גלישה פרודוקטיבית

באוסטרליה מצאו שגלישה בזמן העבודה תורמת ליעילות. בישראל, רוב הארגונים חוסמים

מי שעובד במשרד מול מחשב מכיר את ההרגשה - במשך כל שעות העבודה מוצפים בטבלאות אקסל ומסמכים שלא נגמרים, אבל מעבר לקובץ, נמצא דפדפן האינטרנט ועימו עולם ומלואו - מאגר נרחב של אתרי חדשות, ספורט ורשתות חברתיות שיכולים להפיג את השעמום - אלא שאלה לא אמורים להיות בשימוש במהלך יום העבודה.

לאחרונה, התפרסם מחקר אוסטרלי חדש שבוצע על-ידי אוניברסיטת מלבורן שמצביע על כך שגלישה באתרים כמו פייסבוק, טוויטר או צפייה בקליפים ב-YouTube על-ידי העובדים, גורמת ליעילות גבוהה יותר אצלם בביצוע מטלות ארגוניות.

המחקר, שפורסם ב"רויטרס" מצא שאנשים המשתמשים בזמן העבודה באינטרנט לצרכים פרטיים, יעילים ב-9% יותר, מעובדים שלא עושים זאת. המחקר שכלל 300 עובדים, מצא ש-70% מהם גלשו באתרי פנאי בזמן העבודה. האתרים הפופולריים ביותר לגלישה, היו אתרים לחיפוש מידע על מוצרים, קריאת חדשות, משחקי אונליין וצפייה בקליפים ב- YouTube.

לדברי בראנט קוקר, עורך המחקר, "אנשים צריכים לנוח מעט בשביל לחזור לריכוז. הפסקות קצרות, כמו גלישה באינטרנט, מאפשרות למוח לנוח. מה שמוביל לריכוז גבוה יותר בזמן העבודה". כמו-כן, מוסיף קוקר, "ארגונים מבזבזים מיליונים על תוכנות שיחסמו את העובדים לגישה לאתרי רשתות חברתיות, אתרי וידיאו או ביצוע קניות. אותם ארגונים עושים את זה, בגלל שהם חושבים שהם יפסידו מיליונים בעקבות חוסר הפרודקטיביות של אותם עובדים. המסקנות הן שזה לא תמיד ככה".

בכל אופן, קוקר מדגיש שהמחקר בדק אנשים שגלשו בצורה מתונה באינטרנט בהיקף של פחות מ-20% מהזמן שהם שוהים במשרד. "עובדים עם נטיית התמכרות לגלישה באינטרנט, יהיו בעלי פרודקטיביות נמוכה יותר, מאלו שבלי נטייה שכזו".

ומה קורה עם ארגונים בארץ? אורנה דרימן, סמנכ"לית השמה בפיקארו ייעוץ והשמה אומרת כי "על עובדי פיקארו לא רק שלא נאסר להשתמש באתרי פנאי, כמו פייסבוק, אלא שאני מעודדת את השימוש. יתירה מכך, לאחרונה הנהגנו כלל שבכל יום על העובדים להקדיש כשעה לשוטטות בפורומים, בבלוגים וברשתות חברתיות, כאשר המטרה היא לעדכן ולהיות מעודכנים".

דרימן אומרת שבהתאם למחקר, "אין ספק שאם העובדים יערכו הפסקות קצרות מעין אלו, הריכוז שלהם יעלה. אך מעבר לכך, לעניות דעתי, מעבידים ישכילו לעשות אם ישתמשו בעובדה שהעובדים שלהם נמצאים ממילא ברשתות חברתיות או מגיבים בפורומים. שימוש נכון בכל הכלים האלו יכול ליצור נוכחות של הארגון ברשת. למשל, אם עובד יפתח בלוג ובו יספר בין היתר על חוויות שלו בעבודה".

האם ארגונים מנסים למנוע מהעובדים שלהם לגלוש באתרי פנאי?

"אני מניחה שכיום אנחנו הולכים לקראת מגמה של הבנה שאי אפשר למנוע את התופעה הזו, וגם אין שום סיבה למנוע אותה. הדור הצעיר, הוא הדור שישלוט בקרוב בעולם התעסוקה, כאשר הוא רגיל לעשות מספר דברים במקביל, כמו עבודה וגלישה במספר אתרים, מבלי לפגוע באפקטיביות שלו", מסכמת דרימן. *