הארי פוטר, מאחוריך

על נער גיבור, חצי אל חצי בן אנוש, שמתגבר על סכנות נוראיות ותוכניות שטניות

לאור ההצלחה חובקת העולם של סדרת ספרי "הארי פוטר", טובי הלקטורים קוראים יום-יום סדרות של ספרי נוער לרוב ומנסים לאתר את "הארי פוטר הבא". כתוצאה מאותו מרוץ הניטש בין ההוצאות הגדולות, מציפים בשנים האחרונות את ארץ הקודש עשרות ומאות ספרי נוער וילדים על קוסמים, קסמים, פיות וטרולים לרוב. למותר לציין כי אחוז הספרים הראויים באמת להגיע למדפים הינו זעום, ולעתים נדמה כי מרבית הספרים הנכתבים בעולם עבור נוער וילדים נכתבים לפי מתכונת אחידה (קח לך ילד, קוסם, מכשפה, דרקון, פזול לעבר כמה אגדות עם ותיקות, הוסף קמצוץ חרבות, ערבב וצא לדרך - המזומנים כבר נערמים בחשבון הבנק).

ולמרות זאת, בתוך אותו השפע, לעתים אכן מצליחות כמה אבני חן אמיתיות להגיע לחופי ארצנו הקטנטונת.

רני גרף, חובב ספרי מדע בדיוני, פנטזיה וספרים בכלל, החליט להקים הוצאת ספרים עצמאית. אחרי שהוציא לאור כמה ספרים, נזכר באחת מאהבותיו הספרותיות - ספרי ילדים ונוער.

הרים גרף טלפון לידידה טובה, גילי בר-הלל סמו (כן, ההיא, המתרגמת של אתם יודעים איך קוראים לו, נו, הקוסם הממושקף...), והציע לה להצטרף אליו כלקטורית ועורכת סדרת ספרי נוער. לאחר שהשניים ניהלו כמה וכמה שיחות רציניות, הצטרפה לצוות העליז גם יעל אכמון, מתרגמת קפדנית ומשובחת, בעלת דמיון ושליטה מרשימה במכמני השפה העברית, והשלושה יצאו לדרך, לצוד לעצמם ספרי נוער משובחים.

וראו זה פלא, למרות דלות האמצעים, למרות התחרות העזה, אהבת הספר ניצחה. אבן חן קטנה עלתה ארצה וזכתה לגרסה עברית - "פרסי ג'קסון".

פרסי ג'קסון הוא גיבור נוער כובש לב, המצויד בכל התכונות הנדרשות כדי לצבור לעצמו קהל אוהדים. ראשית, פרסי הוא בנו הלא חוקי של אל הים פוסידון ובת אנוש, כך שיש לו כוחות מיוחדים במינם, ואת חופשות הקיץ הוא מבלה במחנה המיועד לנערים ונערות שהם חצאי אלים ואלות. שנית, כמקובל בספרים מסוג זה, פרסי אינו מצליח להשתלב היטב בחברת ילדים רגילים בני גילו, כך שרוב הזמן הוא כועס ומתוסכל ונאלץ להתאפק מלהשתמש בכוחותיו המופלאים מחוץ לחברתם של בני מינו. מאידך, במקומו הטבעי מתגלה פרסי כחבר טוב ומוסרי, ומחשבותיו ודרכי ראייתו את העולם משעשעות ואינטליגנטיות.

שלישית, לפרסי ישנם אויבים מסוכנים ומופרעים לחלוטין, כך שבזמן חופשת הקיץ, פרסי, בעזרת חברים מגניבים ומושכי לב לא פחות, חווה הרפתקאות אינספור ומצליח לצלוח סכנות נוראיות ותוכניות שטניות לרוב.

ריק ריירדן, מחבר סדרת "פרסי ג'קסון" (חמישה ספרים עד כה) מצליח ליצור את התמהיל המושלם לילדים, לנוער ולמי שלמרות משא השנים עדיין לא איבד את לחלוחית ההנאה מהרפתקה מענגת רבת דמיון והשראה.

אם בספר הראשון בהרפתקאותיו של פרסי ("פרסי ג'קסון וגנב הברק") לומד הקורא רק להכיר את דמותו של הגיבור, את הדמויות הנלוות אליו, וטועם מעט מן המעט ממכמני המיתולוגיה היוונית, הרי בספר השני, ("פרסי ג'קסון וים המפלצות") לוקח הסופר את הקורא להרפתקה מסובכת ומעניינת פי כמה וכמה. כל זה, תוך כדי שילוב מענג במיוחד של כישרון כתיבה מרשים, שפה עשירה ושילוב אמין ועכשווי של עוד ועוד פרטי מידע וסיפורים הגזורים מתוך המיתולוגיה היוונית. *

"פרסי ג'קסון וגנב הברק" ו"פרסי ג'קסון וים המפלצות", ריק ריירדן, גרף