סתיו שפיר מכחישה: "אני לא חלק מהיוזמה להתמודד מול עיני"

חלק מאנשי המחאה החברתית נבהלו מהפרסום בדבר החיבור עם סיעת חד"ש בהסתדרות ■ המחנה של דפני ליף: "אל לה למחאה לבחור צד בנושאים פוליטיים שאינם לה"

סתיו שפיר, ממובילות המחאה החברתית, מכחישה הערב (ה') כי היא חלק מהיוזמה לגבש רשימה פוליטית שתתמודד בבחירות הקרובות להסתדרות מול עופר עיני, על בסיס הפלטפורמה של סיעת חד"ש. את היוזמה מובילים בין היתר אלון-לי גרין, אחד מאנשי המחאה ולשעבר עוזרו הפרלמנטרי של ח"כ דב חנין מחד"ש; ענבל חרמוני, ממובילות מאבק העובדים הסוציאליים נגד ההסכם הקיבוצי שנחתם עימם; וארגון "מאבק סוציאליסטי".

הפרסום ב"גלובס" בדבר היוזמה החדשה עורר סערת רוחות בקרב אנשי המחאה, וחידד את הפילוג בין מה שמכונה "המחנה של דפני ליף", למחנה של סתיו שפיר. התסיסה העיקרית נבעה מהחיבור עם סיעת חד"ש, והחשש כי הדבר יגרום לאנשי המחאה נזק תדמיתי. דובר מטעם הקבוצה של ליף, קבוצה שידועה בשם "ב' זה אוהל', פרסם הערב הודעה בה נאמר בין ביתר: "הבעיות החברתיות בישראל שייכות לכולם - לא רק למאות אלפי חברי ההסתדרות ולא רק למצביעי חד"ש. הן חוצות מעמדות ועמדות פוליטיות ואל לה (למחאה) לבחור צד בנושאים מדיניים ופוליטיים שאינם לה... מטה המחאה החברתית לא מחזיק בהשקפות היסוד של חד"ש וברעיונות מרכזיים במצעה..."

אלון-לי גרין התפרסם לפני חמש שנים כשניסה להקים ועד עובדים בסניף קופי בין ברחוב אבן גבירול בת"א, ופוטר מעבודתו. עיני זיהה אז את הפוטנציאל בסיפור של גרין והעמיד את ההסתדרות כולה לטובת המאבק שלו, תוך שהוא מבטיח להעמיד לטובת העניין עד מיליון שקל. בסופו של דבר גרין הוחזר לעבודתו וההסתדרות חתמה על הסדר קיבוצי ברשת כולה. גרין המשיך להיות פעיל בהסתדרות, אבל לא הסתיר את ביקורתו על התנהלות הארגון והעומד בראשה.

מחר יתקיים בת"א כנס ראשון של יוזמי הרשימה החדשה, וגרין מסביר את המסר המרכזי שהוא וחבריו יבקשו להעביר: "הרעיון הוא ליצור איחוד כוחות בין שורה של פעילים, כדי לבנות בעזרת מערכת הבחירות הקרובה הסתדרות יותר חברתית, אמיצה ודמוקרטית". גרין מסביר מדוע מוטב להצטרף להסתדרות, במקום לארגונים אחרים כמו "כוח לעובדים". "הרבה אומרים לנו שכוח לעובדים קרוב יותר לתפיסת העולם שלנו, אבל אנחנו אומרים שהסתדרות היא הארגון החברתי הגדול ביותר ואני לא רוצה לוותר לא על הארגון הזה ולא על 700 אלף החברים בו. אני לא מאלה שאגיד על ההסתדרות שהיא 'כמו הטייקונים'. אני נגד הגישה שרוצה לחבוט בגדולים באשר הם. אנחנו בעד ועדים חזקים, לא נגדם. לכן אנו רוצים לשפר את ההסתדרות מבפנים, להפוך אותה למקום שדואג לכולנו". ולמרות הגישה החיובית כלפי ההסתדרות, גרין מטיח ביקורת קשה על העומד בראשה: "לזכותו של עיני הוא אמנם הגדיל את מספר חברי הארגון והקים ועדים חדשים, אבל הוא לא היה צריך לקחת חלק בהרכבת הקואליציה הכי קפיטליסטית בישראל, בתקציב אנטי-חברתי ובהסכמים שיפריטו בעתיד את הנמלים ומשק החשמל. ההסתדרות צריכה לדבר גם על חינוך, על בריאות ועל רווחה, זאת הסיבה שלמחאה החברתית יש היום מקום בתוך ההסתדרות".