גובשה תוכנית חילוץ נוספת ליוון בהיקף 169 מיליארד אירו

מטרת הסיוע היא לאפשר לכלכלת יוון להתאושש לאחר שנקלעה למשבר חוב אדיר ■ ראש ממשלת יוון: "ההסכם יהפוך את יוון למדינה ברת-קיימא"

אחרי שבועות ארוכים של חוסר ודאות בכלכלה הגלובאלית בין היתר בעקבות עתידו של גוש האירו נשמעה הערב (ה') אנחת רווחה מכיוון אירופה: לאחר פגישה של שרי האוצר האירופיים, פורסמה תוכנית החילוץ השנייה ליוון בהיקף כולל של 109 מיליארד אירו (156.7 מיליארד דולר) בנוסף ל-50 מיליארד אירו מהסקטור הפרטי. מטרת הסיוע היא לאפשר לכלכלת יוון להתאושש לאחר שנקלעה למשבר חוב אדיר.

ראשי המדינות, הכוללים את ראש ממשלת צרפת, ניקולא סרקוזי, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גם כן אישרו את התוכנית להחליף את האג"ח שברשותם, לאג"ח חדשות ל-30 שנה במקום 7.5 שנים.

על פי הערכות שהתפרסמו בתקשורת בתקופה האחרונה, הצפיה הייתה כי תוכנית החילוץ השנייה ליוון תכלול סיוע בהיקף של 71 מיליארד אירו בלבד (101.3 מיליארד דולר), סכום נמוך משמעותית מזה שאושר הערב.

ראש ממשלת יוון, גאורג פפנדראו, אמר בתגובה להחלטה כי "ההסכם יהפוך את יוון למדינה ברת-קיימא". גם נשיא הנציבות האירופית, חוזה מנואל בארוסו, התייחס להסכם שהושג הערב ואמר כי "מדובר בחבילת חילוץ אמינה".

כפי שדווח מוקדם יותר היום, נציגי האיחוד האירופי דנו בגיבוש תוכנית חילוץ נוספת ליוון, זאת לאחר שתוכנית הסיוע הקודמת שהיקפה עמד על 110 מיליארד אירו, מוצתה.

עוד לפני הכינוס של נציגי האיחוד האירופי, נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גיבשו הסכם פשרה שמשמעותו הסכמה משותפת באשר לחילוץ שני ליוון. ההסכם הושג לאחר מרתון דיונים בברלין שהחל אתמול ונמשך עד לשעות הקטנות של הלילה.