ארדואן מבטל הקשרים הדיפלומטיים בין טורקיה לצרפת

ראש ממשלת טורקיה הכריז על המהלך, בתגובה לאישור הצעת החוק בצרפת להכרה בשואת הארמנים ■ במקביל, מערכת הביטחון הישראלית בהנחייה לתע"א ואלביט מערכות: בטלו ההתקשרות עם חיל האוויר בטורקיה ב-140 מ' ד'

ראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הכריז היום (ה') על ניתוק כל קשריה הדיפלומטיים של ממשלתו עם ממשלת צרפת. זאת, בתגובה להצעת החוק שאושרה היום בפרלמנט בפריז - שתאסור את את הכחשת שואת הארמנים ותטיל אחריות פלילית על מי שיעשה זאת. כדי להיהפך לחוק רשמי, על ההצעה להיות מאושרת גם בסנאט הצרפתי.

ארדואן, שבאחרונה עלו דיווחים בדבר התאוששותו ממחלה קשה, נראה בריא ואיתן במסיבת העיתונאים. עוד הודיע ארדואן כי שגריר טורקיה בצרפת יעזוב את המדינה כבר ביום שישי הקרוב, במחאה על המהלך. מדובר הממשלה נמסר כי השגריר יעזוב את המדינה "לתקופה בלתי מוגבלת".

לדבריו של ראש הממשלה הטורקי, "סוגיית רצח העם" תפתח פצעים שיהיה קשה לרפא, ותיאר את הצעת החוק הצרפתית כ"צעד פוליטי המבוסס על הגזענות, הפלייה ושנאת הזר". מנגד, בכירים בארמניה הודו לצרפת על אישור הצעת החוק.

"מי שרוצה לראות השמדת עם יכול לפנות ולהסתכל על ההיסטוריה המלוכלכת שלו", אמר ארדואן. "טורקיה תתנגד לניסיון הבינלאומי, המרושע והלא צודק לפגוע בה - בכל האמצעים הדיפולמטיים אשר לרשותה".

צרפת הזהירה

ממשלת טורקיה איימה זה מכבר לפגוע ביחסים המדיניים והכלכליים עם צרפת על רקע ההצעה שאושרה היום. זאת, כאשר לפני כחודשיים הזהיר נשיא צרפת סרקוזי את השלטונות באנקרה כי אם אלה לא יכירו באחריותם לרצח העם הארמני ב-1915, כממשיכי דרכה של האימפריה העות'מנית, ייקבע בצרפת כי הכחשת המאורע תהווה עבירה פלילית.

יוזם הצעת החוק הוא חבר במפלגתו של סרקוזי. העונש שנקבע בה למי שיכחיש את שואת הארמני יהיה שנת מאסר אחת, לצד קנס בגובה 45,000 אירו.

בתוך כך, גם היחסים של טורקיה עם ישראל לא מזהירים. מערכת הביטחון הישראלית הורתה לתעשייה האווירית ולאלביט מערכות לבטל התקשרות עם חיל האוויר של טורקיה - לאספקה של מערכות מודיעין אווירי בהיקף של 140 מיליון דולר, מ"שיקולים מדיניים".

מיליון וחצי נטבחו

רצח העם שביצעו כוחות האימפריה העות'מנית, שנים ספורות לפני שהתפוררה, מהווה נושא רגיש ביותר עבור טורקיה - שמסרבת להכיר באחריותה לטבח ההמוני. לפי ההערכות גבו האירועים ב-1915 את חייהם של כמיליון וחצי ארמנים, שהותקפו לצד מיעוטים נוצריים נוספים שהתגוררו בתחומי האימפריה - דוגמת אשורים ויוונים. מדובר היה במדיניות יד ברזל שנועדה לדכא את שאיפתם של הארמנים לעצמאות.

ישראל לא הכירה עד היום בשואת הארמנים, בעיקר מחשש שהדבר ייפגע ביחסים הרעועים ממילא עם טורקיה. שיקול נוסף לכך היה רצון לבדל את שואת היהודים מאירועי טבח אחרים.