האם החבר'ה יחזרו לאתר חבר'ה - או יעדיפו להישאר בפייסבוק?

אחרי שרכשה 70% מאתר חבר'ה, שנקבר תחת הרשתות החברתיות החדשות, מתכוננת גלובל נטוורקס להשיקו מחדש ; הקונספט: רשת חברתית ישראלית לקהל בוגר, עם קבוצות בסגנון פייסבוק אבל "משודרגות", וגם מודל עסקי של הקמת מועדוני מותגים לחברות מסחריות

החל מפייסבוק, דרך מקושרים וכלה בשוקס, מפת הרשתות החברתיות בישראל עמוסה לעייפה. נדמה כי כל ישראלי שני רשום ברשת חברתית אחת לפחות ומתחזק מספר עמודי פרופיל אישי. בעוד שבשוק האינטרנט העולמי לא חסרים האנליסטים שמדברים על דעיכת הטרנד של הרשתות החברתיות, נדמה כי בישראל ממשיכות לצוץ עוד ועוד רשתות, שמקוות לנגוס בנתח השוק האדיר של פייסבוק בישראל.

אל השוק הצפוף הזה מנסה להיכנס שוב אתר חבר'ה. יש שאומרים שהאתר, שהוקם בשנת 2002, הקדים את זמנו כאשר הגיע בשיאו ל-1.2 מיליון משתמשים. אחרים טוענים כי האתר פשוט לא השכיל להבין את הפוטנציאל העצום הטמון במאגר מידע כה גדול, וללא תוכן משמעותי, למשתמשים לא הייתה ברירה, אלא לנטוש את הרשת ולהשאיר את הזירה לשחקנים אחרים.

קבוצת גלובל נטוורקס, שבבעלות גיא כהן, חברת סייבל השקעות ומשקיעים פרטיים, הביעה את אמונה במותג החבוט, כאשר רכשה באוקטובר 2007, 70% מהאחזקות בחבר'ה תמורת סכום המוערך בכ-15 עד 20 מיליון שקל, השקעה ששיקפה לאתר שווי שוק של 22-28 מיליון שקל. לא חסרים אנשים שהרימו גבה נוכח ההשקעה הזו, ותהו מדוע לקבוצה לרכוש אתר נטוש, ובפרט בעיתוי שבו שחקנים אחרים הצליחו כבר לגנוב את ליבם של הגולשים הישראליים.

אולם בקבוצה חשבו אחרת. לדבריהם, טרנד הרשתות החברתיות רחוק מלהיות בנסיגה, ולחבר'ה המחודש יהיו את הפיצ'רים הנכונים למשוך אליהם חזרה את הגולשים, לרענן את מאגר המשתמשים ולהתחרות ראש בראש בפייסבוק. ההשקה המחודשת של האתר צפויה בעוד כחודש, וגיא כהן, מנכ"ל גלובל נטוורקס, דני צ'כנובר, מנכ"ל חברת המדיה של גלובל נטוורקס, אפרת שפושניק, עורכת ראשית, מייקל אמיר, מנהל הקריאייטיב, ואורלי בראון, מנהלת המותג, מביעים אופטימיות שהם יצליחו להפיח רוח חיים באתר - שכבר כמעט נמחק ממפת הגלישה.

"החבר הכי טוב"

אחד האתגרים האמיתיים איתם תיאלץ חבר'ה להתמודד הוא השאלה איך מושכים את מאות אלפי המשתמשים בחזרה לאתר. בגלובל נטוורקס, לפחות כלפי חוץ, לא מודאגים בכלל. "אנחנו לא מוטרדים או עסוקים בלשכנע את הגולשים", אומר אמיר. "אנחנו בטוחים שמי שייתן צ'אנס וייכנס לאתר ישתכנע להישאר".

לדברי צ'כנובר, מה שבאמת חסר בישראל זה רשת חברתית ישראלית, שמדברת אל הגולשים בעברית ובגובה העיניים. לטענתו, מרבית הרשתות הישראליות מכוונות לקהל בני הנוער בעוד שהגילאים הבוגרים יותר "נאלצים" להסתפק בפייסבוק, שנתמכת בשפה האנגלית ואין לה ייצוג בישראל. בהתאם לכך, קהל היעד, לפחות בהתחלה, הם בני 20 ומעלה, ובשלב מאוחר יותר הם יפנו גם לקהלים צעירים יותר. "חבר'ה היא למעשה החבר הכי טוב שלך, שיודע מי אתה ומעשיר אותך בתכנים רבים בהתאם להעדפות האישיות שלך", מסביר אמיר.

