תחרות לקופקסון? ניסוי מוצלח למרק בתרופה לטרשת נפוצה

אייל דשא, המנהל הפיננסי של טבע: "להערכתנו, המוצר לא יגיע לשוק לפני אמצע 2011, וייתכן שיהיו גם מגבלות בשימוש מטעמי בטיחות" *על גרסה ביוגנרית של נוברטיס: "ההשפעה על טבע היא אפס"

האם התפתחויות בתחום התרופות לטיפול בטרשת נפוצה עלולות לפגוע במעמדו של הקופקסון של טבע? בשלב זה, נראה שהתשובה היא לא. שתי ההתפתחויות האחרונות בתחום מגיעות מכיוונן של החברות מרק הגרמנית (Merck KGaA) ונוברטיס.

מרק דיווחה ביום שישי על תוצאות טובות בניסוי הקליני שלב III של תרופת ה-Cladribine, תרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה. הניסוי נערך במשך כשנתיים, ועלה ממנו כי חולים שקיבלו את התרופה (באחד משני מינונים) חוו ירידה של 58% ו-55% במספר ההתקפים של המחלה, ביחס למקבלי תרופת הדמה (פלצבו) - יעילות גבוהה יותר משל רוב התרופות הקיימות כיום. בהתבסס על התוצאות, מרק מתכננת להגיש בקשה לאישור שיווק התרופה באמצע 2009. בכך, ה-Cladribine תוכל להפוך לתרופה האוראלית הראשונה לטיפול בטרשת נפוצה.

האנליסטית גל רייטר מכלל פיננסים מעריכה, כי למרות הנוחות והיעילות של התרופה (ושל תרופה אוראלית נוספת הצפויה מבית נוברטיס), סימני שאלה בנוגע לפרופיל הבטיחות יגרמו לכך שלא תנגוס נתח משמעותי משוק הטרשת הנפוצה. עם זאת, לדבריה, כניסה של אלטרנטיבות נוספות, ועוד אוראליות, תעלה את רמת התחרות בשוק.

אייל דשא, המנהל הפיננסי הראשי של טבע, מציין היום שהמולקולה של מרק היא ישנה מאוד ונועדה בעבר לטיפול בלוקמיה. "זו מולקולה ישנה שניתנת בטיפולים קצרים, מכיוון שיש לה תופעות לוואי קשות כגון פגיעה במח עצם ובמספר כדוריות הדם הלבנות. כך, שכנראה יש בעיות לא פשוטות בפרופיל הבטיחות", מסביר דשא. "להערכתנו, המוצר לא יגיע לשוק לפני אמצע 2011, וייתכן שיהיו גם מגבלות בשימוש בגלל פרופיל הבטיחות, אם כי אנחנו לא יכולים לדעת בוודאות".

דשא מזכיר את ה-Laquinimod שטבע מפתחת יחד עם Active Biotech, גם היא תרופה אוראלית לטיפול בטרשת נפוצה. "נעשה כל מאמץ להביא את הלקווינימוד לשוק עד סוף 2011", הוא אומר.

מכל מקום, דשא לא צופה מעבר כל כך מהיר של חולים המטופלים בקופקסון לתרופות אחרות. "רופאים לא נוטים 'להוריד' חולה מתרופה שמייצבת אותו לתרופה אחרת. המעבר לתרופות אוראליות יהיה תהליך שייקח שנים".

עוד לפני הודעתה של מרק, חברת נוברטיס הודיעה על השקת Extavia, גרסה ביוגנרית לבטסרון של שרינג-באייר המתחרה בקופקסון, אשר תשווק בשלב ראשון בגרמניה ודנמרק.

האנליסטית נועה ויסברג מאי.בי.אי, מציינת שנוברטיס קיבלה אישור להשקה ביוני, והיא מתכננת השקות נוספות באירופה ב-2009. להערכתה, המחיר של התרופה (הנחה של כ-10%-20% ביחס לבטסרון של שרינג-באייר) לא מספיק נמוך בשביל לגרום לרופאים ולחברות ביטוח לשנות את הטיפול, כך שאין כרגע השפעה על הקופקסון. במידה שהמחיר ירד, אזי ייתכן מעבר לתרופה על חשבון הקופקסון.

"ההשפעה על טבע היא אפס כנראה", אומר דשא בהקשר זה. "זה מוצר זהה לחלוטין לבטסרון, שמיוצר על-ידי נוברטיס ברישיון, ולא נראה שזה ישפיע עלינו".

ה-Wall street journal פרסם ביום שישי ידיעה, לפיה חברת פייזר תרכוש את המתחרה Wyeth תמורת יותר מ-60 מיליארד דולר. המחיר מהווה פרמיה של כ-18% על-פני מחיר השוק של וויית' ביום הפרסום, ומנייתה הגיבה לידיעה בזינוק של כ-13% ביום שישי.

פייזר ו-וויית' שתיהן חברות אינובטיביות (יצרניות תרופות מקוריות). ומה תהיה ההשפעה של מיזוג כזה על טבע? האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון סבור שאין כמעט השלכות ישירות על טבע. עם זאת, לדבריו, בהיבט היותר רחב מדובר בעניין מהותי. "אם הרכישה תצא לפועל, זוהי עדות חזקה לכך ש-2009 היא שנת מיזוגים ורכישות בתעשיית הפארמה בכלל, ובגנריקה בפרט".

גידול בהוצאות הלובינג

בעניין אחר, המועד בו ייקבעו החוקים שמסדירים את פעילות הביוגנריקה בארה"ב מתקרב, והדבר בא לידי ביטוי גם במאמצי הלובינג (שדולה) של טבע. מדיווח שהעבירה לרשויות בארה"ב, עולה כי ב-2008 הסתכמו הוצאותיה של טבע בתחום הלובינג ב-2.2 מיליון דולר - עלייה של לא פחות מ-90% בהשוואה להוצאות ב-2007. ברבעון האחרון של השנה הוציאה טבע 510 אלף דולר על לובינג.

פעילות הלובינג של טבע נעשתה בקונגרס, בסנאט, במינהל המזון והתרופות (FDA) וברשויות נוספות, והיא לא הסתכמה, כמובן, רק בנושא הביוגנריקה. טבע מציינת בדיווח כי פעלה בנושאים שונים, ובהם כאלה שקשורים לייבוא של תרופות, מניעת זיוף תרופות, פטנטים ומסחר.

טבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, ואף שהסכומים שהיא מוציאה על לובינג גדלו, מדובר עדיין בסכומים נמוכים בהרבה מאלה שחברות תרופות אינובטיביות מוציאות. *

זיו סגל-(CMT) A level 2 Chartered Market Technician. מרצה-חבר סגל במחלקה למימון, ביה"ס למנהל עסקים, המסלול האקדמי של המכללה למנהל segalziv@gmail.com. זיו ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בניירות ערך או נגזרי ניירות ערך המוזכרים כאן. הטור מעודכן לנתוני הסגירה מיום המסחר הקודם. תוכנת MetaStock באדיבות קונסיליום. אין לראות בטור המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.