תכשיטים ודירת פאר לבת הזוג: ההסתבכות של אבי מוטולה

אבי מוטולה נחשב במשך שנים למנכ"ל מצליח ולאיש שיווק מבריק - וכעת מתמודד עם חשדות כבדים ■ יריביו טוענים שהיוהרה הפילה אותו, מקורביו מתעקשים שהוא בסך-הכול שעיר לעזאזל ■ פרופיל מיוחד

אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי
אבי מוטולה / צילום: תמר מצפי

"כששואלים: אתה מבטיח? אני אומר שכן. מה אני אשם אם אחר-כך אין לי חשק לקיים?". הדברים הללו נכתבו על אבי מוטולה, עד לא מזמן מנכ"ל אפריקה תעשיות, בספר המחזור של בית-הספר שבו למד.

32 שנים חלפו מאז, והחיבור להווה כמעט מתבקש לאור ההפתעה וההלם בקהילה העסקית עם פיטוריו של מוטולה ובהמשך פרסום ממצאי בדיקה שערכה החברה שכללו אי-סדרים בדוחות הכספיים וממצאים חמורים ביחס להתנהלותו האישית; כך, למשל, פורסם כי בין היתר עלו באותה בדיקה חשדות לכאורה לצירוף בת הזוג לנסיעות עסקים, שכירת דירת יוקרה לשימוש אישי במסווה של שימוש עסקי ורכישת תכשיטים - והכול על חשבון החברה ובסכום מצטבר של כשני מיליון שקלים.

הפרסומים הפתיעו את מי שמעריך את מוטולה וגם את מי שלא. "הופתעתי מאוד, אלה דברים לא מובנים", אומר איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח, ולשעבר היו"ר של אפריקה תעשיות ומנכ"ל אפריקה ישראל, בעת שמוטולה שימש מנכ"ל החברה-הבת, נגב קרמיקה, והביא אותה להישגים מרשימים.

"לא מסתדר לי עם האיש שאני מכיר", מוסיף מנכ"ל מרכז הבנייה, ערן רולס. "הוא הוציא לי את העיניים בשביל 5000 שקל, כאילו זה הכסף הפרטי שלו". רולס, שמפרסם בלוג, כתב בו בשבוע שעבר ש"אני מרגיש שצריך לעצור את הלינץ' הציבורי, את בית דין השדה... להערכתי, כשהערפל יתפוגג מעל לפרשייה הזאת, 80% ממה שנכתב יתברר כלא נכון".

איש עסקים אחר שמכיר את מוטולה מציע פרשנות ביקורתית וחריפה הרבה יותר. "הוא חלה בתסמונת קשה ש'החברה זה אני'. כשאתה באמת דואג לחברה ברמה האסטרטגית, התסמונת הזאת היא לא ממש בעיה. אבל ברגע שאתה מתבלבל ומרגיש ש'אני זה החברה' - קונה לכאורה תכשיטים ועושה מה שאתה רוצה - זו כבר מחלה רצינית. מתי זה קורה למנכ"ל? אחרי שהוא מגיע להישגים משמעותיים. באפריקה ישראל מחאו למוטולה כפיים במשך תקופה ארוכה, ואז התחילו לקלוט שיש הפסדים ענקיים".