מנכ"ל F5: "למה הצלחנו יותר מרדוור? היה לנו יותר מזל"

ג'ון מק'אדם, מנכ"ל F5, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנחנו לא חסינים נגד המצב הכלכלי, אבל לא מוטרדים"

אם יש משהו שבלט במיוחד בשיחת הוועידה שניהלה חברת F5 לאחר הדיווח הרבעוני לפני כשבועיים, הרי שזו האופטימיות. לאחר 22 רבעונים רצופים של עלייה בהכנסות ומיקוד בתחום שיפור ביצועי אפליקציות על-גבי האינטרנט (ADC), היה הרבעון האחרון נקודת מבחן ל-F5 ואולי לשוק ציוד התקשורת כולו. F5 דיווחה בו על גידול בהכנסות, ביקושים ערים בשוק, תוכניות צמיחה אגרסיביות (למרות השמרנות לה טענו בהנהלה), וגם תוכנית להחלפת קו המוצרים של החברה.

הדבר היחיד, כנראה, שהרס את שמחת המשקיעים, היה הירידה ברווח הנקי ברבעון הקודם (השלישי פיסקאלי), שצנח בכ-12% לעומת הרבעון המקביל ל-19.1 מיליון דולר - בעיקר בעקבות הוצאות מו"פ והוצאות שיווק גבוהות ברבעון. כל האופטימיות שגילה בשיחה מנכ"ל החברה, ג'ון מק'אדם, נעלמה כלא הייתה, והחברה איבדה מאז התוצאות כ-10% משווי השוק שלה שהוא כיום 2.4 מיליארד דולר. הכנסות החברה היו 165 מיליון דולר ברבעון האחרון.

אבל פרט לאפיזודה הנקודתית הזו, ל-F5 אין מה להתלונן. בסך הכול, ביצועי החברה בשנים האחרונות היו מוצלחים למדי. באווירה הכלכלית העכשווית, חברות רבות שמספקות תשתיות מחשוב ותקשורת ארגוניות, מנסות לשחק על הכרטיס של טכנולוגיה שפשוט "אי אפשר בלעדיה". אבל למק'אדם יש קבלות. בתחילת יולי פרסמה סיטיגרופ מחקר שבודק על מה מוכנים מנהלי המידע (CIO) בארגונים הגדולים להוציא כספים. שיפור ביצועי אפליקציות ארגוניות, התחום בו מתמחה F5, לא היה במקום הראשון, אבל בתקופה כזו גם המקום השביעי מעורר אופטימיות.

"לא ראיתי כזה דבר בעבר, והאמת שהייתי די מופתע מזה", אומר מק'אדם בראיון בלעדי ל"גלובס", "לרוב אנחנו לא מוזכרים כמעט בסקרים כאלה. בטח שלא באופן כל-כך ברור".

ההוצאות לחוצות

F5 נכנסה לשוק הישראלי לפני כמעט שלוש שנים, כשנה לאחר שרכשה את מגניפייר הישראלית תמורת כ-30 מיליון דולר ופתחה מרכז פיתוח מקומי. כיום היא מעסיקה ברמת החי"ל כ-60 עובדים.

יש לך מסקנה על ההשפעה של האטה הכלכלית הנוכחית?

מק'אדם: "המצב היום שונה ממה שהיה בשנת 2001, במשבר ההוא. אז הייתה את ההשפעה של הבועה, היום זה ממש לא כך. אם מסתכלים על חברות כמונו, מצבנו מצוין. הוצאות ה-IT קצת יותר לחוצות, זה נכון, וגם צבר ההזמנות שלנו נחלש לפני שני רבעונים, אבל השתפר ברבעון האחרון. הוצאות ה-IT עדיין אינן עניין פשוט, אבל אנשים מגדילים את השימוש באינטרנט - זה מאוד ברור לנו. אנחנו לא חסינים למצב הכלכלי, אבל אנחנו ממוקמים במקום גבוה על רדאר ההוצאות של החברות".

איפה רדוור ואיפה היא

במשך השנים F5 הפכה לחברה שמתמקדת בעיקר בתחום אחד: שיפור ביצועי האפליקציות המועברות על-גבי תשתית תקשורת מבוססת פרוטוקול אינטרנט (IP). מוצרי החברה יושבים במקום האסטרטגי ביותר ברשת הארגונית - במרחב שבין האפליקציה והמשתמש למרכזי המידע - סביבה שמאפשרת לחברה שליטה על התנהלות הרשת מבחינת ניהול עומסים, אבטחה ואינטיליגנציה.

