דו"ח על תזונה בארה"ב מציע להטיל מס על ג'אנק פוד

מומחית לתזונה: התייקרות משקאות ממותקים ב-10% עשויה לצמצם הצריכה ב-8%-10% ■ המלצה נוספת: הקמת מסלולים לרכיבה על אופניים ■ מציעים להגביל את הצפייה בטלוויזיה והשימוש במשחקי וידיאו

דו"ח חריף על השמנת יתר בקרב ילדים שפורסם היום בארה"ב (ג') ממליץ על הטלת מס על "ג'אנק פוד" ומשקאות קלים מתוקים, הענקה של הקלות מס למכולות שייפתחו בשכונות קשות והקמת מסלולים לרכיבה על אופניים.

יותר בעיות בריאות

הדו"ח של המכון הרפואי ומועצת המחקר הלאומית, גוף אמריקני לא-ממשלתי, מציע גם להגביל את הצפייה בטלוויזיה והשימוש במשחקי וידיאו בשעות בית הספר שאחרי הלימודים, לחייב מסעדות לציין את הערך הקלורי של התפריט שלהן ולפתוח מגרשי משחקים בבתי ספר ומתקני ספורט בקהילה לשימוש הציבור.

שיעור ההשמנה בקרב ילדים בארה"ב נוסק, יחד עם הנתונים על התקפי לב בגיל צעיר והשכיחות הגוברת של בעיות רפואיות כמו לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות בדם וסוכרת סוג 2 ("סוכרת מבוגרים" האופיינית להשמנה).

"השכיחות של השמנת ילדים עלתה פי שלושה בתוך 30 שנה", נאמר בדו"ח. כמעט 18% מהמתבגרים בארה"ב סובלים מהשמנת יתר.

"השמנת ילדים מהווה איום על בריאותה של ארה"ב", קובע הדו"ח. מחברי הדו"ח טוענים כי הבעיה אינה יכולה להיפתר על-ידי הממשל הפדרלי, ועל הקהילות המקומיות להירתם למאמץ כדי להתמודד עם הבעיה ולסייע במניעתה. "איננו אומרים לכל קהילה מה עליה לעשות. זהו תפריט של אופציות", אומר ד"ר אדוארדו סאנשז, יו"ר הצוות שכתב את הדו"ח.

בעוד שגורמים בתעשיית המזון והמסעדות טוענים שמדובר בתוצאה של חופש הבחירה של הלקוחות המשולב בהעדר פעילות ספורטיבית, דו"חות רבים הראו שמזון לא בריא הוא זול יותר, זמין יותר ומשווק בצורה אינטנסיבית יותר מאשר מזון בריא.

שתו רק מים

בשבוע שעבר תקפה "התאחדות הלב האמריקנית" את תעשיית המשקאות הקלים, שמגלגלת 115 מיליארד דולר בשנה, וטענה שמשקאות הקלים הם המקור מספר 1 לעודפי הסוכרים בתזונה האמריקנית הטיפוסית. התאחדות המשקאות האמריקנית, שמייצגת חברות כמו פפסיקו, קוקה-קולה וד"ר פפר, טוענת שמשקאות ממותקים אינם מהווים בעיה בריאותית מיוחדת.

לדברי מרי סטורי, דיאטנית ופרופסורית לתזונה באוניברסיטת מינסוטה, "המחקרים על תעשיית הטבק הראו שהעלאה גדולה של ההיטלים על סיגריות היתה הגורם היעיל ביותר לצמצום השימוש בטבק". לדעתה, התייקרות מחירים של המשקאות הממותקים ב-10% עשויה לצמצם את הצריכה ב-8%-10%.

הדו"ח ממליץ גם על בניית מדרכות להליכה, הקמת ברזיות מים בבתי הספר כדי לצמצם את השימוש באוטומטים למכירת משקאות, ושינוי קווי התחבורה הציבורית כדי להקל את הנסיעה למכולות.

הדו"ח מציין קהילות שעודדו פתיחה של חנויות מכולת בשכונות שתוארו כ"מדבריות של מזון", או שסייעו לחנויות לפתוח דוכני פירות וירקות טריים לצד מדפים שגדושים כעת בחטיפים ובמשקאות ממותקים.