אושר הסכם הגז בין חח"י ושותפות "תמר" בעד 20 מיליארד דולר

כפי שנחשף ב"גלובס", דירקטוריון חח"י אישר הערב את ההסכם לרכישת גז במשך 15 שנה משותפות "תמר" - קבוצת דלק, אלון גז, נובל אנרג'י וישראמקו ■ חח"י לא נסוגה מהדרישה למחיר רצפה והתנתה בכך את החתימה הסופית

הסכם הגז בין שותפויות "תמר" לבין חברת החשמל אושר הערב (ה') בדירקטוריון חברת החשמל - לאחר שנתיים של משא-ומתן. "גלובס חשף" כי הסכם הענק צפוי להיחתם עד סוף דצמבר ואפילו לפני כן - ואכן כך קרה בפועל.

חח"י לא נסוגה מהדרישה למחיר רצפה בהסכם והתנתה בכך את החתימה הסופית. בנוסף, הציבה תנאי שלפיו במידה ויוטל פיקוח על מחירי הגז הטבעי, המחיר המפוקח יחול גם על המחיר בהסכם עם "תמר". חברת החשמל לא נסוגה מהדרישה למחיר רצפה, למרות ההתערבות של הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה, שהזהיר כי מדובר לכאורה בעבירה פלילית של הסדר כובל.

בהתייחסו לכך, אמר הערב מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן, כי החברה מסתמכת על חוות דעת משפטיות חיצוניות הקובעות כי מדובר בדרישה לגיטימית. "אנחנו נבקש מהממונה לאשר את ההסכם - גם הסדרים כובלים אפשר לאשר בתנאים מסוימים. בכל מקרה נמלא אחר הוראות החוק". בחברת החשמל טוענים כי הסעיף הכרחי על מנת להגן על צרכני החשמל הקטנים שימשיכו לרכוש חשמל מחברת החשמל ולא מיצרני חשמל פרטיים".

עסקת הגז בין חברת החשמל לשותפות "תמר", קבוצת דלק של יצחק תשובה, אלון גז, נובל אנרג'י וישראמקו, נחשבת עסקת-על במונחי משק האנרגיה הישראלי. מדובר בהסכם לרכישת גז למשך 15 שנה, שהיקפו הכספי ההתחלתי מסתכם ב-8 מיליארד דולר - המבטאים מחיר של 5 דולר ליחידת חום (לפי כמות של 3 BCM אולם בפועל המחיר ההתחלתי יהיה גבוה יותר ויעמוד עד 5.5 דולר משום שהוא יהיה מעודכן למועד תחילת ההזרמה - אמצע 2013). ההיקף הכולל של העסקה עשוי להגיע לעד 20 מיליארד דולר כולל מימוש אופציות להגדלת כמות הגז ב-60%.

"מהפכת הגז בעיצומה"

לדברי יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל: "ההסכם מביא לידי ביטוי את מהפכת הגז שאנחנו נמצאים בעיצומה ושמדינת ישראל תוכל להגיע לעצמאות אנרגטית מלאה. זהו אולי ההסכם הגדול ביותר שנחתם אי-פעם במשק הישראלי. זה הסכם שמבטיח לנו יציבות באספקת הגז".

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן אמר כי "המחיר שהשגנו הוא מחיר מיטבי. הצלחנו להשיג את ההסכם הטוב ביותר לטובת הצרכנים וחברת החשמל. זהו הסכם עם גמישות". בהתייחסו לדרישת החברה ל"מחיר רצפה" אמר גליקמן כי "זה המאבק על הקוטג' האמיתי".

גליקמן הוסיף כי החברה החליטה להגביל את כמות הגז שהיא רוכשת כל עוד יש רק צינור אחד - וזאת כדי לא לחסום את השוק בפני צרכני גז נוספים. בהתייחסו לפרסומים על העלאת מחיר הגז לעומת המחיר שסוכם בינואר 2010 במכתב הכוונות שנחתם בין הצדדים אמר גליקמן כי "ההסכם שנחתם טוב משמעותית מתנאי מכתב הכוונות". הוא הוסיף כי נוסחת ההצמדה של מחיר הגז היא "נוסחת ההצמדה הטובה ביותר בעולם". בחברה סירבו למסור פרטים על נוסחת ההצמדה שנקבעה אך הדגישו כי היא אינה מבוססת על מחיר הנפט או על מדד המחירים לצרכן.

עד לפני יומיים ההסכם היה בסכנת טרפוד, על רקע אי הסכמה עם דרישת דירקטוריון חברת החשמל, לספק לחברה את הגז במחיר הנמוך ביותר בשוק. החשש של חברת החשמל היה שיזמי "תמר" ימהרו לסגור הסכמי גז עם יצרני חשמל פרטיים במחיר נמוך, על מנת לחסום את מתחריהם העתידיים.

קבוצת דלק ואלון גז המחזיקות כ-36% מהזכויות ב"תמר" היו זקוקות להסכם עם חברת החשמל כדי לקבל את המימון הבנקאי עבור חלקן בהמשך הפיתוח של המאגר. בנוסף, אמורה חתימת העסקה לפתוח את הדרך לחתימה על הסכמים נוספים בין תמר ללקוחות עסקיים קטנים יותר, כמו תחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות, שאינה יכולה להשלים את הסגירה הפיננסית להקמת התחנה ללא הסכם רכישת הגז. ההסכם עם דליה אנרגיות צפוי להיחתם בימים הקרובים, והיקף העסקה עומד על כ-1 מיליארד דולר עפ"י מכתב הכוונות בין הצדדים.