צוות הייעוץ לנתניהו: אמץ את תוכנית גושן

צוות 100 הימים ממליץ לתת ערבות ממשלתית של 75%-80% משווי אג"ח קונצרניות חדשות לגופים מוסדיים שירכשו אותן

צוות 100 הימים שמינה ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ממליץ לפתור את המחנק בשוק האשראי לפי העקרונות שהתווה יו"ר רשות ני"ע, זוהר גושן. עפ"י הדו"ח שהגיש היום (ה') הצוות לנתניהו, מומלץ לטפל בבעיית מיחזור החוב וכשל השוק בסוגיית האג"ח הקונצרניות באמצעות מתן ערבות ממשלתית לגופים המוסדיים בגובה 75%-80% משווי אג"ח קונצרניות חדשות שיונפקו. משמעות ערבות זו היא שהגוף המוסדי יישא ב-20% מההפסד הצפוי והממשלה תישא בשאר ההפסד.

בנוסף, ייקבעו קריטריונים להבחנה בין השקעות בארץ להשקעות בחו"ל, כדי להשתמש בערבויות לצורך עידוד האשראי לטובת חברות שליבת העסקים שלהן בישראל, ולטובת השקעות בישראל שיתרמו לעידוד התעסוקה.

חברי הצוות ממליצים כי הערבויות יוענקו באמצעות כתיבת אופציות PUT על האג"חים ע"י הממשלה, כדי לאפשר לגופים המוסדיים לחזור ולרכוש אג"ח תוך גידור הסיכון שלהן.

נתניהו אמר היום במעמד הגשת הדו"ח "אין לי שום ספק שנוביל מדיניות כלכלית אחראית. יש מחיר כלכלי לממשלה יציבה וגדולה. אבל המחיר הכלכלי של אי הקמת ממשלה יציבה וחזקה הוא כל כך גדול ואסוני". נתניהו הוסיף: "העלויות הנלוות להקמת קואליציה הן זניחות".

הממונה על אגף התקציבים באוצר רם בלינקוב תקף אתמול (ד') בחריפות את תוכנית גושן וכינה אותה "מופקרת". על הטייקונים שמבקשים את עזרת המדינה אמר בלינקוב: "קיבלנו הצעה לרכוש נכסים רעילים, דווקא מאנשים מלומדים שלא צריכים לעסוק בכך אך התערבו שלא בתחום סמכותם. מי שהנפיק אג''ח, יצא להסתובב באירופה, שילם בונוסים יפים ועם הכסף בנה וילות בחו''ל - אולי עשה מעשה מופקר. אם התשואה כעת עומדת על כ-30%, זו בעיה שלו. כנראה שהמשקיעים רואים היום את הסיכון האמיתי שלקחו. אין שום סיבה שמדינת ישראל תצא להציל אותם, גם אם יש בתוכם אנשים שנחשבים חשובים ומסתובבים בהרבה קוקטיילים. אז שיאבדו חלק מהמניות שלהם בחברות לטובת בעלי חוב". *