עצור או שתתהפך: הרמזור בצומת גלילות יוחלף בגשר עם עיקול חריג שייאלץ את הבאים מאיילון לבלום מיידית

במקום לייעל את התנועה בצומת העמוס, הגשר החדש מחסל בחיפזון חלקים עיקריים בתוכנית הכוללת של מחלף גלילות ; מומחי תחבורה: "הגשר הזה יהיה בכייה לדורות למיליוני נהגים"

כולם מתעצבנים מהרמזור של גלילות. הנוסעים צפונה בנתיבי איילון, שרוצים לצאת לכיוון חיפה (או להיכנס לסינמה סיטי), רגילים להיתקע בו. נהג שיוצא מירושלים ונוסע לחיפה לא ייתקל באף רמזור אחר - רק הוא נשאר כמעצור מרגיז בנסיעה.

בחודשים האחרונים בונים שם גשר, כדי להיפטר מהרמזור ולאפשר הזרמת תנועה מהירה יותר אל דרך חיפה. אלא שהבשורה הטובה עומדת להתגלות כמטרד חדש, משום שהגשר צופן לנהגים הפתעה לא נעימה: מי שיגיע אליו במהירות הנסיעה המקובלת באיילון (100 קמ"ש, מן הסתם) ייאלץ להאט בפתאומיות למהירות של 50 קמ"ש בלבד - אחרת יתהפך.

ושוב, חוזרים לאותו רמזור, רמזור שעצבן את אריה בר כשהיה מנכ"ל נתיבי איילון, והמשיך לעצבן אותו כשהיה מנכ"ל משרד התחבורה. הרי אם יסולק הרמזור ותושלם הקמת הגשר, יוכלו בנתיבי איילון ובמשרד התחבורה להכריז בגאון: אפשר לנסוע מירושלים לחיפה ומאריאל לתל אביב בלי אף רמזור בדרך!

אך במקום לייעל את התנועה בצומת העמוס, הגשר החדש מחסל בחיפזון חלקים עיקריים בתוכנית הכוללת של מחלף גלילות. יש מומחי תחבורה הגורסים שהוא יהיה בכייה לדורות למיליוני נהגים.

תוכנית רצינית

מחלף גלילות הוא שער הכניסה החשוב ביותר לתל אביב. הוגי התוכנית המקורית של הצומת הקדישו לאזור מחשבה עמוקה, והתחשבו בכל ההיבטים - כגון אזור תעסוקה גדול המתוכנן מצפון-מזרח לסינמה סיטי, שם אמורים להיבנות 440 אלף מטרים רבועים. במשרד "דגש הנדסה" הוכנה תוכנית מקיפה, הכוללת את מחלף גלילות ואת שני המחלפים על כביש החוף - מחלף הקאנטרי קלאב ומחלף הסירה - ושאושרה בוועדה המחוזית במאי 2002.

לפי אותה תוכנית היה אמור לקום גשר ארוך ומתון (מסומן בצילום האוויר בצבע צהוב), כדי להוביל את התנועה מערבה מעל כביש 5 ולהתמזג איתו לקראת כביש החוף. רדיוס העיקול היה מאוד רחב, כדי לאפשר לנהגים להמשיך במהירות גבוהה יחסית: מי שהגיע לגשר במהירות של 100 קמ"ש, היה אמור להאט רק ל-80 קמ"ש על הגשר. זאת ועוד: התכנון המקורי אפשר כניסה ישירה למתחם התעסוקה החדש ולתחנת הרכבת המתוכננת ב"רב מכר", לפני ההתמזגות עם כביש 5.

בר הבין שיעבור זמן רב עד שהתוכנית המקיפה תצא אל הפועל. בדרך גם צריך יהיה לקבל תקציבים כדי לבצע אותה. בינתיים, הרמזור בגשר גלילות המשיך להרגיז אותו, והוא הורה לצאת לפרויקט שמטרתו לבטל את הרמזור. הגשר הנבנה בימים אלה, בעלות של 65 מיליון שקל, הוא תוצאה של תוכנית נקודתית קטנה שיזם בר.

גם בתוכנית החדשה מתחיל הגשר ביציאה לכיוון הכפר הירוק, אבל זהו גשר קצר בהרבה מהמקורי, וגם הרדיוס שלו קטן בהרבה - רק מאה מטר.

הנחיות משרד התחבורה קובעות כי בחיבור של כביש מהיר אחד לכביש מהיר אחר נדרש רדיוס המתאים למהירות של 75-80 קמ"ש. מומחי תחבורה מונים בין הסיבות לתאונות את התופעה שלפיה נהגים אינם מצליחים להבחין בזמן בגודל הרדיוס, ונכנסים לעיקול במהירות גבוהה מדי.