ואכן, אחד הדברים הבולטים באתר חבר'ה החדש הוא הדגש המרכזי על התוכן, והקשר בין המשתמשים לבין הקהילות הרבות אליהן הם משתייכים. "הרעיון הוא לקשר בין שני צרכים: הגולש מצד אחד והקהילה שלו מצד שני", מסבירה שפושניק. "אתר שהוא תוכן גולשים חייב לענות על שני הדברים הללו ולא לעשות ביניהם הפרדה. בשל כך, באתר המחודש עתידים לקום מועדונים רבים, מעין מיני רשתות חברתיות, אותם יוכל להקים כל גולש ובכל נושא שהוא. כך יכולים חברים להקים מועדון סביב רכיבת אופניים וקרובים יכולים להקים מועדון משפחתי סגור.

לדברי בראון, "גולש לא צריך לפתוח מספר חלונות על מנת לקבל מענה לכל הצרכים שלו, והמטרה שלנו היא שהמשתמש יקבל בחבר'ה את הפורומים של תפוז, את הבלוגים של ישראבלוג ואת החברים שבפייסבוק". ניסיון להשוות את המועדונים הללו למודול הקבוצות בפייסבוק מעורר בקרבם תרעומת. "אין שום פעילות בקבוצות הללו. רק מצטרפים ובזה זה נגמר", אומר אמיר.

* אז מבחינתכם האתרים הללו יהיו מיותרים בעתיד?

כהן: "המטרה שלנו היא שכל האתרים הקטנים והנישתיים לא יהיו יותר רלוונטיים". צ'כנובר מוסיף כי "אנחנו האבולוציה של הרשתות החברתיות. של פייסבוק, שאין בה תוכן, של תפוז, שאין בו רשת חברתית, ושל ישראבלוג שלא ניתן לשווק או לקדם את הבלוגים המופיעים בו. אנחנו מייצרים עבור המשתמשים פלטפורמה ליצירת תוכן, כדוגמת בלוגים, ומאפשרים להם לתקשר ישירות עם הקוראים שלהם".

מודעות למותג

היכולת לגרום למשתמשים לעזוב אתר שבו הם פעילים, או לחילופין לחזור לאתר שאיכזב אותם בעבר, היא לא דבר קל, אולם אנשי חבר'ה נתמכים בסקר מודעות של TNS טלסקר, שהוכיח כי המותג עדיין מאוד חזק. "45.6% מהמשתמשים אמרו שהם מכירים את חבר'ה, כאשר נשאלו על רשתות חברתיות, בהשוואה ל-46.4% שאמרו פייסבוק, וזה בעינינו דוגמה לחוזקה של המותג", אומר כהן. לדבריו, מדי חודש מצטרפים לאתר כ-15 אלף איש למרות שמדובר באתר לא מעודכן.

דרך אחת למשוך את המשתמשים היא הניסיון של חבר'ה לתגמל את הגולשים. "אנחנו נשלם למנהלי מועדונים שייצרו פעילות חזקה, בהתאם לסוג התוכן שיעלו, ההשקעה, איכות התכנים והטראפיק", מסביר כהן.

פיצ'ר נוסף, שגם הוא קיים אגב בפייסבוק, הוא האירועים. כל משתמש יכול להצטרף או להזמין אחרים לאירועים, אך האלמנט השונה הוא בתוכן שנוצר סביב האירועים. "בפייסבוק רק מצטרפים לאירוע, אבל לא קורה סביב זה שום דבר משמעותי, ואילו בחבר'ה יהיה אפשר לייצר שיחה סביב אירוע גם לאחר שהוא נגמר, להעלות תמונות ולחלוק בחוויות", מסביר אמיר.

בראון טוענת כי "יש לנו אלמנטים ייחודיים, ולכל פיצ'ר משגשג בפייסבוק יש לנו תשובה יותר טובה". דוגמה אחת שאמורה להוות מעין תחליף לסטטוס, אחד האלמנטים הפופלאריים בפייסבוק, הוא "עובדה אחת על עצמי", שמאפשרת לכל משתמש להעלות פריט מידע אישי, עליו יכולים החברים שלו להגיב.

ככלל, בחבר'ה פחות מאמינים בריבוי אפליקציות, העוגן של פייסבוק, ולפחות בתחילה אין בכוונת האתר לאפשר למפתחים חיצוניים להעלות אפליקציות לרשת. אולם, הפיצ'רים שכן יהיו באתר מותאמים מראש לגולש הישראלי. פיצ'ר נוסף שהם מוכנים לחשוף הוא "שיחת היום", כאשר בכל יום יעלה האתר נושא חדש, בהתאם לשיח הציבורי בישראל, במטרה לעודד סביבו שיחה שתייצר תוכן נוסף.

גם נושא הפרטיות לא זר למקימי חבר'ה החדש, והם מבטיחים כי יהיו בו הרשאות רבות של פרטיות, שיאפשרו לבחור איזו אינפורמציה חשופה לאילו משתמשים. יתרון אחד שטמון בזה הוא האפשרות להצטרף למועדונים מסוימים תחת פרופיל בדוי.

