון המשיכה לבלוט לאחר שהכריזה בסוף השבוע על הקינדל מהדור הרביעי שלה - Fire. הדגם החדש שיגיע לצרכנים בארה"ב החל מ-15 בנובמבר הצליח להגיע למכירות מוקדמות של 95 אלף יחידות ביום הראשון שלו, כך עולה מנתונים של חברת המחקר eDataSource.

יאהו ריכזה עניין והגיבה לראשונה לדיווחים לפיהם ענקית האינטרנט הסינית, עליבאבא מעוניינת לרכוש את החברה. מייסד חברת עליבאבא, ג'ק מא, אמר בנאום באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה בסוף השבוע כי הוא "מאוד מעוניין ברכישת יאהו, להוט לרכוש את החברה כולה ולא רק את המניות שמחזיקה יאהו בעליבאבא".

אלביט הדמיה של מוטי זיסר בלטה לאחר שהשלימה הסכם מימון מחדש. החברה הודיעה היום כי חברת הבת (76%), חתמה על הסכם מימון מחדש לקומפלקס מלונות החברה שבבוקרשט רומניה, הקומפלקס כולל את מלון "רדיסון בלו" ואת מלון הדירות Centreville Apart Hotel הסמוך לו.

מניותיה של ענקית התעופה אמריקן איירליינס (סימול: AMR) בוול סטריט צנחו היום, בשל החשש שארה"ב חוזרת למיתון ושהחברה תיאלץ לחפש הגנה מפשיטת רגל.

יצרניות הרכב בארה"ב במוקד לאחר שפרסמו נתוני מכירות: חברת קרייזלר ריכזה עניין על רקע הדיווח כי השיגה קפיצה של 27% במכירותיה בארה"ב בחודש ספטמבר, שעמדו על 127,334 רכבים. מכירות כלי הרכב הפרטיים עלו ב-12% ומכירות המשאיות עלו ב-33%.

עוד בסקטור הרכב, חברת ג'נרל מוטורס השיגה קפיצה של 19.8% במכירותיה בארה"ב בספטמבר, ומכרה 207,145 רכבים. חברת פולקסווגן השיגה קפיצה חדה אף יותר, של 36%, ומכירותיה בארה"ב בספטמבר עמדו על 27,036 מכוניות.

מניות הבנקים המשיכו לרכז עניין כמידי כל יום בתקופה האחרונה. בין היתר נציין את בנק אוף אמריקה , מורגן סטנלי , ו-JP מורגן .

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]