בנק ישראל שוקל עוד צעדים להורדת מחירי הדירות

הפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה מעידים כי בבנק ישראל חוששים מעלייה במחירי הדירות ושוקלים נקיטת צעדים - לראשונה מזה 7 חודשים ■ עד כה היו בטוחים בבנק שמגמת הירידות תימשך, ואחד מחברי ההנהלה אף חשש ממפולת

האם בנק ישראל חושש מהתחדשות עליית מחירי הדירות וינקוט צעדים נוספים כדי לרסן את שוק הנדל"ן? לראשונה מזה 7 חודשים, בנק ישראל לא פוסל לנקוט צעדים מאקרו-יציבותיים נוספים באמצעות שוק המשכנתאות כדי להוריד את מחירי הדירות, כלומר הגבלת המשכנתאות או צעדים שיגבירו את מתן האשראי לשוק הנדל"ן. כך עולה מהפרוטוקולים שפרסם היום (ב') הבנק מישיבת הריבית האחרונה שלו בשלהי מארס.

לפי סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחירי הדירות עלו בחודש ינואר ב-0.1% זה החודש השני ברציפות, לאחר ירידה של 1.4% ב-3 החודשים שלפני כן. העלייה במחירי הדירות בחודשיים האחרונים מגיעה על רקע ריסון האשראי בענף הנדל"ן שפגע בהתחלות הבנייה וכן על רקע הורדת ריבית בנק ישראל. קצב העלייה השנתי עומד על 4.5%. בבנק ישראל מציינים בפרוטוקולים כי העלייה במחירי הדירות התמתנה בשל המשך הגידול בהתחלות הבנייה, צעדי המיסוי של האוצר והגבלות המשכנתא של בנק ישראל (בקיץ האחרון הגביל הבנק את רכיב המשכנתא בריבית משתנה לשליש מסך המשכנתא).

"צעדים אלה, לדעת חברי הוועדה צעדים אלה, יחד עם מאמצי שיווק הקרקעות מצד משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, צפויים להוסיף ולהשפיע בהמשך", נכתב בפרוטוקולים. ואולם, מיד לאחר מכן נכתב: "יחד עם זאת, הועלתה האפשרות לשקול בעתיד נקיטת צעדים מאקרו-יציבותיים (Macro-Prudential) נוספים ככל שיידרשו".

אמנם מוקדם מדי להכריז על הגבלה נוספת במשכנתאות מצד בנק ישראל, אך בהחלטת הריבית לחודש אפריל ניתן בהחלט להבין בשינוי תפיסה בבנק: לא עוד ביטחון במגמת ירידות במחירי הדירות, אלא חשש מהתחדשות גל עליות המחירים ולפיכך פתיחת הדלת מחדש להתערבות בשוק המשכנתאות אם יהיה צורך בכך.

במהפך האמור ניתן להבחין כשבודקים את הפרוטוקולים מישיבות הריבית של בנק ישראל בחודשים האחרונים, אז היה ניתן לראות בבירור שבבנק ישראל לא חוששים מעליית מחירי הדירות. כך, למשל, בפרוטוקולים מהחלטת הריבית לפברואר נכתב כי "מסתמן מפנה בשוק הדיור".

בפרוטוקולים לדצמבר הובע אף חשש מצד אחד מחברי ההנהלה כי תיתכן מפולת במחירי הדירות: "המגבלה שהציב בנק ישראל בתחום המשכנתאות מקטינה את ההשפעה שיש להפחתת ריבית בנק ישראל על שיעור הריבית הממוצע למשכנתאות ועל כן היא צפויה להמשיך ולמתן את מחירי הדירות. כמו כן, אחד מחברי הוועדה ציין כי אינו חושש מהמשך עלייה במחירי הדירות אלא דווקא מירידה מהירה מידי במחירי הדירות".

למעשה, הפעם האחרונה שבה הובע בבנק ישראל חשש מעליית מחירי הדירות והוזכרה אפשרות להתערב בשוק המשכנתאות הייתה בהחלטת הריבית לחודש ספטמבר, אז התייחס הבנק לאפשרות שמחירי הדירות יעלו בשל הפחתות הריבית במשק. "בנושא מחירי הדירות, צוין כי במקרה של שינוי כיוון בריבית, הצעדים המקרו-יציבותיים אשר ננקטו צפויים להמשיך ולרסן את הביקוש לדירות. יחד עם זאת , במקרה הצורך, הוזכר כי יישקלו צעדים נוספים".

סך המשכנתאות שחייבים משקי הבית לבנקים בישראל עלה ב-0.2% בחודש ינואר לרמה של 259 מיליארד שקל. מדובר בירידה של 2.3% בהשוואה לינואר 2011.