ח"כ ארדן נלחם בעיתונים: יעלה הצעת חוק המרחיבה את חוק לשון הרע ללא הוכחת נזק

על-פי ההצעה, יוכל בית המשפט להוציא צו שימנע פרסום מראש בטענה כי קיימת פגיעה בחופש הביטוי ולפסוק פיצויים של עד 450 אלף שקל

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ גלעד ארדן, צפוי לבקש מחר (ד') ממליאת הכנסת להצביע בקריאה טרומית על הצעת חוק שיזם, המרחיבה את חוק איסור לשון הרע באופן חסר תקדים: על-פי הצעת החוק, יוכל בית המשפט להוציא צו שימנע פרסום מראש בטענה כי קיימת פגיעה בחופש הביטוי. משמעות ההצעה היא כי ניתן יהיה בקלות רבה למנוע פרסום שיש בו לשון הרע.

הצעת החוק מונה שש עילות למתן צו מניעה לפני פרסום מראש, ובהן: הוכחה כי הנזק שייגרם למבקש גדול מהאינטרס הציבורי בפרסום, אם הפרסום בוטה או אם הפרסום גורם נזק כבד למשלח יד.

בנוסף מבקש ארדן להגדיל את תשלום הפיצויים בגין לשון הרע, גם ללא הוכחת נזק. בדברי ההסבר לחוק מסביר ארדן כי "מטרת חוק זה להבהיר ולהרחיב את האפשרויות הניתנות לבית המשפט בבואו להגן ולתת סעד לאדם שנפגע מהוצאת לשון הרע כנגדו".

ארדן הגיש באחרונה תביעת דיבה נגד "גלובס" לאחר שפורסם כי רעייתו, שלומית שור, מייחצנת את מע"צ, גוף שכמה מענייניו נדונו בוועדת הכלכלה שבראשותו. עוד כתב בהסבר להצעת החוק כי "בפסקי דין רבים, העדיפו בתי המשפט את הזכות לחופש הביטוי על פני הזכות של הנפגע לשמו הטוב. במרבית הפעמים, מוצא ביהמ"ש כי הזכות לחופש הביטוי גוברת, ומשאיר את הנפגע ללא יכולת אמיתית להגן על עצמו ובאין יכולת לקבל השבה ראויה, שכן פיצוי כלכלי, במקרים רבים, לא ישיב את שמו הטוב של הנפגע".

3 מדרגות פיצוי

בהצעת החוק מבקש ארדן לעגן בחקיקה את סמכותם של בתי המשפט לפסוק פיצויים גבוהים יותר "שמביאים בחשבון את חומרת התנהגותו של מוציא לשון הרע, ואינם תלויים בנזק הנגרם, שאותו ממילא קשה לכמת לסכום כספי". ארדן מציע לקבוע שלוש מדרגות פיצוי: בשלב הראשון יהיה רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי בשיעור של עד 150 אלף שקל במקום עד 50 אלף שקל, בשלב השני יהיה רשאי בית המשפט לפסוק פיצוי בשיעור של עד 300 אלף שקל, בהתחשב בחומרת ההפרה או בנסיבותיה, ובשלב השלישי יהיה רשאי ביהמ"ש לפסוק פיצוי שלא יעלה על 450 אלף שקל, אם הוכיח התובע שלשון הרע פורסמה בכוונה לפגוע בו.

הצעת החוק של ארדן העלתה את חמתם של חברי כנסת רבים. "אחרי הדברים אי אפשר יהיה להוציא עיתון בישראל", אמר גורם בכנסת ל"גלובס". ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה בחריפות: "מדובר בהצעת חוק מסוכנת שמטילה מגבלות חסרות תקדים על חופש הביטוי של העיתונים ומצירה את צעדיהם. יש לי תחושה שיש חברי כנסת אשר אינם מסוגלים להבין שבתוקף תפקידם הציבורי הם יספגו ביקורת מיד פעם והם משתמשים בכוח הפרלמנטרי שיש בידיהם כדי להיפרע מהעיתונים. אני קוראת לכל ח"כ שחופש הביטוי חשוב לו להצביע נגד ההצעה".

על הצעת החוק חתומים 26 חברי כנסת ובהם זבולון אורלב, יורם מרציאנו, אברהם הירשזון, יואל חסון, אבישי ברוורמן, אחמד טיבי, רונית תירוש ויעקב מרגי. *