בלינקוב: "אין סיבה שהמדינה תציל את הטייקונים; התוכנית של גושן מופקרת"

"קיבלנו הצעה לרכוש נכסים רעילים, דווקא מאנשים מלומדים שלא צריכים לעסוק בכך אך התערבו שלא בתחום סמכותם. מי שהנפיק אג''ח, יצא להסתובב באירופה, שילם בונוסים יפים ועם הכסף בנה וילות, אולי עשה מעשה מופקר. אם התשואה כעת עומדת על כ-30%, זו בעיה שלו. כנראה שהמשקיעים רואים היום את הסיכון שלקחו.

*אין שום סיבה שישראל תציל אותם, גם אם יש בתוכם אנשים חשובים שמסתובבים בהרבה קוקטיילים. אז שיאבדו חלק מהמניות שלהם לטובת בעלי חוב", כך אמר אתמול (ד') רם בלינקוב, הממונה על אגף התקציבים באוצר, בכנס של הפקולטה למינהל עסקים באוניברסיטה העברית.

אמירותיו נגד אלה המכונים "טייקונים" זכו למחיאות כפיים סוערות בקרב קהל שמנה כ-150 איש, רובם אנשי אקדמיה.

בלינקוב גם תקף בחריפות את זוהר גושן, יו''ר רשות ניירות ערך, עקב תוכניתו למתן ערבויות לצורך הנפקת חוב חדש, תוכנית אותה כינה "מופקרת": "יש עוד הצעה מופקרת: מתן ערבויות גורפות בטענה שהסיכון הראשוני לא עלינו ורק 80%-85% מהסיכון. כשאומרים לכם שערבות מדינה לא עולה כסף, אין דבר מקומם מזה.

*ערבויות המדינה צריכות להינתן במקומות חכמים. אני רוצה לתת ערבויות לממן פרויקט תשתית לאומי אמיתי וריאלי ולא מגדלים בסופיה ובבוקרשט", סיכם בלינקוב.

גם בנק ישראל זכה למנת חלקו: "שמחתי לראות שבנק ישראל אחראי על כמה דברים שאנחנו עשינו באוצר", אמר בלינקוב לצבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, שנאם לפניו. "המדיניות המוצלחת של בנק ישראל לא היתה מתאפשרת בלי מדיניות פיסקלית אמינה של משרד האוצר", אמר בלינקוב.

לדבריו, הגירעון צפוי להיות כ-40 מיליארד שקל (כ-6% תוצר) גם ב-2009 אך גם ב-2010. בלינקוב הציע לתת לגירעון להיות מייצב אוטומטי ולגדול בשנתיים הבאות, אך תוך התחייבות, כבר עתה, לתוואי גירעון יורד.

צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר כי האבטלה צפויה להגיע בסוף 2009 ל-8.5% (15 אלף מובטלים). בכך עדכן אקשטיין את תחזית האבטלה של הבנק, שעמדה עד אתמול על 8%. *