* אתם לא חוששים כי הצטרפתם לטרנד הרשתות החברתיות מאוחר מדי?

כולם עונים פה אחד שלא. לטענתם, יש בחבר'ה דברים שלא קיימים ברשתות חברתיות. "אנחנו נותנים שירות של דור אחד קדימה", סבור צ'כנובר. "לקחנו את כל מה שאנחנו יודעים על רשתות או אתרים חברתיים אחרים, והקמנו אתר טוב בהרבה". כהן אומר כי "רשתות חברתיות לא הולכות להיעלם וחבר'ה מספקת שפע של תכנים לעומת היובש של פייסבוק. אנחנו נוכל לפצח את החידה של איך עושים כסף מרשתות חברתיות".

*רק לאחרונה הודה אילן ישועה (מנכ"ל וואלה) שהם לא יקימו רשת חברתית כמובטח, שכן קשה לעשות מזה כסף.

"וואלה הוא גוף גדול עם יכולות נפלאות אבל עם בעיה מובנית אחת: התכונה הקבועה להגיד שהם יכולים לעשות הכל לבד ובסוף לא לעשות בכלל".

מכשול הכסף

אחד המכשולים של רשתות חברתיות הוא האפשרות לעשות מוניטזיציה, קרי לעשות כסף. אפילו פייסבוק, הרשת החברתית הכה פופולרית, מתקשה בייצור הכנסות משמעותיות, ולא מצליחה למצוא את מודל הפרסום המתאים שיאפשר להרוויח מחד ולא לפגוע בפרטיות הגולש מאידך. גם עובדה זו לא מטרידה את מנהלי חבר'ה, שפיתחו מודל עסקי מעניין וייחודי, מלבד פרסומות ממוקדות שיופיעו באתר.

צ'כנובר: "אנחנו נאפשר לחברות מסחריות להקים מועדוני מותג באתר, ולמעשה לנהל אינטראקציה יומיומית עם הלקוחות". המערכת של חבר'ה תציע למשתמשים להצטרף למועדוני המותג השונים, כאשר היא תגלה התאמה בין הפרופיל האישי שלהם לבין הפרופיל של המותג, לצד האפשרות שחברות יפנו למשתמשים שקיימים במאגר הלקוחות שלהן. רעיון כזה יאפשר לחברות להתבסס על שיווק סביב שיחה, אחד הטרנדים החדשים יחסית בעולם הפרסום האינטראקטיבי, שעדיין נמצא בחיתוליו בישראל.

כל חברה שתבחר באופציה של פתיחת מועדון מותג תשלם לחבר'ה סכום מסוים, ובאתר אף יציעו את שירותיהם בניהול המועדון תמורת תשלום נוסף, מסביר צ'כנובר. "זה מאפשר לחברות לתקשר ישירות עם הצרכנים ולטפל בבעיות צרכניות שונות. יהיה מאוד ברור שזה תוכן שיווקי, אבל הוא ייתן ערך מוסף למצטרפים, כגון הטבות או מידע על מבצעים". בחברה מבהירים כי לא יהיה מדובר בדואר זבל כפי שהיה בעבר באתר.

* היו שטענו כי המחיר ששילמתם עבור חבר'ה היה גבוה מדי ונועד רק כדי להשתלט על מאגר מידע.

"זה נכון שמאגר המידע היה אחד השיקולים שהנחו אותנו ברכישה הזו, אבל גם ההבנה שהמותג הוא מאוד חזק וניתן להחיות אותו. מסקרים שעשינו גילינו כי למעלה מ-70% מהמשתמשים הצהירו כי הם יתנו לאתר צ'אנס נוסף, ואני מאמין שמשם הדרך כבר סלולה ליצירת אתר משגשג", אומר כהן. "כאשר נמכור את חבר'ה במחיר גבוה יותר זה אולי יהיה מובן לכולם".

עם הפנים למזרח אירופה

מלבד אתר חבר'ה, לגלובל נטוורקס יש מספר אתרים נוספים, בהם אתר "לוחות", אתר שיתוף התמונות PIC, אתרי היכרויות (BlindDate, ו-XLove), הייד פארק, ספונסר ובחדרי חרדים (פורטל חרדי). כל אחד מהאתרים הללו מתנהג כיחידת רווח והפסד עצמאית.

לדברי כהן, החברה היא רווחית עם שיעור צמיחה של 100% בכל שנה, ב-5 השנים האחרונות, אך המטרה של החברה היא להגביר את קצב הצמיחה ולהתרחב לשווקים נוספים במזרח אירופה. לשם כך, החברה מעוניינת לגייס הון נוסף, אותו היא לא מוכנה לחשוף, אך לדברי כהן הוא ישקף לגלובל נטוורקס שווי שוק של כ-80 מיליון שקל.