איזי בורוביץ': "ישראל לאט לאט נהפכת למדינת קיט, שאנשים גרים בה ועושים עסקים בחו"ל"

לדברי יו"ר אל על, "אחד המשפיעים בכיוון הזה הוא העיתונות הכלכלית" f קובי הבר: "כותרת ביום שישי יכולה לשנות מדיניות של ממשלה"

"כותרת ביום שישי יכולה לשנות מדיניות של ממשלה. לא אחת כותרות כאלה גרמו לנו לעבוד כל סוף השבוע, מבלי שיש מאחורי הכותרת ממש" - כך אמר אתמול (ב') ראש אגף התקציבים באוצר לשעבר, קובי הבר, בפאנל בנושא תקשורת כלכלית בפורום ראשי המשק, שייסדה יו"ר פורום ה-CFO, נגה קינן.

הבר אמר כי התקשורת היא שחקן מרכזי בעיצוב המדיניות, אלא שלא תמיד היא רואה את התמונה הכללית, וברוב המקרים "הדברים יותר מורכבים מ-200 מילה". ואולם לדבריו, "התקשורת היא סוג של מסנג'ר, במיוחד בממשלה. כמו שהיא כלי מעצב מדיניות, כך בצד השני משתמשים בהם ככלי שרת".

לדבריו, "לתקשורת יש איזו הנאה לקחת את המגזר הציבורי ולהפוך אותו לשק חבטות. הדבר הזה עושה את הפעולה ההפוכה: מביא לקיפאון. אנשים אומרים: מה, אנו משוגעים עכשיו לקבל החלטה? בואו נעבור את הקיץ בשלום ולא נקבל שום החלטה.

"זה מוביל לקיפאון אמיתי בהחלטות. כשמבקר המדינה החליט לפרסם את השמות של מבוקרים בדו"חות שלו, זה גרם לאותה פעולה. כשמתחילים לרדת לרמה של סמנכ"לים, הם אומרים: תסתדרו בלעדיי. התקשורת מפספסת אולי את האיזון. מישהו יוצר קרב 'הון שלטון' ושחיתות, אך למטה בקצה, מישהו רוצה לחזור הביתה בשלום - בלי כותרת בעיתון, בלי תמונה".

איזי בורוביץ, מבעלי השליטה באל על, יצא נגד האמירות בדבר "הון ושלטון". בורוביץ: "מדברים על 'הון ושלטון', ושוכחים שמי שמניע את הכלכלה הישראלית זה דווקא הסקטור הפרטי. המדינה הזו לאט לאט נהפכת למדינת קיט, שאנשים גרים בה ועושים עסקים בחו"ל. אוחד המשפיעים בכיוון הזה זה העיתונות הכלכלית.

"אני חושב שהעיתונות הכלכלית יכולה לעשות את המקום הזה למקום טוב יותר לגור בו. יש לנו כלכלה חזקה, רק שלא ישתמשו בנו כדי לקדם רייטינג של מדיה".

מנכ"ל פלאפון, גיל שרון, ומנכ"ל אל על, חיים רומנו, קבלו על פופוליזם של העיתונות הכלכלית, חוסר אמינות והתלכדות סביב נושאים פופוליסטיים מבלי לבדוק את הפרטים לעומקם.

דווקא מנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, הגן על העיתונות הכלכלית, ואמר כי אין לבוא בטענות לעיתונאים, שכן הם "לא נולדו לשרת את הציבור, אלא להשביח את העסק שבו הם עובדים, כפי שזו מטרתו של כל מנכ"ל. מה לעשות, שמה שמעניין את הציבור אלה דברים פופוליסטיים ורכילותיים, וזה מה שהתקשורת מספקת לציבור. היא בסך הכל עושה את עבודתה, ואין לבוא אליה בטענות על כך".

מנכ"ל איגוד הבנקים, לשעבר העורך הכלכלי של "מעריב", משה פרל, אמר כי התקשורת הכלכלית היא "שחקן מאוד מרכזי בתהליך הכלכלי וההשפעה שלה דרמטית".