שיעור האבטלה בספרד זינק ל-24.4% ברבעון הראשון

(עדכון) - דירוג האשראי של ספרד נחתך הלילה בפעם השניה השנה על ידי סוכנות סטנדרט אנד פורס, הפעם בשתי דרגות מרמה של A לרמה של +BBB

שיעור האבטלה בספרד ממשיך לעלות. הלשכה לסטטיסטיקה במדריד דיווחה היום (ו') כי עוד 365,900 איש נוספו למעגל המובטלים במהלך הרבעון הראשון של 2012 ושיעור האבטלה במדינה הנמצאת במיתון טיפס ל-24.4% לעומת 22.9% בסיום 2011.

מספר המובטלים בספרד עומד על כ-5.6 מיליון איש ומספר משקי הבית שמחוץ למעגל העבודה גדל לכ-1.7 מיליון.

סוכנות דירוג האשראי S&P חתכה הלילה את דירוג האשראי של ספרד בשתי דרגות מרמה של A לרמה של +BBB. זו הפעם השניה שהסוכנות חותכת את הדירוג הספרדי.

המהלך היה צפוי למדי על רקע נתוני המאקרו כלכלה הקשים של ספרד בחודשים האחרונים ושיעור האבטלה הגבוה במדינה.

"הגרעון בתקציב של הממשלה צפוי להמשיך ולהדרדר על רקע צפי להמשך התכווצות הכלכלה", כתבו כלכלני סטנדרט אנד פורס. "במקביל, הממשלה תצטרך להמשיך להפנות משאבים לתמיכה במערכת הבנקאית כך שהחוב הכולל של ספרד צפוי להמשיך ולתפוח".

שלשום פורסם כי הגירעון התקציבי של הממשל המרכזי בספרד התכווץ ברבעון הראשון של השנה ושר התקציב כריסטובל מונטורו מאיים להתערב בתקציבים של המחוזות השונים אם הם לא יעמדו ביעדי הגירעונות שהוצבו להם. הגירעון בתקציב הממשל המרכזי עמד על 0.83% מהתוצר ברבעון הראשון, בהשוואה ל-0.93% בשנה שעברה. ואולם, אם כוללים את תשלומי ההעברה למחוזות שלא עמדו ביעדי הגירעון שלהם, עמד הגירעון הכולל של הממשל המרכזי בספרד על 1.85% ברבעון הראשון לעומת 1.06% בשנה שעברה.

חששות שמא ספרד לא תוכל לעמוד ביעדי הגירעון שלה דחפו את תשואות האג"ח של ממשלת ספרד מעלה, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים חצתה את ה-6% בשבוע שעבר. מדובר בתשואות בהן מדינות כמו יוון, אירלנד ופורטוגל פנו לקבלת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית ומהאיחוד האירופי, אולם במקרה של ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה, הגשת סיוע תהיה קשה יותר בשל גודלה.

שורה של נתוני מאקרו שליליים פורסמו אתמול באירופה, החל ממדדי אמון עסקים ועד מדדי אמון בתעשייה. מדד הסנטימנט הכלכלי שפרסמה הנציבות האירופית הראה על ירידה לרמה הנמוכה מאז דצמבר - 92.8 נקודות באפריל לעומת 94.2 נק' במארס. נתונים אלה מצטרפים לנתוני תמ"ג גרועים שפורסמו שלשום בבריטניה, שהעידו כי הכלכלה הבריטית גלשה למיתון ברבעון הראשון של השנה.

"הנתונים האלה מראים לנו שאנחנו לא צריכים להיות מודאגים רק ממדינות הפריפריה עמוסות החובות, אלא מכל מדינות האיחוד האירופי", אמר כלכלן בבנק Commerzbank. "חשבנו שהכלכלה חוזרת לעצמה בשבועות האחרונים, אך הנתונים האחרונים מראים שהיינו אופטימיים מדי".