בלווטניק IN אדלסון OUT

הכשרת הישוב הודיעה היום לבורסה כי חתמה עם הרוכש הפוטנציאלי על הסכם "נו שופ", המבטיח לבלווטניק בלעדיות במו"מ על מכירת העיתון

מתקדם המשא ומתן בין עופר נמרודי לבין המיליארדר לן בלווטניק לרכישת עיתון "מעריב": הצדדים חתמו על הסכם "נו שופ" (NO SHOP), המחייב אותם לנהל משא ומתן רק זה עם זה, ללא גורמים נוספים, למשך חודש. בנוסף, הסכימו השניים לשמור על סודיות, דבר שככל הנראה ימזער את מספר הידיעות שימצאו את דרכן לתקשורת, במיוחד שמדובר ב"מעריב".

הסכם "נו שופ" יאפשר לנמרודי ולבלווטניק לנהל משא ומתן ללא חשש כי גורמים אחרים מנהלים משאים ומתנים מקבילים העלולים להשפיע על מחיר העסקה. לפי הערכות מדובר במגעים מתקדמים ביותר וגוברים הסיכויים כי עסקה זו אכן תצא אל הפועל.

כפי שפורסם לפני שבוע ב"גלובס", המגעים בין בלווטניק לבין נמרודי מתקיימים זה כחודשיים. בתחילת המו"מ הועלו שתי אפשרויות: האחת רכישה מלאה של החזקות הכשרת היישוב, שבשליטת נמרודי, ב"מעריב" (62%), והאחרת רכישה של חלק מהמניות והותרת חלק קטן בידי נמרודי. היום (ד') הודיעה הכשרת הישוב לבורסה כי המגעים מתקיימים על מלוא המניות ב"מעריב".

שווי של 90-100 מיליון דולר

לפי הערכות אחרונות, המו"מ על רכישת "מעריב" התנהל לפי שווי של 90-100 מיליון דולר ל"מעריב". כמו כן, העסקה מותנית בפתרון הסכסוך בין נמרודי לבין שותפו הנוכחי ב"מעריב", ולדימיר גוסינסקי, המחזיק 27% מהמניות. בין נמרודי לגוסינסקי מתקיים הליך בוררות יותר משנה לבירור תביעות של גוסינסקי נגד נמרודי והכשרת הישוב. על-פי הערכות, גוסינסקי התנגד עד כה למגעים שניהל נמרודי עם רוכשים פוטנציאליים של "מעריב", ולעתים אף טרפד את המו"מ.

ייתכן שהפתרון טמון בעו"ד צבי חפץ, המתווך של סבב המגעים הנוכחי, אשר מקורב הן לנמרודי והן לגוסינסקי ועשוי לשכנע אותו לתמוך בביצוע העסקה. חפץ, הנחשב גם למקורבו של בלווטניק, שימש בעבר כסגן יו"ר מועצת המנהלים של "מעריב" ולאחר מכן כשגריר ישראל בלונדון. בעבר ייצג את גוסינסקי במועצת המנהלים של "מעריב".

בעל מניות ב-BP

בלווטניק הוא איש עסקים יהודי שהונו העצמי מוערך ב-7 מיליארד דולר. הוא בעל השליטה בחברת אקסס אינדסטריז, חברה תעשייתית אמריקנית, ונמנה גם עם בעלי המניות של חברת הנפט בריטיש פטרוליום. אקסס אינדסטריז מחזיקה בנכסי תקשורת ומדיה רבים בעולם, בהם גם חברת AMEDIA ברוסיה, ערוץ CTC הרוסי, ספקית התוכן טופאפ טי.וי וכן פרימיום טי.וי הבריטית, המספקת שירותי טלוויזיה באינטרנט. החברה שותפה גם בחברת התקליטים וורנר מיוזיק גרופ וכן בעסקים נוספים בתחומי המדיה.

בלווטניק רכש לפני כחודשיים 20% ממניות RGE מאנשי העסקים אביב גלעדי ואודי רקנאטי, ובכך נכנס לראשונה לשוק התקשורת הישראלי; בבעלות RGE גם ערוצי הטלוויזיה לוגי, ערוץ הספורט על ארבעת ערוציו, ערוץ הילדים וערוץ 8. באחרונה נכנס בלווטניק לשותפות בפרויקט נדל"ן ענק של נאנט נדל"ן בבודפשט בירת הונגריה.

לא כמו עם אדלסון

גורמים בענף מעריכים - ובצדק - כי המגעים עם בלווטניק עשויים להתקדם הרבה יותר מהר מהמגעים שקיים נמרודי עד כה, ובעיקר עם המיליארדר שלדון אדלסון, בעל החינמון "ישראל היום".

הסבב האחרון של המגעים בין נמרודי לבין אדלסון התנהל עוד החודש, לאחר מספר חודשים של נתק. זה כשנתיים שנמרודי ואדלסון מקיימים מגעים ביניהם. בחלק מהפעמים הסתיימו המגעים בטונים צורמים עקב פערים כספיים גבוהים.

אולם דווקא בסבב האחרון נראה היה כי השניים מסכימים על תשלום של 90 מיליון דולר תמורת "מעריב".

נתונים של סקר TGI שפורסמו השבוע לא עוזרים לנמרודי מול אדלסון; אדלסון באמצעות "ישראל היום" שבבעלותו, עיתון המחולק חינם בתפוצה של כ-255 אלף עיתונים ביום, הצליח לעקוף את "מעריב" ולהדיחו מהמקום השני, כעיתון בעל שיעורי החשיפה הגדולים ביותר אחרי "ידיעות אחרונות". *