אייס אוטו דיפו - 40 מ' ש' בשנה לעסקים פרטיים של בעליה

הסכום מתחלק בין תשלום למשרד באומן-בר-רבנאי, בו שותף משה גאון, שמשמש בעיקר לרכישת מדיה, ובין רכישת מוצרים לרכב מידי חברה שבבעלות שלמה זבידה

הפסדים כבדים של קרוב ל-40 מיליון שקל בשנה וחצי האחרונה אילצו את בעלי השליטה ברשת חנויות ה"עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, שלמה זבידה וחברת גאון אחזקות, להכניס את היד לכיס ולתמוך בחברה. לצד החלפת הנהלת החברה - כולל היו"ר והמנכ"ל - הזרימו צמד הבעלים 20 מיליון שקל לקופתה במסגרת הנפקת זכויות. גם כך, שוויה של אייס עומד כיום על 37 מיליון שקל בלבד, אחרי צניחה של 65% במניה מתחילת השנה.

אבל לצד המחויבות שהפגינו צמד בעלי השליטה, מזימון לאסיפת בעלי מניות לאישור עסקאות בעלי עניין באייס (במסגרת תיקון 16) - שבינתיים נדחתה ליום שלישי הבא - עולה כי עסקים פרטיים שלהם נהנים מתזרים יציב מקופת החברה בשנים האחרונות. כך, גם ללא דמי הניהול שמושכים זבידה וגאון מאייס, מתברר שהרשת העבירה לעסקים שבהם הם שותפים, או דרכם, סכומים המצטברים לכ-123 מיליון שקל בשנים 2008-2010.

אייס מבקשת מהאסיפה הכללית להאריך בשלוש שנים את המשך אספקת מוצרי השירותים לרכב שהיא מוכרת מחברות שבבעלות זבידה. סכום הרכישות שביצעה אייס מהחברות הללו בשלוש השנים האחרונות (לא כולל 2011) עמד על כ-56.5 מיליון שקל, והן היוו 34%-22% מהרכישות שביצעה החברה בתחום, ו-5%-4% מסך הרכישות שביצעה.

באייס מציינים כי "להערכת הנהלת החברה, ובהתאם לתנאי מסגרת הרכישה, המשך התקשרות החברה מעת לעת תהא לטובת החברה, ותביא להשאת רווחיה, תוך שהרכישה מבוקרת באופן שוטף על ידי מבקר הפנים של החברה ו-ועדת הביקורת".

סעיף נוסף שיעלה באסיפה נוגע למשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי, בו מחזיק משה גאון - בעל השליטה בגאון אחזקות - ב-24% מהמניות. כאן מבקשת החברה מבעלי המניות לאשר את ההתקשרות בשנה נוספת. מדוחות אייס עולה כי בין השנים 2008-2010 עמדו סך התשלומים שהועברו לבאומן-בר-ריבנאי, המעניק לאייס שירותי פרסום, קדם דפוס ורכישת מדיה, על כ-67 מיליון שקל (רובו הגדול של הסכום משמש לרכישת מדיה ומועבר לצדדים שלישיים).

לפי הסכם הפרסום, שעודכן בנובמבר 2002, אייס משלמת למשרד הפרסום ריטיינר פרסום חודשי בסך של 17 אלף דולר (לפי שער של 4.2 שקל לדולר) בתוספת מע"מ, ריטיינר קדם דפוס חודשי בסך של 45 אלף שקל בתוספת מע"מ וכן את עלות רכישת המדיה, המהווה את רובו הגדול של הוצאת הפרסום (וכאמור, משולמת ברובה לגופי המדיה עצמם). במסגרת שירותי רכישת המדיה, משרד הפרסום מנהל את המו"מ מול גופי המדיה השונים עבור אייס, ובחברה מציינים כי "משרד באומן משיג לחברה הנחה בשיעור של 15% מעלות רכש המדיה ברוטו".

עוד מציינים באייס לגבי ההתקשרות עם משרד הפרסום, כי המשך ההתקשרות היא לטובת החברה, וכי "קיימת שביעות רצון והערכה למקצועיות משרד הפרסום ולתרומתו, תוך כך שהתמורה המשולמת במסגרת הסכם הפרסום מבוקרת על ידי גוף חיצוני מקצועי, על מנת לוודא כי התמורה המשולמת היא סבירה ובתנאי שוק". בחברה גם אומרים כי הקשר למשרד הפרסום קיים מ-1998, עוד לפני שגאון אחזקות הייתה בעלת שליטה בה.

אג"ח בתשואת זבל

באסיפה הכללית יתבקשו בעלי המניות להאריך גם את הסכם שירותי הניהול שהרשת מקבלת מזבידה וגאון אחזקות בשלוש שנים, תמורת דמי ניהול שנתיים של 1.4 מיליון שקל, בחלוקה שווה ביניהם. השניים הודיעו מוקדם יותר השנה כי הם מוותרים על 50% מדמי הניהול שלהם ל-2011.

לאחרונה דיווחו זבידה וגאון כי הם פועלים לחיזוקה של אייס אוטו דיפו באמצעות הקצאה של עד 33.3% ממניות החברה למשקיע שיצטרף לגרעין השליטה. במסגרת המהלך המתגבש, מונה משה שמש, לשעבר המשנה למנכ"ל שטראוס גרופ ומנכ"ל אלקו תעשיות, ליו"ר החברה, ואילו דוד מטלון נכנס לתפקיד המנכ"ל.

כיום מחזיקים גאון וזבידה בקרוב ל-90% מהונה של אייס, בחלקים שווים. בשל ההפסדים הכבדים שאליהם נקלעה הרשת, נכנסה הנהלת החברה לפני חודשים ספורים לדיונים מול מחזיקי האג"ח, והגיעה להסכמות עם הבנקים המממנים את פעילותה על תיקונים שונים בכתבי ההתחייבויות כלפיהם, והבטיחה תשלום של כ-31 מיליון שקל למחזיקים. האג"ח של אייס נסחרות בתשואת זבל של 29%, כשסך ההתחייבויות בגינן מגיע ל-92 מיליון שקל.

תשלומי אייס אוטו דיפו לחברות של זבידה וגאון
 תשלומי אייס אוטו דיפו לחברות של זבידה וגאון