למרות ירידה של 17.4% במחיר האורז בעולם - המחירים בישראל לא צפויים לרדת

רמי לוי: "היצרנים והיבואנים מנצלים את המצב ואת המהומה בתקשורת, ולא מורידים את המחירים" ; סוגת: "בארץ לא יהיו ירידות מחירים כמו בעולם, כי העליות בארץ לא היו כמו בעולם"

"כמו שמחיר הקמח לא ירד, כך גם מחיר האורז לא יורד. היצרנים והיבואנים מנצלים את המצב ואת המהומה בתקשורת, ולא מורידים את המחירים. לעומת זאת, כשחומרי הגלם עולים הם מיד בפאניקה ומחפשים איך להעלות את המחיר". כך אמר אתמול (ה') ל"גלובס" רמי לוי, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה.

מאז השיא לפני שלושה חודשים, רשם מחיר החיטה בבורסת הסחורות של שיקגו ירידה של 27% ואילו מחיר האורז רשם מאז מחיר השיא לפני חודשיים ירידה של 17.4%. הירידה באה לידי ביטוי גם בשוק העולמי.

ריאד שוקחה, מנכ"ל חברת בני ג'ורג' שוקחה, יבואנית האורז הגדולה בישראל מעיד כי מחיר האורז רשם לאחרונה ירידה בשיעורים של 15%-20%. גם דיויד פרנקלין, מנכ"ל סוגת, המשווקת העיקרית לרשתות השיווק, מעיד על ירידה של 20% במחיר האורז בשוק העולמי. אבל למרות זאת, המחירים לצרכן נותרים גבוהים ולא צפויים לרשום בקרוב ירידה.

לפי סטורנקסט, בחודש מאי האחרון עלה מחיר האורז לצרכן ב-57.5% ועמד בממוצע על 12.6 שקל לק"ג, לעומת 8 שקל לק"ג בחודש אפריל 2008. בשנה החולפת השלים האורז עלייה של 131%. מחיר הקמח נותר בחודש מאי ללא שינוי אך בשנה חולפת הוא עלה כבר בשיעור של 101% ולמרות המגמה העולמית, המחיר כאמור לא רושם ירידה.

"באורז הארוך היו ירידות של 15%-20% והורדנו את המחירים שלנו לסיטונאים פחות או יותר באותה רמה. עשינו עדכון ראשוני לפני שלושה שבועות ועדכון נוסף לפני שבוע. המחירים לצרכן צריכים לרדת באותה רמה לצרכן. באורז העגול יש עדין מחסור והמחירים ממשיכים לטפס", אומר שוקחה.

לעומתו, מודה פרנקלין כי חברתו לא הורידה את המחיר לרשתות השיווק וכי אין לה כוונה לעשות כן בקרוב. "בארץ לא יהיו ירידות מחיר כפי שהמחיר ירד בעולם בגלל שהעליות בארץ לא היו כמו בעולם. המזון שהיה יחסית בזול לא יחזור לאותם ימים. מחיר הנפט וההובלה משתולל ולכן יש אפקטים נוספים".

"ק"ג אורז בתפזורת עולה 4 שקלים, מחיר האריזה הוא שקל נוסף אז איזה היגיון יש שק"ג אורז עולה לקמעונאי 10 שקלים (כולל מע"מ)? אי אפשר לריב עם סוגת, הוא יגיד שיש לו מלאי", טוען בתגובה קמעונאי בכיר.

האמרת מחירי הדלק

בכיר באחת הרשתות טוען כי החוזים של הרשתות עם הספקים הינם לתקופות של חודשיים-שלושה ולכן הם לא ברי שינוי. בנוסף, גם חוזי היבוא של הרשתות המייבאות באופן ישיר הינם לתקופות כאלה ואף ארוכות יותר, ולכן אינם מושפעים מירידת המחיר בעולם.

להאמרת מחירי הדלק בעולם יש השפעה ישירה על עלויות האריזה והתובלה, ולמרות זאת, בשוק יש חילוקי דעות אם העלייה זו תתגלגל בקרוב אל הצרכן.

"בימים אלה עדכנו את מחירי מוצרי הנייר בין 7%-9% אחרי שזמן רב לא העלינו מחירים וכרגע לא מתוכננת כל עלייה נוספת", אומר מנכ"ל חוגלה-קימברלי אריק שור.

לדברי מנכ"ל יוניליוור, מוטי קרן, החברה השלימה ממש בימים אלה עליית מחיר רוחבית בשיעור ממוצע של 5%. מחיר הבייגלה רשם עלייה של 10% ואילו מחיר השוקולד עלייה של 8%.

"ייתכן שנצטרך להעלות פעם נוספת את המחיר אחרי ראש השנה. חומרי הגלם צפויים לעלות בשיעור נוסף של 10%-15% עד סוף 2009 וזה יבוא לידי ביטוי בעלייה של 3%-4% נוספים לצרכן במהלך 2009", אומר קרן.

ההתייקרות נמשכת

לפי סטורנקסט, בין החודשים ינואר למאי השנה, רשם השוק עלייה של 15.2% והסתכם ב-14.7 מיליארד שקל, לעומת 12.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בראש הקטגוריות שהובילו את צמיחת השוק נמצאת קטגוריית חטיפי הדגנים שרשמה צמיחה של 24%, קטגוריית הלחם ותחליפיו שרשמה צמיחה של 22.8% קטגוריית השימורים עם צמיחה של 15.6% וקטגוריית מוצרי החלב עם צמיחה של 14.9%. שוק החלב רשם בחמשת החודשים הראשונים של השנה צמיחה של 14.8%, הנמוכה רק במעט מצמיחת השוק.

מגמת התייקרות מוצרי המזון נמשכה גם בחודש מאי 2008 ולמרות שחלק קטן ממוצרי המזון לא התייקרו, ניכרת עלייה משמעותית במחיריהם של מוצרים רבים.

כעת טוענים יבואנים כי עיכוב הסחורות הנגרם בשל מדיניות משרד הבריאות מאז הגשת התביעות בפרשת רמדיה, יביא להתייקרות שתתגלגל לצרכן. "העיכוב גורם נזק לסחורה, מעלה את הוצאות היבוא בשל השהיה בנמלים ואחסנה והעלויות האלה צריכות להתגלגל על מישהו והן בסופו של דבר מתגלגלות על הצרכן", אומר שוקחה.