בשני גשרים ארוכים יש רדיוס נכון, המאפשר נסיעה במהירות גבוהה. האחד במחלף גנות, שבו הרדיוס הוא יותר מ-180 מטר, והשני הוא הגשר החדש בצומת הקאנטרי קלאב, שבו הרדיוס הוא יותר מ-150 מטר. אילו נבנה הגשר החדש בגלילות לפי ההנחיות והתוכנית המקורית, עם רדיוס של 250 מטר, ניתן היה לנסוע עליו במהירות של כ-80 קמ"ש. אבל לא: הנהגים ייאלצו להאט בתוך שניות ספורות ל-50 קמ"ש, כדי לא להתהפך בסיבוב החד.

הגשר בצומת גלילות


"אין כיום הצדקה"

בנוסף, הגשר החדש אינו מאפשר כניסה ישירה לאזור התעסוקה החדש, והוא מחייב להסיט קטע של כביש 5 לכיוון דרום. מומחי תחבורה שבדקו את התוכניות טוענים כי הגשר גם לא יאפשר לבנות שני חלקים עיקריים בתוכנית המקורית: את החיבור הישיר מצפון בנתיבי איילון לכיוון מזרח בכביש 5, שגם הוא תוכנן כגשר ארוך עם רדיוס נוח יחסית, משום שכביש 5 המוסט תפס את מקומו (צבע ירוק בצילום האווירי); ואת הלולאה שתוביל את הבאים ממערב על כביש 5 לכיוון צפון על נתיבי איילון, משום שכביש 5 המוסט תפס את המקום (צבע כחול בצילום האווירי).

עירית רחמני, מנהלת אגף התכנון בנתיבי איילון, אישרה בעבר כי הגשר הנבנה יאלץ את הנוסעים להגביל את מהירות הנסיעה.

האם מישהו הביא בחשבון את ההשלכות על שאר מרכיבי התוכנית המקורית של מחלף גלילות? מנתיבי איילון נמסר בעניין כי "לגבי הרמפה מצפון למזרח - מיקום הרמפה והרומים (גובה, מ' ל') הובאו בחשבון. יש אפשרות לבצע רמפה ממערב לצפון, אך צוות התכנון עם משרד התחבורה קבע כי אין כיום הצדקה תנועתית לביצוע, היות שצפי הביקושים לתנועה זו בשעת שיא יהיה לא יותר ממאה יחידות מדידה לרכב. התוכנית המקורית הותאמה למצב הקיים, וכל הרמפות ניתנות לביצוע".

על שאלת G לגבי הסכנה שבגשר החדש הגיבו מנתיבי איילון כי "הגיאומטריה של הרמפה בקטע העלייה לגשר נבנתה בצורת האות S לצורך האטת מהירות הנסיעה. התוכנית אושרה על-ידי נתיבי איילון, מעצ, המשטרה, יועצי בטיחות והמפקחת על התעבורה במשרד התחבורה".

בעניין הכללת "תוכנית קטנה", המבטלת חלקים מהתוכנית הגדולה המקורית, בלא שהוועדה המחוזית אישרה את השינוי, ובנוגע לביטול הכניסה לאזור התעסוקה, נמסר מנתיבי איילון כי "בשלב תכנון הפרויקט נבחנה הסוגיה אם יש צורך בהגשת תב"ע חדשה. בהתאם לחוות דעת משפטית אין צורך בתוכנית נוספת, מאחר שהתוכנית אינה מהווה שינוי לתוכנית המאושרת".

הגשר הנוכחי אינו מאפשר ליישם את התוכנית הכוללת של מחלף גלילות.

אריה בר: "שטויות במיץ עגבניות. התוכנית הזו תאפשר את יישום התוכנית הכוללת, לא בשלמותה, כי לא צריך את כולה. מי שתכנן את התוכנית הקודמת חשב כמה לבזבז, והמחשבה שלנו היא לחסוך. התוכנית הקודמת הייתה תוכנית בומבסטית והיינו צריכים לתקן אותה".

לא צריך תוכנית כוללת במחלף גלילות?

"אין שום היגיון במרחקים כאלה קצרים לבצע מחלפים ענקיים ומורכבים. צריך לבצע את הייעוד התנועתי במינימום מחיר".

אתה לא חושש מרדיוס של 100 מטר?

"הרדיוס נובע מהסיבה שאין מקום. מבחינה בטיחותית - עובדה שזה אושר. הרדיוס הוא אפשרי. הוא אמנם לא אידיאלי, אבל תהיה הגבלת מהירות".

מנכ"ל נתיבי איילון שי ברס אומר בתגובה: "מאז התוכנית הראשונה של נתיבי איילון חלו שינויים גדולים המותאמים לשינויים בביקושים. יש בעיית תקציב. אם המדינה הייתה נותנת כסף לגמור את כביש 20 במכה אחת, לא היה צורך לשאול את השאלות האלה. הבעיה היא שכל פעם נותנים עוד קצת כסף, עוד דונם ועוד עז, כדי לבצע רכיב נוסף בתוכנית. הצענו רכיב שיבטל את הרמזור האחרון גם על כביש 5. יש בזה היגיון, גם אם הוא לא הפתרון שנקבע מלכתחילה, ואנחנו לקראת מחלוף מלא של הצומת". **