פוטו רצח

לא רק את המשתתפים לוקחות תוכניות ריאליטי אל הקצה, גם את העובדים שעל הסט. לצלמים נמאס, והם מתחילים בעיצומים

אם מעריצי "הישרדות" סברו כל העת שנעמה, נועם ודן היו השורדים האמיתיים באיים הקריביים, הרי שטעות בידם. השורדים, כך לפי עידן אור, יו"ר איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה, היו הצלמים שהתרוצצו אחריהם במשך אותם חודשים. "מה שקרה בשנים האחרונות הוא שמאז שז'אנר הריאליטי צבר תאוצה, התפתחה מגמה של העסקת צלמים בתחום בתנאים לא אנושיים, ובתנאי שכר עלובים", אומר אור. "אנשים עובדים 17-16 שעות ביממה בשביל אלף שקל, כאשר גולת הכותרת הייתה 'הישרדות', כשאנשים עבדו בלי מים זורמים בטענה שככה זה. זה הביא לכך שבחודשים האחרונים צלמים אמרו שהם לא מוכנים לעבוד בתנאים כאלה, ולכך שלא מזמן הייתה לנו פגישה עם היועצת המשפטית על ערוץ 10, על מנת שיהיו מודעים לתנאים על הסט של 'הישרדות' לקראת העונה השנייה".

ויש התקדמות?

"אין שום סגירה. יש סיטואציה שלמפיקים קשה לעכל אותה, שפתאום קמו לראשונה אנשים, שהם התרגלו שמתפקדים כעבדים שלהם".

מה אתם דורשים?

"אנחנו דורשים תנאי עבודה ריאליים. ההסכם האחרון שנחתם עם איגוד המפיקים קיים מ-1991. התנאים ידועים, אבל עד היום לא אכפנו אותם, וזה גם באשמתנו, שלא ידענו לשים גבולות, ולומר שאי-אפשר להעסיק אנשים באופן כזה. מה שהשתנה הוא שהמפיקים מתחו את החבל ושנוצרה מעין אינתיפאדה".

על רקע אותה התמרמרות, ל-G נודע כי הפקות של תוכניות ריאליטי נתקלות בקשיים ממש בימים אלה. אחת כזו היא תוכנית מבית "שמיים הפקות", ריאליטי בשם "הבלוק", שהוקפאה.

אז אתם לא יוצאים להפקות כרגע?

"מי שחבר אצלנו באיגוד נמצא שם באופן וולונטרי. היום אין לנו אפשרות לשבות, אבל אנחנו יכולים להמליץ לחברים לא לעבוד עם מפיק שלא עומד בתנאים הידועים. ובמילים אחרות, שלא לשתף פעולה עם תנאי העבדות האלה. יש גבול ליכולת של אדם שקם בשש בבוקר, חוזר הביתה באחת בלילה, וצריך לחזור לעבודה שוב בשש בבוקר. אנשים קורסים".

בפועל אתם בעצם מכריזים על שביתה.

"אנחנו לא מכריזים שביתות, אנחנו ממליצים לא לצאת לעבודה. יש בחירה לעבוד עם מי שרוצים ושעומד בתנאי מינימום".

ומה עם ההפקה שהוקפאה?

"קרה פה דבר משמעותי, שאנשים לא האמינו שזכותם לעמוד על שלהם. אנשים נרמסו ונרמסו עד שהם לא יכולים יותר, ואמרו שעדיף להישאר בבית ולא לעבוד יותר. תעשי חשבון ותגלי שכל מלצרית בתל אביב מרוויחה יותר מצלם. אנשים קצה נפשם בדבר הזה, הם לא יכולים להתפרנס, ולא לנהל חיים אישיים. אני רואה אצלנו צלמים שלא גומרים את החודש, ולא ראיתי שהמפיקים מפסידים בריאליטי. אני שמח שהם מרוויחים, אבל לא על חשבון אנשים אחרים".

אתה באמת מאמין שיש למאבק שלכם סיכוי, מדובר הרי בשוק של פרילנסרים?

"אנחנו עסוקים בלמתן את המפיקים בצורה מסוימת, אחרת האנשים היו שורפים את המועדון. הגישה של המפיקים היא 'תגיד תודה שאני נותן לך פרנסה של חמישים יום'. אנשים על הסט ב'הישרדות', שאיתם הייתי בקשר בשלט רחוק, הגיעו לתשישות נפשית, שלא לדבר על פגיעות וחבלות מתנאים סניטריים לא נאותים.

"אנחנו עדיין במשא ומתן עם שמיים. אנחנו רוצים להידבר עם המפיקים ולהגיע להסכם, אבל איך שהדברים מתנהלים עכשיו זה לא מתאים".

מה השכר שאתם דורשים?

"היום התעריף הוא 1,440 שקל ליום עבודה של 12 שעות. באיגוד המפיקים רוצים לשלם 1,100 שקלים ליום עבודה של 14 שעות, ואנחנו מגלים שכל מפיק ממציא את הגלגל מחדש".

משמיים הפקות נמסר בתגובה על-ידי המפיק הראשי, אורי דיקשטיין: "אני לא יודע על שום בעיה, ואני לא יודע על מה הם מדברים. הכול בסדר".

מרייף-המאירי, מפיקי הישרדות, נמסר בתגובה על-ידי גיא המאירי: "הצלמים שעבדו איתנו בהישרדות ממשיכים איתנו לפרויקט של 'היפה והחנון'. אם היה להם רע הם לא היו ממשיכים איתנו".

rutiez@netvision.net.il