גליה מאור פורשת מניהול בנק לאומי אחרי 17 שנה; המועמדים המובילים: רקפת רוסק עמינח ורוני חזקיהו

‎מאור תפרוש במהלך הרבעון השני של 2012 ■ עוד 3 מועמדים אפשריים: מנכ"ל כלל ביטוח שי טלמון, מנכ"ל פז יונה פוגל ומנכ"ל דיסקונט לשעבר גיורא עופר ■ הערכות: עזיבתה של מאור תיצור טלטלה רבתי בהנהלה ותוביל לסבב מינויים נרחב

גליה מאור פורשת מתפקיד מנכ"ל בנק לאומי . היום (א') הודיעה מאור לדירקטוריון לאומי שהתכנס לישיבה שגרתית כי בכוונתה לפרוש מתפקידה ברבעון השני של 2012. הנושא לא הופיע במקור על סדר היום. מאור שתגיע בחודש הבא לגיל 69 מכהנת כמנכ"ל לאומי מאז אוגוסט 1995 ועם פרישתה תכהן בתפקידה כמעט 17 שנים. יו"ר לאומי דוד ברודט יקים כעת ועדת איתור שתמליץ על מחליפה של מאור.

"עתה, לאחר שההנהלה סיימה את הכנת תכנית העבודה הרב שנתית וכאשר אני בטוחה ביכולת הצוות הקיים ליישם ולבצע את התכנית בהצלחה, בשלה בי ההחלטה לסיים את תפקידי" מסרה מאור בהודעה שפרסמה. ההודעה הפתיעה את בכירי הבנק והמערכת הבנקאית ומלבד עו"ד דליה טל חברתה הקרובה וברודט, איש לא ידע מההחלטה. עוד לפני שבועיים בתשובה לפניית "גלובס", הכחישה מאור נמרצות כל כוונה לעזוב.

מאור נחשבת למנכ"לית חזקה, אסרטיבית שהנהיגה את הבנק תוך שהיא בונה סביבה הנהלה חזקה ומגובשת. תחת ניהולה הפך לאומי בשנים האחרונות שוב לבנק הגדול בישראל כאשר במהלך המשבר של 2008 לאומי כמעט ולא נפגע. "לא ניתן להפריז בתרומתה של מאור להתפתחותו, צמיחתו ושגשוגו של בנק לאומי", אמר ברודט והוסיף כי "מאור היא מודל לניהול שאין שני לו. מודל המשלב חזון וראיה ארוכת טווח עם מקצועיות, בקיאות בפרטים ויכולת יישום יוצאת דופן. אין ספק שהיא מותירה אחריה מורשת מפוארת".

רוסק עמינח נגד חזקיהו

המועמדת העיקרית להחליף את מאור היא מספר 2 בבנק, המשנה הבכיר למנכ"לית רקפת רוסק עמינח (46) המכהנת כראש החטיבה העסקית מזה שמונה שנים. רוסק עמינח בעבר בת טיפוחיה של מאור קיבלה את תפקיד המשנה הבכיר לפני חצי שנה ונהנית מתמיכתה הכמעט גלויה של מאור לתפקיד. ההערכות הן כי לרוסק עמינח סיכויים גבוהים מאוד להחליף את מאור והיא המועמדת הפנימית המובילה לתפקיד מנכ"ל לאומי הבא. אחד מתומכיה החשובים של רוסק עמינח הוא רו"ח גד סומך והיא תהנה מתמיכת רבים מראשי המגזר העסקי. רוסק עמינח היא ידידה אישית של הבעלים של החברה לישראל עידן עופר. בעלה תא"ל ראם עמינח הוא היועץ הכספי לרמטכ"ל.

מול רוסק עמינח יתמודד כמעט בוודאות המפקח על הבנקים לשעבר רוני חזקיהו שיקבל את תמיכתו של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. חזקיהו, לשעבר בכיר בבנק דיסקונט ובבנק הפועלים היה המפקח הראשון שצמח במערכת הבנקאית ונחשב למפקח מצוין. השבוע הוא סיים את שנת הצינון שלו והערכות כי יצטרף לעסקי האנרגיה של קבוצת דלק בתפקיד בכיר.

שמותיהם של שלושה בנקאים אחרים עולים להחליף את מאור (1) שי טלמון מנכ"ל כלל ביטוח ולשעבר ראש החטיבה העסקית בבנק הפועלים והחשב הכללי באוצר. (2) יונה פוגל מנכ"ל פז שהיה ראש החטיבה הבנקאית בלאומי ובן טיפוחיה של מאור עד להגעת רוסק עמינח. (3) גיורא עופר עד לפני שנה מנכ"ל בנק דיסקונט. לפני עזיבתו לדיסקונט בשנת 2001 עשה עופר שורה של תפקידים בלאומי והיה חבר הנהלה. לגבי שלושתם אין ודאות כי יתמודדו כל אחד מסיבות שונות ובכל מקרה סיכוייהם נחשבים לנמוכים בהשוואה לחזקיהו ורוסק עמינח.

טלטלה בהנהלה

הערכות כי עזיבתה של מאור תיצור טלטלה רבתי בהנהלת לאומי ותוביל לסבב מינויים נרחב בבנק מספר חברי הנהלה ותיקים יפרשו בסמוך לעזיבת מאור ביניהם צבי איצקוביץ, ראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית ויצחק מלאך, ראש מערך תפעול ומנהלה. המשך דרכו של ברוך לדרמן ראש החטיבה הבנקאית יהיה תלוי בזהות המנכ"ל שיבחר אך הערכות כי לדרמן, שבתפקידו מאז 2007, לא ימשיך לאורך זמן עם מנכ"ל חדש.

הנהלת לאומי אחרי מאור תכלול קבוצה מובילה בראשות קובי הבר כיום ראש החטיבה לכספים וכלכלה, פרופ' דני צידון ראש החטיבה לשוקי הון, ראש מערך משאבי אנוש דני כהן ומנכ"ל לאומי קארד תמר יסעור שיתכן כי תשתלב בבנק בתפקיד בכיר. מנהל נוסף שיתכן ויחזור ללאומי בחודשים הבאים הוא החשב הכללי לשעבר שוקי אורן שבתפקידו האחרון היה מנכ"ל לאומי שוויץ.