אנליסטים על משבר החוב: אחרי יוון, מגיע תורה של איטליה

לאחר שאיום משאל העם היווני בדבר החילוץ הוסר, שבים האנליסטים להתמקד בבעיה האמיתית (לדבריהם) באירופה: איטליה ■ האנליסטים בגופי ההשקעות המובילים מתפנים לנתח את המדינה ש"כל יציבות גוש האירו תלוייה בה"

במהלך סוף השבוע האחרון, עיני הכלכלנים והאנליסטים בשווקים היו נשואות בעיקר ליוון. המדינה הקטנה סחפה את אירופה מזה מספר שבועות בדרמטיות, תוך שהיא מציגה משבר פוליטי וחוסר תמיכה ציבורית מדאיגים על רקע חובותיה התופחים (בהיקף של 350 מיליארד אירו).

אולם, לאחר שאיום משאל העם על תוכנית החילוץ שגובשה ליוון הוסר בסוף השבוע החולף, שבים המשקיעים לשאת עיניהם לעבר איטליה - הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, והשביעית בגודלה בעולם. לאיטליה חובות בהיקף של 1.9 טריליון אירו, מהגבוהים בעולם.

"כל יציבות גוש האירו תלוייה רק באיטליה - ואם תיקח את עצמה בידיים או לא", אמר מנהל הכספים של קומרצבנק, אריק שטרוץ (Eric Strutz). דבריו נאמרו לאחר שהממשלה האיטלקית הסכימה בפגישת פורום ה-G20 לפיקוח של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) על רפורמות וצעדי צנע נוספים במדינה.

"איטליה היא המפתח במשבר החוב באירופה", כתב אנליסט בבנק הצרפתי BNP פאריבה בסקירה שהוציא ללקוחותיו אמש. "ההתפתחויות באיטליה קריטיות לאמינות האיחוד האירופי כולו".

בין היתר, קרן המטבע תעקוב אחר הרפורמה בפנסיה של עובדי הציבור באיטליה, ההפרטות והרפורמות בשוק העבודה. מקור אירופי בכיר מסר לסוכנות AP כי ר"מ איטליה סילביו ברלוסקוני נכנע ללחץ מנהיגי ה-G20 בעוד ממשלתו ניצבת על סף התפרקות. המקור ציין כי בניגוד לאולטימטום שהוצב ליוון, אשר בעקבותיו בוטל משאל העם במדינה, הדיונים עם איטליה התנהלו ברוח טובה.

"אחרי יוון, הדבר הבא הוא איטליה", סבור גם פטריק לגלאנד (Patrick Legland), אנליסט בסוסייטה ז'נרל. "אנחנו נצטרך להתמודד עם איטליה בשלב מסוים. צריך כל הזמן להתייחס אליה כמוקד הסיכון המרכזי".

"ממשלת איטליה חייבת להתייחס למספר תהליכים קריטיים", מסביר אנליסט מברקליס קפיטל. "רפורמות להאצת הצמיחה; הפרטת נכסים שתוביל לצמצום החובות; והכי חשוב - להשיב את האמון של המשקיעים בכלכלה האיטלקית".