את פירות ההתמקדות - וכנראה גם את יכולת הביצוע של החברה - ניתן לראות באמון שרוכשים לחברה בשוק הפיננסי, או לפחות בהשוואה למתחרות. אחת מהמתחרות שלה היא רדוור הישראלית, מבית היוצר של זהר ויהודה זיסאפל, חברה המנוהלת על-ידי רועי זיסאפל.

מאז הונפקה רדוור בשנת 2000 התנהלו שתי החברות באופן דומה מבחינת מגמות המסחר. ואז בתחילת 2004 קרה משהו, וכיווני המסחר החלו להשתנות. בעוד F5 טיפסה וסיפקה למשקיעים תשואה של כ-140% מאז, רדוור, מחקה כ-60% משוויה. המספרים מעניינים גם במונחים עכשוויים יותר. מאז תחילת 2008 - תקופה בעייתית מבחינת הוצאות המחשוב הארגוניות - רשמה מניית F5 גידול של כ-10%. המתחרות הישירות, כגון רדוור,Blue Coat, שרכשה את פאקטיר באפריל השנה, או Riverbed, קרסו בכ-50% כל אחת.

הלכנו נגד המגמה

כאשר שואלים את מק'אדם על רדוור הוא אומר שאינו מעוניין לדבר על המתחרים, אבל בכל זאת מוכן לומר כך: "ב-2002 החלטנו לכתוב מחדש את הארכיטקטורה שלנו. עשינו את זה בשקט במשך 3 שנים ובסוף 2004 הכרזנו על המוצר החדש. רוב החברות המתחרות שלנו לא ביצעו כזו השקעה - לא רדוור, ובטח שלא סיסקו. אני קורא לזה מזל, כי השוק היה אז שטוח לגמרי. אז היו לנו מכירות של רק כמה עשרות מיליוני דולרים לרבעון שלא זזו, והלכנו נגד המגמה. מזל זה דבר חשוב מאוד", הוא צוחק.

באותה התקופה ברמת החי"ל, רדוור, ששווי השוק שלה הוא 160 מיליון דולר, ביצעה מהלכים הרבה פחות משמעותיים אסטרטגית, ויתרה על ניצול קופת המזומנים הדשנה שלה, והתמקדה בפתרונות בתחום האבטחה - במקום בהרחבת הפתרונות להעברת תקשורת ארגונית בין סניפים מרחקים (WOC). מזל או לא, התוצאות ניכרות היטב במספרים של החברות. בגרטנר, מיקמו לאחרונה את F5 עם כ-38% מהשוק ברבעון הראשון של 2008 וכמובילה טכנולוגית את השוק, הרבה לפני רדוור, סיסקו, סיטריקס ואחרות.

F5 מבצעת שינויים נוספים היום. מק'אדם הודיע לאחרונה כי החברה משנה את פלטפורמת המוצרים לשיפור הביצועים של אפליקציות, אולי מתוך תקווה שההשקעה תחזיר את עצמה כמו ההשקעה שביצעה בתקופת ההאטה הקודמת. אחד השינויים האלה נוגע לתחום הווירטואליזציה. לפני כשנה רכשה F5 את חברת Acopia שמספקת וירטואליזציה של מערכות הקבצים (File Virtualization) - אלמנט המאפשר להפוך את אחסון הקבצים בארגונים ליעיל יותר על-ידי הדמיה של מערכת קבצים למרחב אחיד.

הביצועים של מוצרי Acopia לא הוכיחו את עצמם ברבעון האחרון (ירידה של כ-40% במכירות, שתרמו רק 3% להכנסות הכוללות), ואכן מק'אדם רואה את הכניסה לעולם הניהול הווירטואלי עדיין כפתרון נישה בחברה וטוען כי "אנחנו צריכים לחנך את השוק לקראת מכירה של המוצרים". אבל הרכישה הנוכחית מעמידה את F5 לא רק מול סיסקו או ג'וניפר, אלא גם מול EMC ו-NetApp, בשוליים של עולם האחסון.

"EMC או נט-אפ רוצות למכור יותר, ואנחנו גורמים למגמה הפוכה", אומר מק'אדם. "כך שאנחנו במובן מסויים מתחרים שלהם. אבל בנושא של וירטואליזציית מערכת הקבצים, אין להם פתרונות כאלה".

ואיך הקונסולידציה בתחום באה לידי ביטוי? מק'אדם: "יש לנו מבט מאוד ברור על זה, שנשקיע בכל מה שיגדיל את שווי השוק של החברה. אנחנו מבצעים רכישות קטנות בעיקר של טכנולוגיה ולא רכישות גדולות מכיוון שיש בזה סיכון גבוה. אנחנו רוצים לגדול אורגנית, אבל אם נראה חברה עם פתרון מתאים, נבחן את זה". *